Uppkörning..

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
AndreasNo skrev:
2549106 Sådär ja, visst kändes det bättre att berätta sanningen istället för o spela tuff :pannkyss

:D :D
Jag tyckte det känndes bättre att vara tuff, de få sekunderna det lyckades :crash
Haha, tur man inte kör som man snackar ibland :)
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
AndreasNo skrev:
2549128 När ska du erkänna att det tog lite fler än en uppkörning för att lyckas då? :D :D
Nu ska vi inte börja sådär :sissy haha

Vänta nu ett tag, du din orm!! Haha nu kände jag igen dej när jag såg bilderna på ditt "garage" haha..
Konstigt att du mystiskt klämde "tog mer än en uppkörning" :)
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Lunnajs skrev:
2549142 Nu ska vi inte börja sådär :sissy haha

Vänta nu ett tag, du din orm!! Haha nu kände jag igen dej när jag såg bilderna på ditt "garage" haha..
Konstigt att du mystiskt klämde "tog mer än en uppkörning" :)


:glömdet :tummenupp :tummenupp

alla kan ju inte klara det på första :D :tungan
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Kuggades på sista momentet, höll för högt tempo.. gah.. Har ju aldrig tagit nån lektion :/..
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
GeaX skrev:
2548615 Har en till fråga: I mc boken står det att man ska klara en hård inbromsning i 70 och 90. Mäter trafikinspektören bromssträckan på dessa två?

ja - du måste göra om hela uppkörningen.

nej - han/hon kommer inte mäta bromssträckan. däremot vet han/hon ungefär hur lång sträcka du borde stanna på, men framförallt om han/hon tycker du har kontroll över hojjen och inte tvärtom.
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
GeaX skrev:
2550036 Kuggades på sista momentet, höll för högt tempo.. gah.. Har ju aldrig tagit nån lektion :/..

Menar du att du aldrig tagit någon lektion på körskolan :va
...Isf är det väl ganska självförvållat om du nu kuggade??
...tycker iaf jag!

...Men, men, bättre lycka nästa gång:tummenupp
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
MANGAN skrev:
2550105 Menar du att du aldrig tagit någon lektion på körskolan :va
...Isf är det väl ganska självförvållat om du nu kuggade??
...tycker iaf jag!

...Men, men, bättre lycka nästa gång:tummenupp

ja, det är mitt fel ;). Borde ha förstått att man bör ta lektioner om man inte har nått körkort sen innan. ska ta nån lektion där mc-lärarn får säga vad jag gör fel i övrigt.

Har för övrigt kört i en månad ungefär, hade aldrig kört växlat innan.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GeaX skrev:
2550221 ja, det är mitt fel ;). Borde ha förstått att man bör ta lektioner om man inte har nått körkort sen innan. ska ta nån lektion där mc-lärarn får säga vad jag gör fel i övrigt.

Har för övrigt kört i en månad ungefär, hade aldrig kört växlat innan.

Synd! Blir att vänta tills i vår då va?

Men, har du itne övningskört privat heller?
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
GeaX skrev:
2550036 Kuggades på sista momentet, höll för högt tempo.. gah.. Har ju aldrig tagit nån lektion :/..

Träna på de du missade i stället och ta en ny uppkörning!
Du fixar de nästa gång :tummenupp
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
lorkan skrev:
2550630 Synd! Blir att vänta tills i vår då va?

Men, har du itne övningskört privat heller?

VV (här på gotland iaf) har en reservtid för dom som inte klarat. Det är om en vecka.

Jag har övningskört privat i en månad med farsan bakpå och ibland själv på nätter. Han har inget separat mc-kort utan fick det inkluderat med B-kortet så han kan inget som är specifikt för MC. Läste en gammal tråd som du startat, du har ditt kort nu va :) ?

Twinex skrev:
2550648 Träna på de du missade i stället och ta en ny uppkörning!
Du fixar de nästa gång :tummenupp

Bör nog ta en lektion för att va säker :) . Hmm..
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GeaX skrev:
2550814 VV (här på gotland iaf) har en reservtid för dom som inte klarat. Det är om en vecka.

Jag har övningskört privat i en månad med farsan bakpå och ibland själv på nätter. Han har inget separat mc-kort utan fick det inkluderat med B-kortet så han kan inget som är specifikt för MC. Läste en gammal tråd som du startat, du har ditt kort nu va :) ?



Bör nog ta en lektion för att va säker :) . Hmm..

Jo, ajg klarade kortet 13 juni. Vad föll du på exakt sa du? Konbanan? "Högt tempo", i trafiken eller konbanan?

Lycka till då, kör två lektioner ist. för 1 då, så är du mer säker på att du kommer klara det. Missar du det nu så hinner du tappa mycket till våren, så försök å greja det nu! :tummenupp
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
lorkan skrev:
2550856 Jo, ajg klarade kortet 13 juni. Vad föll du på exakt sa du? Konbanan? "Högt tempo", i trafiken eller konbanan?

Lycka till då, kör två lektioner ist. för 1 då, så är du mer säker på att du kommer klara det. Missar du det nu så hinner du tappa mycket till våren, så försök å greja det nu! :tummenupp

Jag höll för högt tempo i trafiken men jag överskred inte hastighets begränsningarna. Höll för hög hastighet i svängar, axxade för mkt när jag svängde in på en 90 väg (för att inte störa trafikrytmen!!:mad:). Och han lurade in mig på en grusväg (vinglade till).
aja, får tänka på det framöver.
 

MarAtt

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Solna/Stockholm
Hoj
Honda 650 Transalp -01
när det gäller bromsning är ju grejen att man ska ha kontroll, inte nita fullt. Gjorde 70 bromsen i kanske 65, då sade han: var det där verkligen 70?? nja..., men gör en bra i 90 så är det lugnt.
Dagen jag körde upp slutade regnet inte att falla...
Gjorde dessutom höghastighetsbanan 3 ggr, körde fel 2 ggr, nervös...

Men sen gick allt perfekt!!

Lycka till när det gäller igen!!
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
GeaX skrev:
2550954 Jag höll för högt tempo i trafiken men jag överskred inte hastighets begränsningarna. Höll för hög hastighet i svängar, axxade för mkt när jag svängde in på en 90 väg (för att inte störa trafikrytmen!!:mad:). Och han lurade in mig på en grusväg (vinglade till).
aja, får tänka på det framöver.

Hmm helt seriöst, lurade in dig på grusväg! Det hör till själva utbildningen att man ska köra grusväg!

Med risk för att få skit på mig från andra så säger jag ändå vad jag tycker! Helst seriöst så borde man inte få köra upp efter att bara ha kört privat! För att det ska fungera så måste dock trafikskolorna bli mer seriösa.

Om du läser statistiken för hur det gått i år (antalet döda i trafiken) så är det ju vansinne att man har möjlighet att klara sitt kort genom lite tur med uppkörningen!

Jag kastar egentligen sten i glashus för jag tog endast sex lektioner, och kuggade på min första uppkörning! Men efter att ha kört i några veckor nu så fattar jag hur jävla mycket respekt man måste ha för hojen och vägen!

Därför kommer jag gå SMC kurser inför nästa säsong och öva kurv och bromsning!

Detta borde enligt mig vara ett måste i själva utbildningen för att få körkort! Tänk om man kunde få in körkortet som en del i skolans utbildning.

I alla fall lycka till på nästa uppkörning och TA minst några lektioner snälla, man lär sig massor! Och ta det sen lugnt där ute!

//Lundberg
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
MarAtt skrev:
2551016 när det gäller bromsning är ju grejen att man ska ha kontroll, inte nita fullt. Gjorde 70 bromsen i kanske 65, då sade han: var det där verkligen 70?? nja..., men gör en bra i 90 så är det lugnt.
Dagen jag körde upp slutade regnet inte att falla...
Gjorde dessutom höghastighetsbanan 3 ggr, körde fel 2 ggr, nervös...

Men sen gick allt perfekt!!

Lycka till när det gäller igen!!

Jag Körde i 70 och bakhlulet låste sig lite. Fick göra om och klarade det. Dags för 90. Råkade tappa hastighet till 85. Det där var väl inte 90, snarare 80 nånting sa han.

Behövde dock inte göra om det. Dom är skillade på att bedöma hastighet tydligen:tungan.
 

