uppkörning och prov svårt?

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
är uppkörningen och teori provet svårt? några tipps eller nån som kan berätta lite? är ny så förlåt om de redan fanns en sådan tråd :tummenupp

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
zunshine skrev:
är uppkörningen och teori provet svårt? några tipps eller nån som kan berätta lite? är ny så förlåt om de redan fanns en sådan tråd :tummenupp

Uppskrivningen var lätt, mycket lättare än vad jag trudde.

Uppkörningen blev svårare som privatist. Dom kuggade mig för saker en polare hade klarat sig igenom på konbanan när han körde upp via trafikskola. Men när du är någolunda säker så boka tid kan inte hända mer än att du inte klarar det och får boka en ny, och då har du ju ändå lärt dig nått på den uppkörningen då du kuggade.

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
okey men behövde du läsa mycket till teoriprovet? vad läste du.. har kört moppe i snart tre år så ja har erfarenheter i trafiken men nu e de 125 som gäller men ja har ej tagit kortet än. så du tycker man ska köra upp med trafikskola eller? vad kostar det, teori och uppkörning samt försej? om man kuggar en gång måste man betala nästa gång igen?

zhapod

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
TZR125 -89
Det är lätt om du kan det. Se till att kunna det, är du snäll. Annars är det våra liv du riskerar.

Edit: Teoriprovet.. För mig räckte det med min (något begränsade..) erfarenhet, samt att läsa igenom körkortsboken och Mc-boken några gånger.

Ta körlektioner, är mitt tips. Även om du tycker dig kunna köra, så är det alltid bra att få lite kritik av ett proffs, nämligen en körskolelärare. Och om det nu är enklare att köra upp om man kommer som trafikskoleelev (och det inte bara beror på faktiska skillnader i kunskap...), kan det ju vara en idé att boka uppkörningen genom trafikskolan också.

Last edited:

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
okey
vet ni va de kostar ungefär. teoriprov uppkörnings prov å övningskörnings lektion?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Gör du rätt på uppkörningen kan dom inte kugga dig.

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
zhapod skrev:
Det är lätt om du kan det. Se till att kunna det, är du snäll. Annars är det våra liv du riskerar.

Edit: Teoriprovet.. För mig räckte det med min (något begränsade..) erfarenhet, samt att läsa igenom körkortsboken och Mc-boken några gånger.

Ta körlektioner, är mitt tips. Även om du tycker dig kunna köra, så är det alltid bra att få lite kritik av ett proffs, nämligen en körskolelärare. Och om det nu är enklare att köra upp om man kommer som trafikskoleelev (och det inte bara beror på faktiska skillnader i kunskap...), kan det ju vara en idé att boka uppkörningen genom trafikskolan också.

Visst det kan ju vara praktiskt att ta med skolan men jag tvivlar inte på att en person som tagit det privat är sämre :va och ibland knyter plånboken till :tungan

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Alltså dom "ska" inte vara hårdare på privatister, det är i många fall så att dom som gått på skola har fått mera information och tips hur man gör, samt mera träning. vilket ofta leder till en lapp där det står GODKÄND!!! :tummenupp

Men som sagt ibland är det plånboken som inte klarar k-skola så då får man ta det som privatist.
bara att träna extra mycket osv.. då

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Borde kansle byta ut *kan mot borde i min förgående mening.

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
okey men någon som vet lite prisklasser? e de billigare att köra upp med en privatist?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
zunshine skrev:
e de billigare att köra upp med en privatist?

Menar du kanske "som" privatist istället för "med".

Priset för uppkörningen är densamma.

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
har du en bra handledare som kan lära dig köra så varför inte privatist?
annars finns det ingen som hällst idé att köra upp som privatist...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Sen är det väll förmodligen lite så att om uppkörningskontrollanten vet att man kommer från en körskola så tycker ju körskolan att man är lämplig att ta körkort, som privatist finns ingen sån "garanti"....

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
okey,. men med privatist menas med att jag kör upp med nån privat person som kan de å får ge ut körkort va?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
zunshine skrev:
okey,. men med privatist menas med att jag kör upp med nån privat person som kan de å får ge ut körkort va?

Med privatist menar man att man inte gör uppkörningen "via" körskolan. Precis likadana uppkörningar privat som icke-privat (eller vad man nu ska kalla det).

MotoX

Våga våga
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
KTM
okey men e de liksom en vanlig privat person eller e de en körskole lärare som gör de på sin fritid. ja e ny på detta som ni kanske märker :3freak

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
zunshine skrev:
okey men e de liksom en vanlig privat person eller e de en körskole lärare som gör de på sin fritid. ja e ny på detta som ni kanske märker :3freak

Det är en nisse från vägverket, oavsett ifall du kör upp som privatist eller inte.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy