Uppkörning med RS

Engelao

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Hoj
Aprilia rs 2000
Tjena alla,

Jag ska köra upp till mitt lätt MC kort på tisdagmorgon, men som det ser ut nu så har jag lite problem.
Grejen är den att jag ska köra upp med en Aprilia Rs 125a - och jag klarar inte lågfartsdelen som det ser ut nu. Det kvittar hur sakta jag kör, hur mycket jag svänger och övar, jag klarar helt enkelt inte av att vända inom den tillåtna vändningsytan (4x4 m). Hojjens vändradie är helt enkelt större än vad som är tillåtet för uppkörningen. Jag övningskör med pappa just nu, och han klarar det utan problem med sin egen hoj, men med min RSa så kommer inte han heller runt utan att köra utanför.

Är det någon här på sh som har kört upp med en RSa ? Isf, hur löste ni lågfartsdelen? (Jag har inga problem med dem andra delarna.) Några tips på hur jag skulle kunna klara det ? Om inte, finns det några andra bra alternativ ?

/Engealo

quadpunk

Flippad
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
XT660X SM -11
Min polare körde upp me sin sporthoj första gången, o de gick inte, så han fick låna min offroad hoj, då gick de prima, så jag antar att de enklaste vore om du kunde låna/hyra en hoj? För att faktiskt lyckas me en RS blir väldigt, väldigt svårt

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag vet en kille som har kört upp med sporthoj.
Han kugga dock första gången men andra satte han.

Vet inte hur han gjorde, men det är bara att öva.

Ett tips när man ska svänga i låg fart är att man skulle luta kroppen åt andra hållet än de man svänger, med andra ord svänger du höger så lutar du lite åt vänster osv.

Öva hela dagen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har kört upp med rs 125 på gamla banan och r6 på nya banan:)

Om du flyttar dig ut ur kurvan med röven och kränger ned motorcykeln så svänger den snabbare. Sen måste man köra perfekt med hur man kommer in i svängen.

Med en motorcykel med bra svängradie behöver man ju inte anstränga sig lika mycket.

Är nog bara att lägga ned sig mer på träning eller ta slövarianten och byta cykel.

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
Derbi Gpr - 07
aa det ända ä väl att öva det kan ju inte vara omöjligt se till att ta den sista konen tillräckligt bra för att få en sån stor svängmöjlighet som möjligt...

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Jag körde upp på en Yamaha TZR och det gick rätt bra, den har inte heller någon svängradie. Fast som flera sagt innan, en cross är mycket lättare, fy fan så simpelt! :p

Säsongen2k8

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2008
Hoj
Derbi Gpr 125cc -07
Kanske är lite sent att skriva men jag har en derbi gpr 125cc och den har samma sväng radie. Det lättaste du kan göra är att när du ska svänga sätter du dig på höger sida av sadeln (inte på den) om du ska svänga till vänster och tvärt om

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag körde upp på en Yamaha TZR och det gick rätt bra, den har inte heller någon svängradie. Fast som flera sagt innan, en cross är mycket lättare, fy fan så simpelt! :p

En TZR går INTE att jämföra med RS. Körde själv upp på TZR, den har inte särskilt lång svängradie.
Däremot har jag hört (doh, den meningen har man aldrig sett förut) att RS och liknande hojar får handikapp eftersom de har så pass lång svängradie att de helt enkelt inte kommer runt innanför.

Edit: Med en TZR kan du lätt göra en u-sväng på en normalbred landsväg. På RS är det på hittefåret på vissa parkeringar.

Edit2: Glömmer alltid att kolla datumet på inlägg, doh!
Kan även tillägga att jag personligen inte flyttar arslet. Bättre att ( åtminstone försöka) lära sig svänga med fullt styrutslag. Behöver du luta hojen då, har du problem.

Last edited:

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
En TZR går INTE att jämföra med RS. Körde själv upp på TZR, den har inte särskilt lång svängradie.
Däremot har jag hört (doh, den meningen har man aldrig sett förut) att RS och liknande hojar får handikapp eftersom de har så pass lång svängradie att de helt enkelt inte kommer runt innanför.

Edit: Med en TZR kan du lätt göra en u-sväng på en normalbred landsväg. På RS är det på hittefåret på vissa parkeringar.

Edit2: Glömmer alltid att kolla datumet på inlägg, doh!
Kan även tillägga att jag personligen inte flyttar arslet. Bättre att ( åtminstone försöka) lära sig svänga med fullt styrutslag. Behöver du luta hojen då, har du problem.
Miton kommer inte ens halva svängen på normal landsväg. :hihi

Flykt

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
-
Jag körde upp på min YZF som inte heller har direkt mysig svängradie.
Körskoleläraren sa att jag egentligen inte skulle bry mig allt för mycket om linjerna på banan. Alltid när jag gjorde lågfarten kom jag kanske en halvmeter för långt ut på linjen längst bort.

När jag körde upp sa körförrättaren till mig att han såg att jag hade en lite besvärligare hoj att köra upp med än de andra, så linjerna var inte av största vikt. Så hade tur att få en vettig VV gubbe :)

Johanssson

The One And Only
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Cagiva Mito Evo (såld)
När jag körde upp sa körförrättaren till mig att han såg att jag hade en lite besvärligare hoj att köra upp med än de andra, så linjerna var inte av största vikt. Så hade tur att få en vettig VV gubbe :)

är det bara jag som inte fått någon hänsyn för svängradien?:va

krogis

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Hojlös
jag körde upp med min AF1, ta kurvan tidigt o utnytja hela området, sedan så har jag inget styrstopp på min, de gjorde sitt me... Så de kan bli svårt

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!