Andrew go

Murpy är därute, och väntar.
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Mölndal
Hoj
...
Vid min senaste uppkörning hade jag (under bromsprovet) blicken på framdäcket, skrikande bakhjul och lösa armar.
nehe, det tyckte han inte om:tummenner .
Vid 90 hände samma sak förutom bakhjulet som skrek en ANING lägre än tidigare.
Fick huvudvärk eftersom jag spände mig så(suck).:(
kanske berodde på att de andra mcklisterna snackade innan om vilka pyttegrejjer de hade blivit kuggade på och jag som försökte då koncentrera mig på att göra det exakt men det blev totalt hjärnsläpp:3freak
så jag får försöka nästa vår.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GeaX skrev:
2550954 Jag höll för högt tempo i trafiken men jag överskred inte hastighets begränsningarna. Höll för hög hastighet i svängar, axxade för mkt när jag svängde in på en 90 väg (för att inte störa trafikrytmen!!:mad:). Och han lurade in mig på en grusväg (vinglade till).
aja, får tänka på det framöver.

Låter rätt mongo, men ok. Ta det lugnare nästa gång då!
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Lundberg skrev:
2551031 Hmm helt seriöst, lurade in dig på grusväg! Det hör till själva utbildningen att man ska köra grusväg!

Med risk för att få skit på mig från andra så säger jag ändå vad jag tycker! Helst seriöst så borde man inte få köra upp efter att bara ha kört privat! För att det ska fungera så måste dock trafikskolorna bli mer seriösa.

Om du läser statistiken för hur det gått i år (antalet döda i trafiken) så är det ju vansinne att man har möjlighet att klara sitt kort genom lite tur med uppkörningen!

Jag kastar egentligen sten i glashus för jag tog endast sex lektioner, och kuggade på min första uppkörning! Men efter att ha kört i några veckor nu så fattar jag hur jävla mycket respekt man måste ha för hojen och vägen!

Därför kommer jag gå SMC kurser inför nästa säsong och öva kurv och bromsning!

Detta borde enligt mig vara ett måste i själva utbildningen för att få körkort! Tänk om man kunde få in körkortet som en del i skolans utbildning.

I alla fall lycka till på nästa uppkörning och TA minst några lektioner snälla, man lär sig massor! Och ta det sen lugnt där ute!

//Lundberg

När jag sa "lurade in mig på grusväg" var jag inte seriös med "lurade", menade inte att det var nått fel med det. Man kan inte klara sig igenom uppkörningen med "lite tur". Det krävs att man har tillräcklig erfarenhet och kunskap, oavsett om man övningskör på egen hand eller med en trafikskolelärare.

Om det ska införas krav på x antal lektioner måste priserna ner för att det ska funka. Och var står det att det är i huvudsak oerfarna förare som förolyckas i trafiken ?, Har för mig att medelåldern var relativt hög. Och inget talar för att "privatister" kör offensivt och impulsivt.

lorkan skrev:
2551238 Låter rätt mongo, men ok. Ta det lugnare nästa gång då!
Japp!..
 
Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
GeaX skrev:
2551281 När jag sa "lurade in mig på grusväg" var jag inte seriös med "lurade", menade inte att det var nått fel med det. Man kan inte klara sig igenom uppkörningen med "lite tur". Det krävs att man har tillräcklig erfarenhet och kunskap, oavsett om man övningskör på egen hand eller med en trafikskolelärare.

Om det ska införas krav på x antal lektioner måste priserna ner för att det ska funka. Och var står det att det är i huvudsak oerfarna förare som förolyckas i trafiken ?, Har för mig att medelåldern var relativt hög. Och inget talar för att "privatister" kör offensivt och impulsivt.

Hmm missförstå mig inte! Jag anser verkligen inte att det ska vara krav på X antal lektioner tvärtom. Lektionerna ska vara betydligt mer anpassade efter vilken erfarenhet/talang etc. man har. Och priset bör sänkas radikalt! Om kravet på att alla skulle behöva köra några lektioner på körskola så skulle ju körskolan tjäna in dom pengar dom förlorar på säkningen på det sättet. Och varför är det inte kurvtagning och mer bromsövning med i utbildningsplanen.

Idag luras skolorna alldeles för mycket, jag har sett exempel på folk som kört 40 lektioner och då är det i dom flesta fallen inte personen i fråga det är fel på utan körskolan.

Jag såg också statistiken att mc förare hade blivit äldre! Och snacket går om att ifall man skulle bryta ner statistiken så skulle man finna massor med folk som fick sitt körkort på köpet! Och det är väl lite samma sak som jag pratar om att alla borde gå kurs/skola kalla det vad man vill! Sen att det finns medfödda talanger som kan köra innan dom ens sett en hoj, sånt är livet det kan inte vara rättvist rakt igenom!

Sen ska man absolut ha möjligheten att köra privat fortfarande, för det ger massor av erfarenhet och framför allt att man känner sig säkrare bakom styret!

I alla fall lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top