Många bra svar i denna tråden.
Läraren tyckte att jag låg för nära en lastbil, det var allt. Han berömde t.om mig efter att han sa att det inte var godkännt.
Vad gäller generell bromsberedskap, så anser jag att man behöver ännu längre avstånd till fordon man inte kan se förbi, som lastbilar, bussar, skåpbilar etc. Du har helt enkelt inte en chans att se en eventuell trafiksituation samtidigt som föraren av lastbilen/bussen/skåpbilen, du är helt beroende av din egen reaktionsförmåga när bromsljusen tänds.
Motorcyklister behöver ännu längre avstånd än bilar. Förutom att man sitter oskyddad och bromsar sämre, så finns det en till väldigt god anledning; skräp på vägbanan. När du plötsligt ser en stor sten dyka upp mellan bakhjulen på framförvarande bil så ska du hinna se den, hinna reagera och hinna göra en snabb undanmanöver som är så säker att du inte svajar in i ett vägräcke eller bilen i filen bredvid. Tänk på att skräp på vägbanan inte bara döljs bakom höga bilar, utan även tät trafik i högre tempo, t ex en flerfilig 70-väg runt en storstad. I rusningstrafik kör bilarna så pass tätt att vägbanan blir svår att skanna av.
Det krävs nästan att man upplever det ett par gånger för att det ska sätta sig. Vill du testa, så hitta ett industriområde eller annan ödslig plats där du kan öva med en vän. Låt din vän rita upp ett stort märke med krita mitt i vägen någonstans som du inte vet. Kör sedan bakom och se hur lätt/svårt det är att göra en undanmanöver när märket dyker upp bakom din väns bil. Experimentet blir bättre med en hög bil så man inte råkar se märket framför bilen.
Bonus fråga: Hur fan slappnar jag av inför provet, mer nervös rond 2 än första.
Öva mer, för att det är kul och för att du blir bättre. Inte som en prestation eller måste inför uppkörningen. Öva på att vara avslappnad och bekväm i din körning. Sätt inte ribban så högt att du spänner dig. Mer övning ger mer erfarenhet och mindre att oroa sig för.
Jobba med ditt mindset när du övar. När du sätter dig på hojen och övar så ska du vara fokuserad och närvarande i vad du gör. Du vill att din körning ska bli en mental plats som bara handlar om din körning och inget mer. Målet är att när du sätter dig på hojen på uppkörningen, så ska du komma in i rätt mindset där stressen får ge vika för ditt fokus.
Så länge kan du utmana din oro, låt dina värsta katastroftankar spinna loss. Vad är det absolut värsta som dina tankar kan hitta på? Att du får köra upp en tredje gång, en fjärde? När du gett dina tankar tid att hitta på det värsta tänkbara scenariot ett par gånger, så är nästa övning att försöka lägga dem åt sidan med gott samvete. Du har redan grubblat igenom detta, du har tänkt på allt som kan hända. Mer oro tar dig längre från ditt mål nu, inte närmre.
Om du ändå måste grubbla mer, bestäm dig för att göra det mellan 19:00 och 19:30 ikväll. Inte innan, inte efter. Våga tappa kontrollen och släppa det precis just nu. Det är faktiskt inte bråttom att oroa sig. Du ska öva mer, du ska köra upp igen. Allt är i sin ordning.
jag ogillar att det är den mänskliga faktorn i uppkörningen som spelar roll.
Visst är det obekvämt? Försök se på det objektivt, det kan slå åt båda håll.
Om din tidigare uppkörning gick bra med precis allt förutom avstånd till framförvarande bil, så kommer troligen allt gå bra vid nästa försök. Du vet vad problemet var och du vet att resten är okej.
När jag körde upp bommade jag uppkörningen att jag saktade ner för sent/hårt inför en väjningsplikt. I övrigt fanns det inget att anmärka på utöver spårval i en rondell (vilket jag var tvärsäker på inte stämde). Då allting var i sin ordning i övrigt grubblade jag fram och tillbaka. Hade jag verkligen gjort inbromsningen illa? Var det mänskliga faktorn? Kunde jag gjort något mer som vägt över detta till att bli godkänt? Det där spårvalet i rondellen, hade han sett fel? Sa han det bara för att det inte bara skulle hänga på en inbromsning?
När jag hade grubblat klart och känt mig sämst på planeten tog jag fram telefonen, ringde och frågade efter uppkörningstider, trots att det borde varit helt kört den 30e Oktober. Men jag hade tur, någon hade avbokat sin tid och jag fick göra nästa uppkörning dagen efter. När jag såg att det var samma provförrättare som dök upp kom stressen som ett brev på posten. Kommer han godkänna mig idag när han underkände mig igår? Ogillar han mig och inte min körning? Är jag körd nu? Tänk om jag missar uppkörningen och kommer få honom en tredje gång. Måste jag boka upp i en annan stad? Ska jag ge upp allting?
När stressen lagt sig så gjorde jag min uppkörning. Allting gick lugnt och bra. Jag fick mitt körkort.
Så här i efterhand tror jag att den mänskliga faktorn är gynnande vid den andra uppkörningen. Har man bommat på en specifik sak men resten av körningen gick bra, så kan provförrättaren kolla extra noga på det man bommat och känna sig trygg i att resten av uppkörningen nu granskats två gånger utan stora brister.
Har ni några erfarenheter gällande privat / skola gällande uppkörning?
Internet säger att det är tuffare privat..
Det är lätt att tycka saker på internet. När saker inte går som folk vill gillar de att hitta en anledning som ligger utanför dem själva.
Fråga dig själv, hur många är det som faktiskt vet vad de pratar om? Jag litar på det påståendet när en lärare från trafikskola fört statistik över hundratalet personer som han/hon lärt upp privat respektive i yrket.
Att Nisse som tränat privat med sin pappa Bosse misslyckas på grund av att han var privatist, det har jag inte mycket för. Hur
vet Nisse det? Var det för att han klarade bilkortet på första försöket 10 år tidigare? Är det relevant?
Personligen finner jag arbetsmoral viktigt. Jag hade inte kunnat sitta och bittert behandla privatister hårdare år in och år ut. Hur länge hade du själv tyckt det var kul att vara dryg mot vissa kunder? Knappast hela livet. Sjävklart finns det några rötägg som gör så, men vi får hoppas att majoriteten av provförrättare faktiskt bryr sig mer om hur du kör och din säkerhet än att vara bitter över vem du övat med.
Skulle någon vara intresserad av detta program så skulle vi nog kunna lösa att jag lägger upp det på någon Heroku eller något i framtiden.
Jag är intresserad. Kommer bli användbart om min elev bommar sin uppkörning.
Forumtråd, githublänk och Heroku. Kör!