Uppkörning

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Hej har lite frågor angående uppkörningen (a-begränsad).
JAg hade tänkt köra upp som privatist på en honda cb400 vad tycker ni om valet av hoj- enkelt/svårt?

Vilket tycker ni var det svåraste momentet under uppkörningen?

Jag har hört att man ska köra lågfarts- och högfartsdelen från både höger och vänster, stämmer detta eller utförs övningarna endast från ett håll?

Hur lång tid under säsongen finns det uppkörningstider normalt?

Tacksam för svar
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
Svåraste under uppkörningen är helt klart väntan mellan konbanan o stadskörningen :tummenupp :tummenupp :pannkyss

Det med banorna från olika håll, är nog olika från gång till gång, jag körde bara från ena hållet!

Ja körde upp på en Honda XL 500 från 80talet, då jag inte hade någon egen hoj då, så ja höll på o bli kuggad på bromsprovet, men ja höll stumt på båda bromsarna, de sa ja åt honom :tummenupp :argpådato
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ares skrev:
2415204 Hej har lite frågor angående uppkörningen (a-begränsad).
JAg hade tänkt köra upp som privatist på en honda cb400 vad tycker ni om valet av hoj- enkelt/svårt?

Vilket tycker ni var det svåraste momentet under uppkörningen?

Jag har hört att man ska köra lågfarts- och högfartsdelen från både höger och vänster, stämmer detta eller utförs övningarna endast från ett håll?

Hur lång tid under säsongen finns det uppkörningstider normalt?

Tacksam för svar

Kolla in på http://www.vv.se/vtk/
Där står det mesta.

Du bör öva på alla varianter då vilken som helst kan komma att göras på uppkörningen, men vid själva uppkörningen kör du varje bana endast en gång (ibland kan de vilja att du upprepar körningen i en bana), dvs EN av krypkörningsbanorna och EN av högfartsundanmanöverbanorna.

Krypkörningen har två banor som kan köras åt två olika håll, öva alltså alla 4 varianter.

Krypkörning; titta inte precis framför hojen utan några koner bort. Vid vändningen, skaffa en riktpunkt som du kikar mot och byter mot nästa riktpunkt när du vänder. Mot slutet av vändningen titta in över axeln (känns skitkonstigt i början) mot centrum av kurvan, så brukar det bli lite lättare.

Teknik o balans är bara att öva öva öva.

Högfartsundanmanövern (i 50 km/h) har två olika banor där de väljer att väja åt höger eller vänster, dvs totalt 4 olika banor att öva på också. Båda har slalom på tillbakavägen men bara den ena har slalom i början. Oftast svänger/väjer man bättre åt ena hållet än åt andra hållet så det är viktigt att öva åt båda hållen.

För mig var svåraste momentet högfartsbromsningen men det berodde på hjärnspöke eftersom jag fick köra upp på en hoj förra året som jag aldrig hade suttit på (mja, sanning med modifikation, använt den 10 minuter, en månad tidigare) och hann inte bli vän med frambromsen och höll på att klota pga låst framhjul när jag värmde upp inför uppköriningen. Dansa samba med 230 kg Honda mellan benen i 45-50 km/h (detta var 90-bromsningen) var inte skitkul.

Men, bli vän med bromsarna, det är nog viktigast anser jag. Gasa kan alla göra och ta det lugnt men bestämt med växlingen (inte halvgjort utan peta spaken distinkt hela vägen) så brukar det bli bra. Glöm inte sånt som att knipa runt tanken och blicken i horisonten, INTE luta hårt mot styret när du bromsar hårt så funkar det nog.
 

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha R6-03
Mitt tips: ÖVA-ÖVA! På banorna - massor! Och kör i trafik så mycket du kan. :)

Jag tyckte absolut att banorna var svårast. Att få in balansen på lågfarten tar sin tid. Högfarten är inte svår egentligen, handlar mer om att köra bestämt, våga ta ut svängarna och bromsa distinkt. Med tiden sitter banorna, hur lång tid det tar för var och en är nog ganska olika.

Det jobbigaste med uppkörningen är att den är uppdelad i moment och att man måste klara varje delmoment för att ta sig vidare. Det sätter stor press på en. För att underlätta detta är det bra om man innan uppkörningen är så pass säker på sin körning att man har råd att köra sämre än normalt, nervositeten tar några procent av ens kapacitet. Vet man med sig att man kan allt, går det lättare.

