Uppkörning - mycket frågor

RipperDoc

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
BMW RS1200
Hallo,

Förra sommaren satsade jag ordentligt på A-kortet, körde privat och gick ett gäng lektioner, allt såg bra ut men så missade jag bromsningen och så var säsongen över :tungan

Nu är det dags igen, men mitt kunskapsprov går ut i juni någon gång och körkortstillståndet därefter. Vad som var kul förut känns nu mer lite jobbigt och stökigt. Så, jag har lite frågor som experterna här säkert har svar på:

- Jag kör med min fars nya BMW RS1200. Den är rätt enorm, men den är lättkörd i manövrar ändå tycker jag. Är det en bra eller dålig idé att köra upp med den?
- Hojen har ABS-bromsar. Enligt vägverket är det inga problem (förstås) men betyder det att man får köra med dem på eller att man måste stänga av dem i bromsprovet?
- Jag funderar på att gå lite trafikskola igen så att man får en bra chans att öva på manövrerna, men då måste jag ju ha en annan hoj. Eller finns det någon ordentlig övningsbana i Göteborgs-trakten där privatister kan köra?
- Är det lättare att köra upp i Borås?
- Finns det några texter, forumstrådar eller videor som tydligt går igenom alla manövrar i säkerhetsgenomgången? Jag kan de flesta, men vissa är lite skumma (inte vad man ska kolla utan hur man ska kolla det). Några tips?

Alla svar uppskattas enormt. Jag har till juni på mig att få det förbannade A-kortet :)

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
jo du får använda abs-bromsarna på provet. men det är inte helt lätt det heller. det viktiga är att ha bra balans på cykeln innan bromsningen, sitt rätt, nyp allt och släpp inte förens cykeln står still. det bästa är om du lär dig bromsa utan att absn går in. gå till bruhns trafikskola. prata med joakim han kan nog förklara mer.

samma med säkerhetskontrollen be joakim visa hur du ska göra.

tänk när du gör säkerhetskontrollen att du ska köpa cykeln och att du ska hitta alla fel.

se till på provet att ha rätt kläder på dig. kommer man i fel kläder blir förarprövaren avig direkt.

hoppas du fick lite råd. fråga gärna mer om du vill.

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
Orange skräp tyvärr
Hej!
Du behöver nog inte gå till en trafikskola, och där få köra en annan cykel.
Köp MC-boken från STR, där står alla banor, med mått. Kör på en stor öde parkering och träna. Ett tips är att be någon filma dina bromsningar, där du provar olika tekniker. Sen i tvsoffan så kolla du igenom filmen och ser vad som ser mest kontrollerat ut. Lycka till!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Om jag förstått det rätt får man ju numera ha med sig fusklapp inför säkerhetskontrollen, så den behöver du ju inte oroa dig för när du väl lärt dig hur man ska kolla de olika momenten.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring