Uppkörning lågfartsdel

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Kuggade precis uppkörningen :huvet (hora)
Kan man klara det med sporthoj över huvud taget,om det går gjärna lite förklaring? Jag vet att det finns 2 banor men jag fick den vanliga med bara 4 helt rakt uppsatta koner efter varandra. Första försöket gick skitbra ända tills vändningen då satte ja ner ena foten så det var bara att köra om... Andra försöket kom ja runt utan foten men pga svängradien kom jag fel till föregående kon och kunde omöjligt komma runt :gnissla

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Får man inte ens sätta ner foten? Min körlärare sa just att det var inte några större problem bara det inte hände upprepade gånger.

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Det går men det underlättar om man har en hoj med bättre sväng radie:rolleyes: jag tränade massa med min RS och det går ibland men som ja sa det är lättare med typ en SM eller liknande....

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Det går men det underlättar om man har en hoj med bättre sväng radie:rolleyes: jag tränade massa med min RS och det går ibland men som ja sa det är lättare med typ en SM eller liknande....
Fan att man inte hade en sån :gnissla
Jag testade faktiskt att sätta upp den där banan typ en vecka tidigare och då klarade ja de några gånger, men nu på provet hade jag inte en chans.. Antingen körde jag heeelt fel på provet eller så hade ja inte satt upp konerna rätt :D

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Jag testade faktiskt att sätta upp den där banan typ en vecka tidigare och då klarade ja de några gånger, men nu på provet hade jag inte en chans.. Antingen körde jag heeelt fel på provet eller så hade ja inte satt upp konerna rätt :D

Jopp, men om man ska klara det med en RS måste man få det rätta linjen mellan konerna då är det precis att det går:)
Lycka till!:pannkyss

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Min trafikskolas XR125L är jäkligt lätt att köra i både lågfart och högfartsdelen.
Jag har inte gjort uppkörningen än men jag har övat lite med XR125Len.

Låna en sån :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Körde upp med en yamaha ybr, löjligt enkelt, i och för sig så såg dom inte på när jag gjorde konbanan heller, men, men.

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99
jag körde med körskolans hoj en suzuki gs eller nåt annat gammalt skrot men den va as lätt att köra iallafall hade det vare jag så hade jag inte ens provat att köra upp med en RS så mitt tips låna en annan hoj :tummenupp

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
jag körde med körskolans hoj en suzuki gs eller nåt annat gammalt skrot men den va as lätt att köra iallafall hade det vare jag så hade jag inte ens provat att köra upp med en RS så mitt tips låna en annan hoj :tummenupp

Joo ja har börjat tänka i dom banorna också, men problemet verkar vara att jag inte gått trafikskola. Tydligen får bara folk som går i trafikskolan hyra hojar därifrån :huvet, fast jag e inte säker, de va nån polare som sa de iaf.
Man kanske kan hyra någon annan stans ifrån? Annars blir de väl bara att köpa nåt billigt från blocket och köra med den :yoparty

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Det går att klara vändningen med en rs!:tungan Ta ut hojen och ställ upp banan. Kör tills det går varje gång, sen provar du att flytta in konerna så att dem står med 3,5 meters mellanrum (7m vändning då). Det viktigaste är att man tar ut svängen rejält andra konen innan vändningen, då går det bra!:)

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
inga problem med tzr -87:a heller, övning ger färdighet! och nej, foten skall ALLTID vara på fotpinnarna!

OM man inte kör: enduro, cross, speedway. (eller åker bakhjul/stuntar...då kan man ha fötterna vart man vill...)

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Joo ja har börjat tänka i dom banorna också, men problemet verkar vara att jag inte gått trafikskola. Tydligen får bara folk som går i trafikskolan hyra hojar därifrån :huvet, fast jag e inte säker, de va nån polare som sa de iaf.
Man kanske kan hyra någon annan stans ifrån? Annars blir de väl bara att köpa nåt billigt från blocket och köra med den :yoparty

asså gå in på en körskola å säg som det är. och säger dom nej kan du alltid erbjuda lite mer pengar än dom vill ha. dom brukar vilja ha runt 800 för å låna ut hojen till elever. kanske inte går men det är värt ett försök. jag tror inte det är jättemånga som har kommit igång med körkortet på allvar än så jag tycker inte det borde vara fullbokat med 125an. det med att lånda nån annanstans kan du räkna med är kört. alla mcuthyrningsfirmor har oftast inte nån 125a.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08

Hur mycket har du kört? Det är inget man "typ sätter upp en vecka innan". Detta är något du får köra om och om igen tills det sitter klockrent. Du skall inte misslyckas oavsett hoj!