Tog mitt kort för två veckor sen :hoppa Jag var mest nervös för banorna, när de väl var godkända kändes det bra, körningen i trafik var jag inte alls lika nervös för.

Ang din hoj, har inte kört en sån, men jag tror du märker ganska snart om du har lätt eller svårt för att fixa banorna med den. Jag körde upp på körskolans Honda CB 750, eftersom min hade för lite kubik för tunga kortet (Yamaha R6), men också för att den är svår att svänga på lågfarten även om den går som en dans på högfarten. Det känner du nog själv.

Tror vi kan köra upp ända in i sep (i Dalarna). Men, det kan ju vara svårt att få tider (här iaf), så var ute i god tid! Bra att inte ha uppkörningen för nära slutet av säsongen, så att man hinner köra upp en gång till om man blir kuggad (ger mentalt mindre press också).

Lycka till med körkoret (det är garanterat värt all mödan - kom ihåg det) :tummenupp

/SheDevil
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
SheDevil skrev:
2415330För att underlätta detta är det bra om man innan uppkörningen är så pass säker på sin körning att man har råd att köra sämre än normalt, nervositeten tar några procent av ens kapacitet. Vet man med sig att man kan allt, går det lättare.

Tvärt om - nervositeten höjer prestationen några procent. Man ska inte vara negativ till nervositeten - den hjälper oss. Det är kroppens sätt att bli alert, att få ut det där lilla extra. Är man helt lugn kommer man inte prestera lika bra som om man är nervös (såvida man inte är ett nerv-vrak eller liknande - men då känner man nog till det från andra situationer).
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Ares skrev:
2415204 Hej har lite frågor angående uppkörningen (a-begränsad).
JAg hade tänkt köra upp som privatist på en honda cb400 vad tycker ni om valet av hoj- enkelt/svårt?

Vilket tycker ni var det svåraste momentet under uppkörningen?

Jag har hört att man ska köra lågfarts- och högfartsdelen från både höger och vänster, stämmer detta eller utförs övningarna endast från ett håll?

Hur lång tid under säsongen finns det uppkörningstider normalt?

Tacksam för svar

Som någon sa ovan...öva på banorna...massor...chansa inte att åka till uppkörningen utan att ha full koll på banorna..bromsningen är urviktig...

Jag körde också upp på en hoj jag aldrig sutit på tidigare...fick byta en minut innan uppkörningen...så jag höll på att kuggas på krypbanan...men inspektören var snäll...och lät mig prova en gång till...

Sen är det jättebra om du kan övningsköra privat...att öva på allt du lär dig på lektionerna är ovärderligt...
 

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Bandit 600
Ares skrev:
2415204 Hej har lite frågor angående uppkörningen (a-begränsad).
JAg hade tänkt köra upp som privatist på en honda cb400 vad tycker ni om valet av hoj- enkelt/svårt?

Vilket tycker ni var det svåraste momentet under uppkörningen?

Jag har hört att man ska köra lågfarts- och högfartsdelen från både höger och vänster, stämmer detta eller utförs övningarna endast från ett håll?

Hur lång tid under säsongen finns det uppkörningstider normalt?

Tacksam för svar
Läs på tråden: Körkort 2006. Där är vi många som tampas med krypkörning och konor:tummenupp .
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Någon talare ovan sa följande:
Krypkörningen har två banor som kan köras åt två olika håll, öva alltså alla 4 varianter.

Fel fel fel...

Det finns TRE olika krypkörningar.

Men håller med ovanstående, öva öva och öva igen...!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det finns (med mc boken uppslagen) två lågfartsbanor som du kan köra på 2 olika sätt... totalt fyra olika alltså...
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Thyg0d skrev:
2416078 Det finns (med mc boken uppslagen) två lågfartsbanor som du kan köra på 2 olika sätt... totalt fyra olika alltså...

Nja, det finns 2 st olika banor varav 1 av dem kan köras åt olika håll, vilket blir 3 banor... Tycker jag iaf...

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Banorna är rätt lång ner i dokumentet...

Den ena som man ska stanna och sätta ner foten på, kan startas ot olika håll, vilket gör att U-svängen blir höger eller vänster.

På den andra "slalombanan" där får du välja vart du ska börja, vilket bara gör det till en bana.

