Uppsagd i förtid, vad gäller?

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Jag har ett vikariat som enligt anställningsbeviset ska vara till 2008-02-29.
Nu verkar det vara så att jag kommer att få gå redan 2007-12-01. Detta för att personen jag vikarierar för arbetar på ett projekt inom samma företag som nu behöver spara pengar. De kommer förmodligen dock återgå till det projektet nästa budgetår, alltså från 2008-03-01.

Jag är inte med i varesig facket eller a-kassan.

Det jag undrar är om företaget har skyldigheter gentemot mig pga att de bryter anställningen tidigare än överenskommet. Ska/bör de betala mig lön tills det att anställningen egentligen ska löpa ut osv?

Jag når inte kontaktpersonen på facket förrens nästa vecka, då han är upptagen med utbildning eller nått hela denna vecka.

Nån här på SH sitter säkert dock inne med bra information! *hoppas*

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Hmm... e väl uppsägningstid på 1 månad eller så som brukar gälla i vilket fall?
O 1 månad blir de ju om du fått besked nu.

Men jag är osäker hur dedär funkar.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det beror på anställningsform/vad som står i ditt anställningskontrakt. Kolla där i, antagligen har du 1 månads uppsägningstid.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Hmm... e väl uppsägningstid på 1 månad eller så som brukar gälla i vilket fall?
O 1 månad blir de ju om du fått besked nu.

Men jag är osäker hur dedär funkar.

Officiellt har jag inte fått reda på ett skit, eller ja inte från min chef iaf..Informationen fick man läsa på intranätet..:mad:
Jag vet att jag har en månads uppsägningstid, har dock för mig att det är längre om det är företaget som säger upp en, men det kanske bara är i min fantasi?

Jag önskar dock att personer som verkligen sitter inne med information svarar, spekulera kan jag göra själv..

Det beror på anställningsform/vad som står i ditt anställningskontrakt. Kolla där i, antagligen har du 1 månads uppsägningstid.

Det står inget om uppsägningstid där alls..

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Officiellt har jag inte fått reda på ett skit, eller ja inte från min chef iaf..Informationen fick man läsa på intranätet..:mad:
Jag vet att jag har en månads uppsägningstid, har dock för mig att det är längre om det är företaget som säger upp en, men det kanske bara är i min fantasi?

Jag önskar dock att personer som verkligen sitter inne med information svarar, spekulera kan jag göra själv..

Det står inget om uppsägningstid där alls..
Vad har du för anställningsform då? Provanställning?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Skumt, hittade detta på nätet. Står att de inte får bryta i förtid.

Visstidsanställning

Visstidsanställning är ett undantag från huvudregeln om tillsvidareanställning. Visstidsanställning innebär att anställningen är bestämd till viss tid och därefter upphör utan att uppsägning behöver göras. Visstidsanställning kan inte avbrytas i förtid genom uppsägning på grund av arbetsbrist, utan löper under den överenskomna tiden, om inte arbetsgivare och anställd kan enas om att avbryta anställningen.

Vilka visstidsanställningar som kan användas skiljer mellan arbetsplatser som har kollektivavtal och sådana som inte har det.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Men vi har ju helt säkerligen kollektivavtal, som jag borde omfattas av även om jag inte är med i facket? Antar att jag måste avvakta tills måndag för att få reda på vad det står där i.
Hittade en sida från AMS där det stod att uppsägningen måste vara sakligt grundad.

Kan du skicka med länken varifrån du hittade informationen så jag kan hänvisa min chef dit sen :)

Skumt, hittade detta på nätet. Står att de inte får bryta i förtid.

Visstidsanställning

Visstidsanställning är ett undantag från huvudregeln om tillsvidareanställning. Visstidsanställning innebär att anställningen är bestämd till viss tid och därefter upphör utan att uppsägning behöver göras. Visstidsanställning kan inte avbrytas i förtid genom uppsägning på grund av arbetsbrist, utan löper under den överenskomna tiden, om inte arbetsgivare och anställd kan enas om att avbryta anställningen.

Vilka visstidsanställningar som kan användas skiljer mellan arbetsplatser som har kollektivavtal och sådana som inte har det.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Det där forskade jag i lite för några år sen åt sonen till dåvarande flickvännen. Han hamnade i exakt samma situation. Vad jag förstår så kan inte en tidsbegränsad anställning avslutas i förtid, det är slutdatumet som gäller. Troligen är det bara att betala även om du får gå hem. Men som vanligt finns det ju eventuella undantag i kollektivavtal, så du kanske är rökt ändå.

I såna här lägen är det ju bra att vara med i facket, men om du har tur får du hjälp ändå.

Märkligt förresten att en del väljer att stå utanför facket, men när det bränner till så springer dom dit ändå och vill ha hjälp.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Men vi har ju helt säkerligen kollektivavtal, som jag borde omfattas av även om jag inte är med i facket? Antar att jag måste avvakta tills måndag för att få reda på vad det står där i.
Hittade en sida från AMS där det stod att uppsägningen måste vara sakligt grundad.

Kan du skicka med länken varifrån du hittade informationen så jag kan hänvisa min chef dit sen :)
http://www.arkitekt.se/s401

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Men vi har ju helt säkerligen kollektivavtal, som jag borde omfattas av även om jag inte är med i facket?

Man omfattas av kollektivavtal även om man som individ inte är med i facket. Det är företaget som tecknat kollektivavtal och det gäller ALLA anställda.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Märkligt förresten att en del väljer att stå utanför facket, men när det bränner till så springer dom dit ändå och vill ha hjälp.

Ja det är märkligt vad ekonomin kan få en till... Jag hade/har tänkt gå med i facket igen då min ekonomi äntligen hämtat sig ifrån min tidigare sjukskrivning mm. Har alltid varit ansluten tidigare sedan jag började jobba, så nån nytta kan de väl göra för alla pengar jag betalat dem tidigare ;)

Jag vände mig till facket för att få veta vad som står i kollektivavtalet.

Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Ja det är märkligt vad ekonomin kan få en till... Jag hade/har tänkt gå med i facket igen då min ekonomi äntligen hämtat sig ifrån min tidigare sjukskrivning mm. Har alltid varit ansluten tidigare sedan jag började jobba, så nån nytta kan de väl göra för alla pengar jag betalat dem tidigare ;)

Var inte så säker på att dom svarar på det om du inte är med.
Hade en kollega som ringde facket bara för att få svar på en fråga men eftersom hon inte var medlem svarade dom inte ens på frågan. (Handels)

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro

Ja, dom brukar kunna hjälpa till ändå, om dom är på det humöret. Jag mindes bara en kille som skrev på nåt annat forum för ett tag sen. Han hade råkat i kläm på nåt vis. Han hade tidigare hånat idioterna som var med i facket, men nu plötsligt så nästan grät han i tråden när facket inte ville hjälpa honom, och undrade nästan om man kunde anmäla dom nånstans... Då blir man rätt trött när man läser sånt.

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Var inte så säker på att dom svarar på det om du inte är med.
Hade en kollega som ringde facket bara för att få svar på en fråga men eftersom hon inte var medlem svarade dom inte ens på frågan. (Handels)

Hon jag pratade med idag var så gott som säker på att han skulle svara på mina frågor. Skickar jag in pappren imorgon så måste de ju prata med mig ändå om nån dag. Man måste vara medlem för att komma åt kollektivavtalet på deras hemsida, med eftersom det innefattar alla borde ju alla få veta vad det innefattar också.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man blir alltid lika upprörd när man hör att folk inte får tillgång till tjänster bara för att de inte vill betala för dem! :mad:

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Ja, dom brukar kunna hjälpa till ändå, om dom är på det humöret. Jag mindes bara en kille som skrev på nåt annat forum för ett tag sen. Han hade råkat i kläm på nåt vis. Han hade tidigare hånat idioterna som var med i facket, men nu plötsligt så nästan grät han i tråden när facket inte ville hjälpa honom, och undrade nästan om man kunde anmäla dom nånstans... Då blir man rätt trött när man läser sånt.

Ja, den attityden kommer man nog inte långt på. Man får väl hoppas på att de är snälla då jag faktiskt var fackligt aktiv i början av mitt arbetsliv.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
När jag var vik. så stod det i mina papper ungefär "tillfällig anställning, dock längst tom xx-xx-xxx"

Så före den tiden verkar det som att vanliga uppsägningstider gäller.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Är det visstid där det står ett slutdatum kan dom inte säga upp dig.
http://www.if-metall.se
www.lo.se
Eller ringa LOs hjälptelefon, gratis och du har rätt att vara anonym.

Så nu kan du ta reda på exakt allt, men vill bara säga att facket är skit ialf!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln