Uppkörningen...

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Hej hej...
Hade uppkörning idag kl 13:00. På den angivna platsen samlades 3 glada aspiranter. Medans vi stod och småpratade, alla mer eller mindre nervösa, anlände vår utvalde från vägverket. En kort man som hoppade ur sadeln och började klaga på sin tjänstehoj. Den skulle tjäna bäst som sänke till en båt ansåg han...:näsblod
Efter en inspektion av oss började han klaga på att en inte hade, vad han ansåg som godkända skor. Efter ett tag lät han aspiranten deltaga i alla fall. Jag fick gränsla först, låg- och högfartsbanan + broms. Inga problem, instruktören tilltalade mig med en överhängande sur ton att jag hade klarat den här delen:yoparty
30-40minuter senare var dom andra färdiga med och en av dem klarade den andra blev inte godkänd på högfartsbanan. Instruktören något gladare i hågen informerade mig om att jag nu skulle få visa hur jag betedde mig i trafiken...
Efter cirka 20minuter stannade vi till vid ett angivet ställ där den sista av oss, före detta hoppfulla, aspiranter. Han tillkallar mig (YES! Fan vad bra det känndes!) hans tonläge var nu positivt och såg faktiskt lite glad ut:tummenupp . Han började att säga att det gick bra med landsvägskörningen, korsningar och så...
Men sen kom den som en spark i magen när han kryssade i IG på plasering vid vänstersväng.:näsblod
ICKE GODKÄND säger han då och överräcker mig pappret... uppföljt med ett jaha, ska vi ta nästa då:D
Jag frågade vad det var som gjorde att han tog det beslutet, nästan chockad.
Han börjar rita och ha sig, visade pilar hit och dit. "Du ligger för långt till vänster, där i centrum såg jag tydligt att att ingen bil skulle komma förbi på vänster sida."
VA!?:confused: :näsblod
Börjar blir lite smått förbannad, det var ju en ENKELRIKTAD GATA som jag kom ifrån!
"Så är det i alla fall, jag har gjort mitt beslut." Säger han...

Så nu sitter jag här och ska boka om körprovet om någon dag.
Vet att det inte bara är jag som har haft styvkorkar till instruktörer, bara att bita ihop och göra om.
Men måste jag göra om hela uppkörningen när jag gör den nästa gång? Klarade banorna + broms galant, blir det bara trafikbiten nästa gång, eller är det hela kalaset som gäller?:va
Inte för att det är något problem, men det tog sin tid, känns som att jag kunde spendera den tiden till bättre...

Lycka till alla som har detta framför sig! Hoppas att ni har mer tur med instruktören än jag:tungan
 

Dark_Messenger

Guest
Hej hej...
Hade uppkörning idag kl 13:00. På den angivna platsen samlades 3 glada aspiranter. Medans vi stod och småpratade, alla mer eller mindre nervösa, anlände vår utvalde från vägverket. En kort man som hoppade ur sadeln och började klaga på sin tjänstehoj. Den skulle tjäna bäst som sänke till en båt ansåg han...:näsblod
Efter en inspektion av oss började han klaga på att en inte hade, vad han ansåg som godkända skor. Efter ett tag lät han aspiranten deltaga i alla fall. Jag fick gränsla först, låg- och högfartsbanan + broms. Inga problem, instruktören tilltalade mig med en överhängande sur ton att jag hade klarat den här delen:yoparty
30-40minuter senare var dom andra färdiga med och en av dem klarade den andra blev inte godkänd på högfartsbanan. Instruktören något gladare i hågen informerade mig om att jag nu skulle få visa hur jag betedde mig i trafiken...
Efter cirka 20minuter stannade vi till vid ett angivet ställ där den sista av oss, före detta hoppfulla, aspiranter. Han tillkallar mig (YES! Fan vad bra det känndes!) hans tonläge var nu positivt och såg faktiskt lite glad ut:tummenupp . Han började att säga att det gick bra med landsvägskörningen, korsningar och så...
Men sen kom den som en spark i magen när han kryssade i IG på plasering vid vänstersväng.:näsblod
ICKE GODKÄND säger han då och överräcker mig pappret... uppföljt med ett jaha, ska vi ta nästa då:D
Jag frågade vad det var som gjorde att han tog det beslutet, nästan chockad.
Han börjar rita och ha sig, visade pilar hit och dit. "Du ligger för långt till vänster, där i centrum såg jag tydligt att att ingen bil skulle komma förbi på vänster sida."
VA!?:confused: :näsblod
Börjar blir lite smått förbannad, det var ju en ENKELRIKTAD GATA som jag kom ifrån!
"Så är det i alla fall, jag har gjort mitt beslut." Säger han...