Jag gjorde detta med en gammal tung och stor motorcykel från 87. Dålig koppling och taskiga bromsar. Tränade i stor sett varje kväll i två veckor innan uppkörningen. Hyrde en Kawasaki Z 750 -04 då jag körde upp, gjorde en övningsomgång på lågfartsdelen, var skitenkelt med tanke på vad jag tränat med.

Min körlärare gjorde den banan med en stor jävla custom (krom-raket) utan problem. Så att det är inget fel på din motorcykel! Träna mer...

cybertron

IT-Tekniker, pappa och mc-knutte
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha TT600S -93, TMS 200cc -07 DÖD ,TZR 125cc -87, Yamaha XS 400cc -82 (såld)
Hur mycket har du kört? Det är inget man "typ sätter upp en vecka innan". Detta är något du får köra om och om igen tills det sitter klockrent. Du skall inte misslyckas oavsett hoj!

Jag gjorde detta med en gammal tung och stor motorcykel från 87. Dålig koppling och taskiga bromsar. Tränade i stor sett varje kväll i två veckor innan uppkörningen. Hyrde en Kawasaki Z 750 -04 då jag körde upp, gjorde en övningsomgång på lågfartsdelen, var skitenkelt med tanke på vad jag tränat med.

Min körlärare gjorde den banan med en stor jävla custom (krom-raket) utan problem. Så att det är inget fel på din motorcykel! Träna mer...

min körlärare gjorde banan med en STOR touringhoj, med fulla sidoväskor samt topväska (hårda) och detta gjorde han perfekt. så det går . men man måste öva!

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Hur mycket har du kört? Det är inget man "typ sätter upp en vecka innan". Detta är något du får köra om och om igen tills det sitter klockrent. Du skall inte misslyckas oavsett hoj!.......
QUOTE]
Jag har kört ganska mycket faktiskt men inte tränat allt för mycket på just lågfartsdelen. Eller rättare sagt, det finns 2 olika banor och jag och farsan trodde att den andra banan som är lättare (?) va till för sporthojar så ja tränade nästan enbart på den, tydligen dumt gjort. :gnissla
Jag är lite av en krigare, så ärligt talat Vill jag verkligen klara det med min hoj för principen och för att bevisa för mig själv att jag kan köra hojen, så de får nog bli lite mer träning! :yoparty

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2911156
Hur mycket har du kört? Det är inget man "typ sätter upp en vecka innan". Detta är något du får köra om och om igen tills det sitter klockrent. Du skall inte misslyckas oavsett hoj!.......
QUOTE]
Jag har kört ganska mycket faktiskt men inte tränat allt för mycket på just lågfartsdelen. Eller rättare sagt, det finns 2 olika banor och jag och farsan trodde att den andra banan som är lättare (?) va till för sporthojar så ja tränade nästan enbart på den, tydligen dumt gjort. :gnissla
Jag är lite av en krigare, så ärligt talat Vill jag verkligen klara det med min hoj för principen och för att bevisa för mig själv att jag kan köra hojen, så de får nog bli lite mer träning! :yoparty
bästa tipset är att inte tränna banor utean att manövrera hojen, gör så tighta 8er som möjligt tex.

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
Jag körde upp med körskolans gammla jävla Yamaha DT från fortida grekland.(Den hade trumbroms bak:huvet) Men ack så vig å lättkörde den var.:)

mitt tips till dig är att du övar, men inte för mycket för då kommer du bara haka upp dig på alla fel som man kommer att göra. Träna bara lagomt mycket så ska du se att det årdnar sig:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024