Vastrix
Påställd
Vaknar klockan 0345 och upptäcker att jag har ställt in klockan fel. Somnar om och vaknar igen en timme senare, går upp och gör mig i ordning till uppkörningen.
Farsan kör mig ut till trafikskolan där jag skulle möta trafikläraren och de tre andra som skall köra upp kvart i sex (sover aldrig dessa människor?). Efter att ha krängt på mig all utrustning säger läraren till mig att jag kan starta DTn. Den bara ”dog” när han skulle starta den.
Går ut o börjar kicka. Inget händer. Kollar bensinkran, choken och dödarknappen. Försöker igen. Fortfarande händer inget.
Läraren tar upp mobilen och ringen en kollega som skall köra ut mc:n till trafikövningsplatsen och så får jag ta en DR650 som är borrad till 705cc och tuffa dit på. Gissa om man kände sig mäktig när man är van vid en liten 125a och nu klockan 6på morronen får köra genom Malmö på en ”riktig” hoj.
Väl framme på trafikövningsplatsen sluter snart den andra läraren upp med 125an. Det visade sig det bara var stiftet som var trasigt, som tur var.
Börjar med att träna på garagesvängen, först åt höger sedan åt vänster, allt går fint sånär som på en vänstersväng. Försöker att koppla bort det och tränar istället på inbromsningarna och serpentinen. Hittills känns allt bra.
Sätter mig ner och väntar spänt på att killen från VV skall komma. Efter en halvtimme gör han entré. Presenterar sig och förklarar att han inte vill se nått världsrekord försök i körningen utan att vi bara skall ta det lugn och fint.
Efter att en tjej före mig blev kuggad på serpentinen blev det min tur. Är lite nervös inför garage svängen men allt funkar fint. Så jag sätter mig ner o tar en macka i väntan på att få köra i trafiken.
En timme senare är det dags för nästa fas fast nu är jag mycket lugnare och allt löper fint.
Efter ca 20 min ute i trafiken frågar VV killen om jag hittar tillbaka till trafikövningsplatsen.
Jag nickar till.
När vi kört igenom grinden tycker jag att det var otroligt kort tid som vi var ute. Samtidigt hör jag honom säga att jag kan parkera mcn och komma fram till honom sedan för att få reda på resultatet. Gissa om man var nervös!
Med stapplandesteg tar jag mig fram till domaren som meddelar att jag blev godkänd! Snacka om en lättnad!
När man äntligen kommer hem hinner man såklart bara med en liten runda innan regnet kommer men vad gör det. Nu kan jag ju köra när jag vill nu
Farsan kör mig ut till trafikskolan där jag skulle möta trafikläraren och de tre andra som skall köra upp kvart i sex (sover aldrig dessa människor?). Efter att ha krängt på mig all utrustning säger läraren till mig att jag kan starta DTn. Den bara ”dog” när han skulle starta den.
Går ut o börjar kicka. Inget händer. Kollar bensinkran, choken och dödarknappen. Försöker igen. Fortfarande händer inget.
Läraren tar upp mobilen och ringen en kollega som skall köra ut mc:n till trafikövningsplatsen och så får jag ta en DR650 som är borrad till 705cc och tuffa dit på. Gissa om man kände sig mäktig när man är van vid en liten 125a och nu klockan 6på morronen får köra genom Malmö på en ”riktig” hoj.
Väl framme på trafikövningsplatsen sluter snart den andra läraren upp med 125an. Det visade sig det bara var stiftet som var trasigt, som tur var.
Börjar med att träna på garagesvängen, först åt höger sedan åt vänster, allt går fint sånär som på en vänstersväng. Försöker att koppla bort det och tränar istället på inbromsningarna och serpentinen. Hittills känns allt bra.
Sätter mig ner och väntar spänt på att killen från VV skall komma. Efter en halvtimme gör han entré. Presenterar sig och förklarar att han inte vill se nått världsrekord försök i körningen utan att vi bara skall ta det lugn och fint.
Efter att en tjej före mig blev kuggad på serpentinen blev det min tur. Är lite nervös inför garage svängen men allt funkar fint. Så jag sätter mig ner o tar en macka i väntan på att få köra i trafiken.
En timme senare är det dags för nästa fas fast nu är jag mycket lugnare och allt löper fint.
Efter ca 20 min ute i trafiken frågar VV killen om jag hittar tillbaka till trafikövningsplatsen.
Jag nickar till.
När vi kört igenom grinden tycker jag att det var otroligt kort tid som vi var ute. Samtidigt hör jag honom säga att jag kan parkera mcn och komma fram till honom sedan för att få reda på resultatet. Gissa om man var nervös!
Med stapplandesteg tar jag mig fram till domaren som meddelar att jag blev godkänd! Snacka om en lättnad!
När man äntligen kommer hem hinner man såklart bara med en liten runda innan regnet kommer men vad gör det. Nu kan jag ju köra när jag vill nu