Uppkörning närmar sig..

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Tack allihopa - tyvärr kuggade jag, men kanske var det bästa som kunde hända?! Nu vet jag hur det går till, och nästa uppkörning (som redan är inbokad) kommer jag köra skiten ur motorcykeln - Jag kuggade på att han tyckte jag kunde höja tempot i hlgfart (låg redan på 55) och att jag satte ner foten lite för snabbt efter inbromsning i 90.

Så var det med det...:huvet
 

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2007 Honda Hornet
Surt! Nästa gång grejar du det. Tänk på att verkligen köra motorcykel på trafikdelen sen, jag fick lite skäll när jag körde upp, han tyckte jag körde för mycke bil och för lite motorcykel, men skärpte till mig och klarade det till slut. Andas, ta det lugnt, fokusera på körningen och tänk att du inte kör upp, utan att du bara övar hemma som vanligt. Det är mina tips till nästa gång.:tummenupp
 

tronicman

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
Huskvarna
Hoj
Suzuki Gladius
Tjena!

Det är inte svårare som privatist jämfört med om du kör upp med körskola, det är en myt så var inte orolig till nästa gång! :)

Försök värma upp lite på morgonen, speciellt med lite koner och lågfartsdelen. Åk sedan till manöverbanan och kolla om du kan komma in lite tidigare. Kanske är det stängt men att någon körskola är där inne och övningskör. Då släpper de säkert in dig om du berättar att du ska köra upp!

Jag satte till och med ner foten på lågfarten. Om du också råkar göra det, stressa inte iväg. Sätt ner foten, stanna cykeln och tittar upp och kör försiktigt vidare. Jag behövde inte göra om lågfarten eftersom det ändå såg stabilt ut.

Du fixar detta nästa gång, lycka till!

Kom på en sak till! I högfarten, försökt att få till en bra motstyrning innan väjningen, direkt efter "korridoren". Det blir då lättare att göra den sista väjningen för att inte köra ner kornen. Med korridoren menar jag de första fyra konerna.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det låter lite otroligt att du skulle köra högfartsbanan i över den hastighet som krävs, men att provförättaren ändå ville att du skulle köra snabbare.. Och ang din inbromsning så lär den inte ha sett kontrollerad, lugn och snygg ut. Bara att öva mer! :)
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Jag låg i 55 i Manövern, men jag låg i 65 innan, och motorbromsade lite innan, så jag fick göra om den. Han hade säkert sina skäl att kugga mig!

Det låter lite otroligt att du skulle köra högfartsbanan i över den hastighet som krävs, men att provförättaren ändå ville att du skulle köra snabbare.. Och ang din inbromsning så lär den inte ha sett kontrollerad, lugn och snygg ut. Bara att öva mer! :)
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Du får inte släppa gasen innan manövern, du SKALL ha jämn gas hela vägen, han vet inte om du kör 45 eller 55, han hör bara om du slår av på takten inför manövern=kugg.

Lång ansats, upp tidigt i fart, stabilisera hastigheten och koncentrera dig sedan på manövern, HÅLL gasen jämn hela vägen upp till näst sista konen där du bromsar...

träna*träna*träna*träna :tummenupp

Men just det, strunta i det, allt jag ville fråga är om Fröken ville ligga :hihi
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Du får inte släppa gasen innan manövern, du SKALL ha jämn gas hela vägen, han vet inte om du kör 45 eller 55, han hör bara om du slår av på takten inför manövern=kugg.

Lång ansats, upp tidigt i fart, stabilisera hastigheten och koncentrera dig sedan på manövern, HÅLL gasen jämn hela vägen upp till näst sista konen där du bromsar...

träna*träna*träna*träna :tummenupp

Men just det, strunta i det, allt jag ville fråga är om Fröken ville ligga :hihi

Fan, det tog lång tid innan den kom :tungan
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
på min uppkörning för A1 (8/8) så skulle jag kolla bromsarna och missade bromsvätskan... blev godkänd utan anmärkningar på både bana och trafik!
Och körde högfarten i typ 40 (enligt han, det var 50+) men det gick ju vägen ändå!
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Ja, dem är roliga, just det att de säger "du låg runt 40-45" när det faktiskt inte är så. Man vet ju mycket väl att det är minst 50 som gäller. Snart är det dags för ny uppkörning så förhoppningsvis är kortet mitt inom kort!!

på min uppkörning för A1 (8/8) så skulle jag kolla bromsarna och missade bromsvätskan... blev godkänd utan anmärkningar på både bana och trafik!
Och körde högfarten i typ 40 (enligt han, det var 50+) men det gick ju vägen ändå!
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Kuggade också första uppkörningen vid gillinge, som tur va så fick jag en ny tid i tullinge 2 dagar senare och då gick det galant.

I tullinge så fick jag köra trafik i ca 10 min sen så var kortet mitt, för övrigt så va dom mycket trevligare i tullinge(säger det inte bara för jag fick kortet) presenterade sig skakade hand, gjorde allt för att man skulle bli mindre nervös.
 

Frk Johansson

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2011
Ort
Utanför Göteborg
Hoj
Z750
Det är verkligen ett lotteri om vem man får, och som du säger att vissa är trevligare än andra. Jag har en bättre känsla i magen såhär efter denna. Jag hoppas jag sätter hela skiten nu så jag kan vara ute och gasa med er andra!

Kuggade också första uppkörningen vid gillinge, som tur va så fick jag en ny tid i tullinge 2 dagar senare och då gick det galant.

I tullinge så fick jag köra trafik i ca 10 min sen så var kortet mitt, för övrigt så va dom mycket trevligare i tullinge(säger det inte bara för jag fick kortet) presenterade sig skakade hand, gjorde allt för att man skulle bli mindre nervös.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top