Då jag föredrar vänstersväng, tycker det är mycket lättare, gör att jag tycker att det är 3 st banor.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Han kanske menade lågfart högfart och broms??
 

Miss Bumblebee

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Billesholm
Hoj
Suzuki sv650s-99 såld!
Det finns två lågfartsbanor, ena kör man slalom mellan koner andra stannar man mellan koner. Om någon nu påstår att det finns en tredje så måste han ju kunna berätta vad det är för någon... Finns inte i boken och inte på uppkörning i nordvästra skåne iallafall... Lycka till!:)
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Miss Bumblebee skrev:
2416105 Det finns två lågfartsbanor, ena kör man slalom mellan koner andra stannar man mellan koner. Om någon nu påstår att det finns en tredje så måste han ju kunna berätta vad det är för någon... Finns inte i boken och inte på uppkörning i nordvästra skåne iallafall... Lycka till!:)

Det jag menar är att:
- Du kör slalom mellan konor och får inte stanna, du får däremot välja från vilket håll du vill starta.

- Slalom mellan konor och då man ska stanna på olika ställen, du får däremot inte välja från vilket håll man ska starta, då finns det 2 stycken av dessa banor enligt mig,

1 med vänster u-sväng och 1 med höger u-sväng och 1 vanlig slalom:

1 + 1 + 1 =3

Det är enligt mig 3 st alternativ till banor, alltså 3 olika banor.
 
Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ska vi hålla på med matteräkningar i lågstadiet så är det faktiskt 2 låg fart
2 högfart och alla ska du kunna köra med början till höger eller vänster..och du har inte en suck att få välja... Det gör Trafikinspektören...
Det vill säga 8 olika sätt att köra på...

Så en gång för alla.
enligt vägverket som borde ha rätt oavsett (http://www.vv.se/vtk/)

Manöverprovets lågfartsdel skall utföras enligt figur 1-2 eller figur 3-4. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras. Hastigheten skall regleras med kopplingen (krypkörning).
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om starten skall påbörjas från vänster eller höger. Provet skall utföras på be*lagd yta och med 30 cm höga koner.

Manöverprovets högfartsdel skall utföras enligt figur 5 eller figur 6. Förrättningsmannen avgör vilket alternativ som skall genomföras.
Är underlaget vått får förrättningsmannen medge lägre has*tighet vid undanmanövern.
Förrättningsmannen skall före provet avgöra om undanmanö*vern skall göras åt vänster eller höger.

Själv uppkörnignen består av tre delar

säkerhetskontroll
särskilt manöverprov
körning i och utanför tätort

Frågor på detta?? :D
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Okay.... då får jag tacka klassen för idag och önska er lycka till i fortsättningen! :D
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Du får väldigt gärna förklara för mig hur du får det till 3 olika banor?
För hur jag än vrider och vänder på det så får jag det inte till just 3..
all text jag läser så står det utryckligen två banor lågfart och två banor högfart. Dessutom väljer trafikinspektören åt vilket håll du ska börja.
D.v.s. åtta olika sätt att kugga... :D
 

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Bandit 600
Scorpion.SE skrev:
2416166 Det jag menar är att:
- Du kör slalom mellan konor och får inte stanna, du får däremot välja från vilket håll du vill starta.

- Slalom mellan konor och då man ska stanna på olika ställen, du får däremot inte välja från vilket håll man ska starta, då finns det 2 stycken av dessa banor enligt mig,

1 med vänster u-sväng och 1 med höger u-sväng och 1 vanlig slalom:

1 + 1 + 1 =3

Det är enligt mig 3 st alternativ till banor, alltså 3 olika banor.
Jag fattar hur du menar! Den raka kryp-banan får man ju välja själv hur man vill köra. Alltså kan man ju träna in sig på den vändningen som känns bäst och behöver inte bekymra sig för den andra vändningen. Den andra med stopp måste man lära sig åt båda håll. Alltså är det tre varianter att träna in!
Klart slut!
 

Cathy2

Snygg bakdel =)
Gick med
15 Aug 2006
Ort
Västra Götaland
Hoj
Suzuki GSR 600
Tampas också med kortet....

Missade första uppkörning pga nervositet...:huvet

Öva, öva, öva så du känner dig säker så kan du sänka dig lite pga nervositet på uppkörningen...

Jag kör upp i mitten på september... Håll tummarna!!:D

Lycka till!! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top