Uppkörning på tisdag !

Agemalm

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2011
Hoj
KTM Superduke 990 -09
lånar tråden lite och ställer en fråga angående krypkörningen. körskolan i västerås som jag körde med sa att man i princip skulle vara nästan stillastående genom hela banan och bara justera sig fram med kopplingen.. medans trafikskolan i sala sa att dom lär sina elever att hålla "gångfart" ( har för mig att det är runt 5-7km/h ).

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
lånar tråden lite och ställer en fråga angående krypkörningen. körskolan i västerås som jag körde med sa att man i princip skulle vara nästan stillastående genom hela banan och bara justera sig fram med kopplingen.. medans trafikskolan i sala sa att dom lär sina elever att hålla "gångfart" ( har för mig att det är runt 5-7km/h ).

När jag gjorde krypet satt jag o slirade på koppling/gas och var nog uppe i 4-6km/h. Det går nog för snabbt att bara köra med koppling.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

När jag körde den så var det gas och koppling. Men så långsamt man kunde och fortfarande se stabil ut.

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Jag körde upp i hällregn, håll lugnet och solen inom dig så går allt bra.
Lycka till, du kommer att älska att ha lappen i handen :banana

PS: Håll hastigheten på motorvägen!

Last edited:

hakka86

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Yamaha R1 -02
Kan bara instämma med tidigare tips.

Använd bägge bromsarna
Rör på huvet när du ser dig omkring
Du kan köra, du vet det! ( man får alltid en andra chans under dagen, en vält kon är inte hela världen)

Lycka till!:tummenupp

kawanin

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2011
Hoj
-09 Kawasaki Ninja 250R
Tänkte på en grej. kör upp i augusti. Har helställ av märkessort och en ganska frän hoj, inte r1 direkt men ändå. Funderade på om man skulle ta o låna körskolans hoj och deras kläder som inte ger så värst pretto ut för att uppkörningslärarn ska få mer sympati för en och med de, om det skulle hända, kunna ha högre felmarginal på uppkörningen. Vad tros?

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Jag körde upp i Uppsala för nån vecka sen.
De är snällare än man får för sig att de är.. ta det lugnt. Var övertydlig med att du verkligen tittar igenom korsningar och utfarter. Bromsberedskap där det är lämpligt och då med BÅDE fram och bakbroms.
Sakta ner ordentligt när du åker över järnvägen om du har skymt sikt (speciellt när du åker från banan in mot stan)
Jag upplevde inte att de försöker få in en på knepiga vägar/korsningar som är knepiga och därmed lätta att kugga i.. de vill bara se att man kan köra hoj och är säker i trafiken.

Ang. banan.
Inbromsningen ska vara kontrollerad.. behöver inte vara på X antal meter. Hellre någon meter längre och med kontroll än tolkbromsning och risk för låsning!

Krypkörningen.. man måste inte köra skiiiiit sakta.. hellre lite snabbare utan fotnedlägg än cirkus-sakta och risk för att det ser skitvingligt ut och utan kontroll.
Kör du lite för snabbt får du säkert höra det och då får du ju säkert prova om igen.
Regnar det under hinderbanan så kan det (om du inte tränat på det) innebära att man får lite spöken och blir nojjig för att köra högfartsbanan. Det gjorde det för mig... blev rädd att fästet inte skulle räcka till osv.
Men det gick lika bra med lite träning att göra högfarten i spöregn som vid torrt underlag. Regnar det får ni säkert köra den lite saktare.

wesslan.jr

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2011
Hoj
2010 kawasaki er6n
jag hade mitt skinnställ och hjälm och en 2010 kawasaki

och idag klarade jag det på första försöket :D så jävla nöjd ! vart ute och gldiit i regn i ca 8 mil ;) haha

Tänkte på en grej. kör upp i augusti. Har helställ av märkessort och en ganska frän hoj, inte r1 direkt men ändå. Funderade på om man skulle ta o låna körskolans hoj och deras kläder som inte ger så värst pretto ut för att uppkörningslärarn ska få mer sympati för en och med de, om det skulle hända, kunna ha högre felmarginal på uppkörningen. Vad tros?

dnepr

Vinglig på 2 hjul
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Gsx-R 1000 -2002
Fick besök av en halvblöt Wessla med flickvän idag. Nöjdare kille fick man nog leta efter. Grattis igen! :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin