Uppsägningstid under provanställning?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Jag är provanställd idag och har fått erbjudande om en mer välbetald tjänst på ett annat företag. Hur vet jag hur lång uppsägningstid jag har på mitt nuvarande arbete?

Vad står det i avtalet?
Är det ett skrivet eller muntligt avtal?

1 månads ömeseidig uppsägning brukar gälla om man inte arbetat ett antal år.
Men under provanställning kan du alltid höra med nuvarande arbetsgivare om de går att kliva av direkt.
Beror helt på hur arbetsgivaren resonerar ofta... risken är att man inte får komma tillbaka om de nya skiter sig.

Så finns variant att dra "en vals" för att avsluta snabbt, eller förhandla om lön på det nuvarande jobbet då det finns andra som är intresserade av dig. Det råder ju fri rörlighet :tummenupp

Om du vet hur din nuvarande arbetsgivare fungerar, om han e schysst eller en luring så vet du nog vilken väg som e bättre :tummenupp :tummenupp

Om det inte är angivet något annat i anställningsavtalet så brukar det vara 14dagar.

Du kan gå på dagen precis som de kan säga upp dig på dagen om de känner för det. Det står fjorton dagar i LAS men vad jag har fått erfara så är det inte det som gäller när det väl kommer till kritan. Det schyssta är dock att ge dom de fjorton dagar som troligen står på ditt provanställningsavtal på baksidan.

Om jag inte minns rätt så är det 14 dagars ömsesidig uppsägningstid.
(vid provanställning)

Tycker det är viktigt att man sköter det här bra och snyggt, och det är ganska ruttet att bara "dra" så där plötsligt.
Prata med din chef/ansvarig och förklara läget, de kommer nog förstå och ge dem i alla fall de 2 veckorna på sig att fixa en ersättare åt dig. Om du har tur så kanske de hittar nån tidigare, därför är det viktigt att du snackar med dem så snabbt så möjligt.

Om det andra bolaget är seriöst där du blivit lovad en bättre lön hos så bör de ha överseende med att du kanske inte kan börja direkt imorgon utan att de får vänta ynka 2 veckor.

Är det en fast/tillsvidare-anställning på det andra stället?
Tänk dej för innan du springer dit bara för att det är lite mer betalt.
Tänk i ett längre perspektiv.
Kan du på ditt nuvarande jobb lätt få din provanställning omgjord till fast, finns det möjlighet att öka lönen efter provanställningen?
Om ja, tänk över det.
Så du inte bara rusar till ett annat bolag som också har provanställning men lite högre lön, men där det kanske inte finns lika bra möjligheter att få fastanställning efter prövotiden.
Lycka till med allt nu!

Har det blivit omodernt att prata med arbetsgivaren?
Sköt jobbet, sköt uppsägningen.
Gott rykte ger goda karriärchanser.

Han ville väl bara veta ungefärlig uppskattningstid en regular uppsägning med provanställning som grund låg..

Han pratar nog med chefen innan han slutar :tummenupp

Självklart ska jag tala med chefen och lösa det snyggt. Jag är så pass gammal att jag lärt mig att man aldrig ska bränna sina skepp utan alltid försöka lämna det så snyggt som möjligt bakom sig. Kommer faktiskt inte ihåg vad det står i mitt kontrakt men även om jag har en månads uppsägningstid så borde det ju knappast finnas någon anledning för min nuvarande chef att hålla kvar mig. :tummenupp

Man kan sluta när man vill, vi var 5st som slutade samma dag som vi pratade med chefen på mitt gammla jobb. (Men kan säkert vara lite olika)
Men det bästa är ju om man kan sköta det lite snyggare..

Vi hade en kille på jobbet som började kl.08.00. Vid lunchen kl. 12.00 sa han att han inte trivdes på företaget och gick hem. Undrar om det är världens kortaste anställning

Vi hade en kille på jobbet som började kl.08.00. Vid lunchen kl. 12.00 sa han att han inte trivdes på företaget och gick hem. Undrar om det är världens kortaste anställning

Hade en kille jag skulle bossa lite över. Han började 9.00 o jobbade fram till 12.00. Sedan ville han låna lite lunchpengar av mig och det fick han, det var det sista jag såg av honom... :mad:

Last edited:
Den anställde kan gå på dagen, vilket jag gjorde för ett tag sen när det inte funkade. Arbetsgivaren måste dock meddela minst 14 dagar innan att anställningen kommer upphöra.

Moraliskt ska du givetvis komma överens med arbetsgivaren, så du hinner lämna över/göra klart så slutet blir snyggt.

Nyss hemkommen så letar jag reda på mitt anställningskontrakt.

Provanställning: 081124 - 090524.
Uppsägningstid: 1 månad.

Har jag provanställning med en månads uppsägningstid eller är det min uppsägningstid när jag väl går över på tillsvidareanställning? Har pratat med chefen och trots att han inte var direkt överlycklig så "Jag har ju inte direkt någon anledning att tvinga dig kvar.." men OM han väljer att jävlas.. :mad:

Nyss hemkommen så letar jag reda på mitt anställningskontrakt.

Provanställning: 081124 - 090524.
Uppsägningstid: 1 månad.

Har jag provanställning med en månads uppsägningstid eller är det min uppsägningstid när jag väl går över på tillsvidareanställning? Har pratat med chefen och trots att han inte var direkt överlycklig så "Jag har ju inte direkt någon anledning att tvinga dig kvar.." men OM han väljer att jävlas.. :mad:

Då är det nog 1 månad även under provanställningen. Men som sagt bästa är ju att komma fram till nått med chefen :tummenupp

Var likadant med en tjej på vårat jobb som skulle börja jobba som svetsare.
Efter två timmar kände hon att det inte var något för henne och gick hem. :3freak

Vart kan man läsa det om man inte har nått kontrakt, och inte får tag på chefen? :lol (kallar han molfan, tror lika mkt på båda...)

Var likadant med en tjej på vårat jobb som skulle börja jobba som svetsare.
Efter två timmar kände hon att det inte var något för henne och gick hem. :3freak

Vi hade en som började som städare på ett stort företag där jag jobbade, efter lunch var det ingen som hittade honom, han hade dragit, och tog knippan med huvudnycklar med sig...

Världens kanske dyraste provanställning?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick