Uppkörningstips!?

flipstick

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2006
Ort
Tjörn
Hoj
Dinli 450 -06
Hej alla!
Uppkörningen står för dörren,jag har tänkt att ta lite lektioner innan,men lite tips o trix om vad man inte ska glömma bort att tänka på skulle sitta på sin plats!
Tack på förhand allihopa!
 

liggan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
skövde
Hoj
yamaha tzr 125*2 honda cbr 600f ,suzuki gs75x,yamaha rd125
1:säkerhetskontrollen är inte fel att kunna, men den behöver du inte kunna utantill, du får ha med dej en lapp på vad du ska/kan kolla, men det får inte stå hur du kollar det. vet inte varför, det är bara så. prata mycket så kontrollanten får veta vad du gör. kontrollanten säger först vad du ska kolla.
2:på lågfartsprover är det bättre att köra lite fortare (utan att det går för jävla snabbt) än att det går långsamt o vingligt.
3: Högfarten ska du hålla samma hastighet större delen av banan, vid ca den 3:e konan från sluten kan du börja bromsa, lås inte bromsarna, det tycker dom inte om.
4: På bromsprovet ska du bromsa hårt från 50, 70 och 90km/h utan att låsa bromsarna. Om kontrollanten tyckte att bromsningen inte var bra nog(att du komm för långt) får du köra igen, sänk då hastigheten med ca 5km/h. Det gör massor.om det gick dåligt på 90bromsningen kör nästa gång i 85.
Kommer du vidare får du köra i stan, använd blinkers och vrid på huvudet när du kollar i backspeglarna, glöm inte döda vinkeln
Klarar du inte första delen så får du inte fortsätta, då ska du ta reda på vad som var så du vet det till nästa gång. Fråga också om du kan få visa att du klarar av kunskapsdelen från banövningarna i trafiken. Ibland går det, ibland inte

LYCKA TILL FRÅN LIGGAN
 

Smagatusk

Guest
1:säkerhetskontrollen är inte fel att kunna, men den behöver du inte kunna utantill, du får ha med dej en lapp på vad du ska/kan kolla, men det får inte stå hur du kollar det. vet inte varför, det är bara så. prata mycket så kontrollanten får veta vad du gör. kontrollanten säger först vad du ska kolla.
2:på lågfartsprover är det bättre att köra lite fortare (utan att det går för jävla snabbt) än att det går långsamt o vingligt.
3: Högfarten ska du hålla samma hastighet större delen av banan, vid ca den 3:e konan från sluten kan du börja bromsa, lås inte bromsarna, det tycker dom inte om.
4: På bromsprovet ska du bromsa hårt från 50, 70 och 90km/h utan att låsa bromsarna. Om kontrollanten tyckte att bromsningen inte var bra nog(att du komm för långt) får du köra igen, sänk då hastigheten med ca 5km/h. Det gör massor.om det gick dåligt på 90bromsningen kör nästa gång i 85.
Kommer du vidare får du köra i stan, använd blinkers och vrid på huvudet när du kollar i backspeglarna, glöm inte döda vinkeln
Klarar du inte första delen så får du inte fortsätta, då ska du ta reda på vad som var så du vet det till nästa gång. Fråga också om du kan få visa att du klarar av kunskapsdelen från banövningarna i trafiken. Ibland går det, ibland inte

LYCKA TILL FRÅN LIGGAN

Allt som "Liggan" sa, bara lite påbackning...

Vid bromsprovet, håll hårt från början, inte hårdare och hårdare. Och glöm inte fotbromsen. Även om den är nästintill onödig vid en ashård inbromsning så måste du visa inspektören att du har den i åtanke i alla fall. Likaså i trafikdelen. Jag kuggade för att jag använde den för sällan. Jag körde upp som privatist, vet inte om det hade nå´n betydelse... Har hört att de dömer en privatist hårdare.
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Tog kortet förra veckan.
Nu vet jag inte, är väll olika från uppkörnings nissarna,
Lågfarten, gillades inte om du körde för fort, ju söligare ju bättre enligt han.
Högfarten "Håll jämn fart" Det var nån enstaka som riktigt mygla med farten dom fick köra om.
Broms prov 70 & 90, använd båda bromsarna, om inte, gör så det ser ut att du bromsar med bak. Man fick låsa hjulet om du snabbt & kontrollerat släpper upp igen. Jag själv bromsa i 70 så bakhjulet flög upp lite i luften.

I trafiken "Kör som du gör när du övningskör" Han påpeka klart & tydligt att han inte ville se nån fjes körning, håll hastigheterna som gäller. Han bad mig köra in till väg kanten & sen fråga han "Varför jag inte hålller 90 samt 70 ?
Sköll då på hastighets mätarn :)
Fick även köra in på en avlägsen & risig väg & vända, han vill se att du använder blinkers. Glöm inte att iaf låssas använda bakbromsen i trafiken!

Annars var det inge speciellt.
 
Last edited:

flipstick

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2006
Ort
Tjörn
Hoj
Dinli 450 -06
Avklarat!

Jag satte det!!

Tog det igår morse! Fyfan va underbart!

Tack alla för tipsen!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top