Så nu sitter jag här och ska boka om körprovet om någon dag.
Vet att det inte bara är jag som har haft styvkorkar till instruktörer, bara att bita ihop och göra om.
Men måste jag göra om hela uppkörningen när jag gör den nästa gång? Klarade banorna + broms galant, blir det bara trafikbiten nästa gång, eller är det hela kalaset som gäller?:va
Inte för att det är något problem, men det tog sin tid, känns som att jag kunde spendera den tiden till bättre...

Lycka till alla som har detta framför sig! Hoppas att ni har mer tur med instruktören än jag:tungan

Trist. Låter som en surkuk. Bättre lycka next time.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Trist när man får bita i det sura äpplet, jag grät den dagen jag kuggade uppkörningen för 125:an, nästa gång sätter du den :).

Tyvärr så måste du göra om hela provet ja, lycka till.
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Jag vet inte varför men jag har en känsla av att instruktörerna "hittar" på anledningar när dom egentligen inte har något att gnälla på men ändå vill kugga av någon anledning. Det kan ofta vara väldigt konstiga grejjer, typ "du körde för sakta", sen när blev det olagligt? Visst om man kör under 40 på 50-väg men annars? Nu har inte jag själv varit med om något men har hört sjukt många historier där dom kuggar av någon underlig anledning och sedan inte ens kan förklara varför när den kuggade ifrågasätter, då blir dom sura och säger att dom sagt sitt och inte ändrar sig. Vore bättre att dom sa som det va, t ex att dom inte tyckte det såg/kändes tillräkligt säkert vilket jag ofta tror det beror på, iaf med bil, när man klart känner ifall det känns säkert eller inte att sitta bredvid.
Har ju inte kört upp på hojen än, får väl hoppas jag har tur med min instruktör..
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Jag vet inte varför men jag har en känsla av att instruktörerna "hittar" på anledningar när dom egentligen inte har något att gnälla på men ändå vill kugga av någon anledning. Det kan ofta vara väldigt konstiga grejjer, typ "du körde för sakta", sen när blev det olagligt? Visst om man kör under 40 på 50-väg men annars? Nu har inte jag själv varit med om något men har hört sjukt många historier där dom kuggar av någon underlig anledning och sedan inte ens kan förklara varför när den kuggade ifrågasätter, då blir dom sura och säger att dom sagt sitt och inte ändrar sig. Vore bättre att dom sa som det va, t ex att dom inte tyckte det såg/kändes tillräkligt säkert vilket jag ofta tror det beror på, iaf med bil, när man klart känner ifall det känns säkert eller inte att sitta bredvid.
Har ju inte kört upp på hojen än, får väl hoppas jag har tur med min instruktör..

Verkar så.. Då jag körde upp(länge sedan), kuggade 3-4st personer innan mig för att de körde för sakta..och alla andra möjliga och omöjliga anledningar. Gubbfan hade dessutom kuggat mig 2ggr då jag körde bil, bla för att jag, enligt honom, glodde på en brud istället för vägen..? Jag tänkte "Va fan, nu skall jag köra satan! Gubbjäveln kommer ju ändå att kugga mig..". Jag körde brände ut mitt framför bilar korsningar, körde 10-20 för fort flera gånger. Gubben ropade i radion "Vänta, du kör ju ifrån mig för helvete!" Man kan säga att jag körde ungefär som man gör nu...:rolleyes:
Parkerar vid vägverket, går mot gubben för att få en utskällning.. trodde jag..
"Helt perfekt körning! Gratulerar!" :confused: :confused: Det verkar inte alltid vara logiken som styr...

År senare satt jag och käkade en burgare, ser en gubbe på hoj lägga omkull vid en korsning utanför fönstret... samma klantskalle till gubbe :D :D
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ja, om jag får samma (+adjektiv i superlativ) gubbe igen så vette fan vad jag gör...
Men det känns som jag kan det som krävs och så även körskolekäraren(hur ofta är det!?:yoparty ) så vid nästa tillfälle, då instruktören inte har bestämt sig på förhand att kugga alla, så går det säkert fin fint:)
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
. Det kan ofta vara väldigt konstiga grejjer, typ "du körde för sakta", sen när blev det olagligt? Visst om man kör under 40 på 50-väg men annars?

Min mc-lärare sade till mig att vara hyfsat 'aggressiv' i trafiken, för att man måste verkligen visa att man inte är rädd för att köra motorcykel. Dvs att man känner sig trygg i trafiken även om det blåser och man måste dra förbi en lastbil på 110-väg.

En tanke kanske? (själv höll jag på att skita i mcstället första gången :D )
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Min mc-lärare sade till mig att vara hyfsat 'aggressiv' i trafiken, för att man måste verkligen visa att man inte är rädd för att köra motorcykel. Dvs att man känner sig trygg i trafiken även om det blåser och man måste dra förbi en lastbil på 110-väg.

En tanke kanske? (själv höll jag på att skita i mcstället första gången :D )

Nä det är klart, det är lite de jag menar. Man måste verka säker på sin sak men då borde dom kugga en för det så man vet att man ska visa framfötterna mer och inte försöka se ut som man ska köra "säkert". Jag tycker inte att det är fel att dom kuggar dom som verkar osäkra och kanske inte är mogna för att ha kortet riktigt, men då vill jag att dom ska lägga lite mer tid på att förklara orsaken och inte bara hitta på nån billig utväg som får den kuggade ännu mer osäker och samtidigt gör instruktören mer hatad, men det kanske dom vill? Jag menar, dom kanske gör konstiga saker för att dom som kör upp ska darra som löv när instuktören presenterar sig som den ökände "Kugg-Britt" och måste på sätt kontrollera sina känslor för att ens hitta till förarstolen och för att inte kugga måste ha väldigt "god självkännedom" och "mognad". :D Närå kanske inte riktigt, men man undrar ju...
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag blev så glad när jag klarade kortet så jag köpte räkmackor till körskolan efteråt.
Förättaren fick sin före uppkörningen.
 

MackieMack

M.F.
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7 Kawasaki ZX9R -01 *Såld* KTM 640 -04 Prestige *Såld*
Det står i vägverkets reglemente att dom inte får kugga för ett enskilt fel eller liknande.. kommer inte ihåg exakt vad som stod. Men jag hittade informationen på vv.se Var in och letade men jag hittade det inte.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Förarprovarna skall göra en sammanfattande bedömning av "aspirantens" förmåga att ensam fortsätta utveckla sin körning i trafiken, tycker han/hon att personen inte uppfyller de kraven under körningen i trafiken så försöker de kanske peka på något specifikt de sett men det finns nog alltid mer grund för besluten de tar. De flesta förrättare är ofta fåordiga när man ber dem specificera exakt vilka fel eller vad de tyckte utfördes bra under en uppkörning.

Då jag pysslar med övningskörning så har jag talat med många och då jag tycker att ansvaret för de som fått KK efter min handledning vilar lite på mig så ser jag stort värde i att få reda på exakt vad förrättaren anser om aspirantens körning även fast de klarat uppkörningen, jag har ju ofta en rätt "klar" uppfattning om var eventuella brister finns men värdet av den informationen skulle vara större om den även kom från förrättaren som ett "tipps" på vad som den nye KK-innehavaren bör träna mer på eller förbättra.

Jag menar vad hindrar att de säger " Ok! du är godkänd, grattis till KK, du är nu färdig för att enskillt öva mer i trafiken men följande bör du fundera på och träna mer på:..."
 

Smagatusk

Guest
Ja, om jag får samma (+adjektiv i superlativ) gubbe igen så vette fan vad jag gör...
Men det känns som jag kan det som krävs och så även körskolekäraren(hur ofta är det!?:yoparty ) så vid nästa tillfälle, då instruktören inte har bestämt sig på förhand att kugga alla, så går det säkert fin fint:)
Jag körde upp som privatist med en lånad triumph tiger (har hört att de är stenhårda om du kommer med en projektil till uppkörningen). Fick köra upp i trafik i nästan en timme. Inspektören kuggar mig för att jag körde för sakta på grusväg. Höll cirka 40 km/h när de låg intilliggande hus, med skymmande häckar. Jag försökte förklara att hojen jag körde på är lika känslig för rullgrus som vilken annan hoj som helst om jag måste nita för en unge eller vad som helst. Inget bra argument tyckte han. Nästa gång fick jag samma inspektör, jag körde upp med samma hoj, stod och småpratade lite med honom innan om vad som hänt förra gången. Han sa " då vet du hur du ska göra nu då?". Jag tog nästan kurvorna med bredställ där det var fri sikt, och jag blev godkänd. Men helt smärtfritt gick det inte. När han skulle parkera sin hoj för att skriva papprena tappar han sin big-ass-överväxta bmw på min och repar mina kåpor. I en och en halvtimme har han kollat så att JAG kan hantera MIN, så händer en sån sak. Tyckte det var lite synd, för trots att han kuggade för en sån sak gången innan så tyckte jag överlag att det var en sjysst inspektör.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Fan va surt att du inte klarade det! Låter på din beskrivning som du råkade ut för en surgubbe till instruktör. Tacka vet jag glada farbröder som vill se fler motorcyklister ute på vägarna!
 

bastiian

Inte riktigt där än..
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Fixar med A-kortet, TBA
Det är lite synd med vissa provförrättare som kuggar folk beroende på dagens humör, när jag tog mitt B kort så tror jag att jag hade en välldans tur med dagshumöret på min förättare.

Dagen innan hade jag suttit med några kompisar och pratat om deras uppkörningar hur dom hade kuggat, gjort misstag och allmänt kört så jag var otroligt närvös när jag satt och vänta på VV kontoret i södertälje. Sitter där och stirrar in i väggen i 15min innan jag ser två personer kommer in klampandes i väntrummet och ropar upp mitt namn. Vi skakar hand och presenterar oss för varandra och går ut till bilen för att sätta oss.

När vi kommer ut i bilen så får jag veta att ena personen är lärling och det är han som ska ha hand om min uppkörning idag, ångesten som kom som aldrig förr och jag tänkte direkt "Neeej inte en lärling, han kommer säkert vara skitnoga och kugga mig för minsta lilla misstag". Startade iaf bilen och rullade ut från VVs parkering och ut på vägen, kommer ca. 500 och gör mitt första misstag självklart. Dum som man var och inte var tillräckligt uppmärksam så körde jag ca 25-30m på en bussfil precis innan en högersväng endå hade min kompis suttit kvällen innan och berättat om hur han blev kuggad just för att ha kört på en bussfil (dock längre än mig). Tankarna flyger runt i huvudet "Jahap där va den här uppkörningen slut, skulle lika gärna kunna vända tillbaka och gå ifrån VV med svansen mellan benen" men man kan inte göra så mycket så det är väl bara att fortsätta och köra som vanligt.

Åker runt på lite grusvägar, landsvägar och fickparkerar. Nu va det dags att åka tillbaka mot VV så vi åker in mot stan igen och allt funkar väl okej men så kommer jag till en ganska stor korsning med trafikljus. Trafikljusen visar rött så jag stannar och väntar på grönt ljus, i den här korsningen så va det ett tillägs ljus för trafikanter som ska svänga höger och nervös som man var så satt jag och fundera och fundera på om jag verkligen fick köra när tillägs ljuset visade grönt och det stora ljuset visade rött men bestämde mig för att det är nog lika bra att inte köra så man tar det säkra för det osäkra. Ljuset slår om och jag får grönt ljus på det "riktiga" trafikljuset kommer cirka 5m så kom jag på mig själv att nu har jag kuggat denna körning två gånger :huvet.

Parkerar på VV och stänger av bilen och bara kollar med tom blick ut i tomma intet för att få mitt papper där det står "Icke godkänd" men hör på min högra sida "Grattis, det känns riktigt säkert att åka med dig" och jag tror inte att det är många gånger jag har blivit så glad som när jag fick höra dom ljuva orden. Men självklart kom det en liten pik om trafikljuset "Du vet att du gjorde en riktig nybörjar miss där borta vid trafikljuset va?" sa han och flina mot mig.
 

johansson87

lumpen suger
Gick med
8 Jan 2007
Ort
Nässjö
Hoj
Fz1n-07 och en bandit 1200-04
Verkar så.. Då jag körde upp(länge sedan), kuggade 3-4st personer innan mig för att de körde för sakta..och alla andra möjliga och omöjliga anledningar. Gubbfan hade dessutom kuggat mig 2ggr då jag körde bil, bla för att jag, enligt honom, glodde på en brud istället för vägen..? Jag tänkte "Va fan, nu skall jag köra satan! Gubbjäveln kommer ju ändå att kugga mig..". Jag körde brände ut mitt framför bilar korsningar, körde 10-20 för fort flera gånger. Gubben ropade i radion "Vänta, du kör ju ifrån mig för helvete!" Man kan säga att jag körde ungefär som man gör nu...:rolleyes:
Parkerar vid vägverket, går mot gubben för att få en utskällning.. trodde jag..
"Helt perfekt körning! Gratulerar!" :confused: :confused: Det verkar inte alltid vara logiken som styr...

År senare satt jag och käkade en burgare, ser en gubbe på hoj lägga omkull vid en korsning utanför fönstret... samma klantskalle till gubbe :D :D



Körde oxå ganska hårt på min uppkörning åkte ifrån ledaren vid ett par tillfällen. Han hade inte en chans att hänga med på grusvägen hade min egen suzuki dr650 med edurodäck, fick doc en ganska lång bromssträcka då asfalten var blöt.
Tror att dom har lite svårt att kontrollera hastigheten exakt eftersom dom sitter på ett eget fordon. Polisen går ju inte heller efter orginalmätaren så har svårt att tro att dom skulle kugga någon för 5-10 km.
Trodde aldrig att jag skulle klara min uppkörning hade aldrig tagit en körlektion och hade bara haft min egna hoj i några dar men jag hade nog tur:tummenupp Det är nog ganska ovanligt i modern tid att ta körkortet för 1000lappen
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Trist, synd när det är dagsformen på snubben som skall avgöra....

Själv körde jag ifrån min uppkörningsförättare på trafikkörningen hehe
T-korsning, jag skulle vänster och ut på "större vägen" hastighetsbegränsning 90 på den vägen.... (samtidigt som min lärares ord finns i bakhuvet, var inte rädd på att dra på,) ser en lagom lucka, kör ut och vrider rullen så jag var snabbt uppe i 90 (så snabbt det går med körskolehoj iaf he he)
ser inte min följeslagare i backspeglarna och börjar tänka "Vafan gör jag nu?" , , strax därpå börjar det spraka i hörsnäckan där man svagt hör förättaren be mig slå av o vänta in henne vid kanten :näsblod "I´m smoked" tänkte jag.
När hon kom ifatt bad hon mig köra vidare, sista delen kan jag väl säga att jag tänkte på situationen både en och två gånger.

Men nä...............hon gav mig Lappen :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top