Uppsagd, kickad, sparkad men glad ändå.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jaha. Idag blev 51 pers på mitt jobb uppsagda. Jag är en av dom.

Jag jobbade på ett IT-bolag med huvudinriktning på byggbranchen.

Idag klockan 1300 så började dom ha enskillda samtal med dom berörda. Det blev panik. Folk var förbannade, panikslagna, förtvivlade, lessna och sen så var det lilla jag som gick omkring och visslade och ryckte på axlarna.

Japp. Jag är en konstig filur. Men det är oxå så att min framtid inte är så dyster.

Jag är 28 år med en ganska bred kompetens inom IT och ganska många år i yrket. Dessutom så har jag haft en del andra jobb som gett mig en del andra erfarenheter som ger mig fördelar på arbetsmarknaden. Jag har dessutom varit på väg att byta jobb ett tag men latheten och "tryggheten" på jobbet gjorde att det drog ut på tiden.

Nu ser jag det här som en spark i arslet så jag kommer ut och gör nåt åt situationen.

Jag tänker inte gå in närmare på hur jag tycker att företaget har skött det hela men jag kan säga att jag tycker det är ett märkligt sätt.

Väldigt många blev arga på företaget. Men dom glömmer att företaget absolut inte vill bli av med kompetens utan detta är något dom tvingas till.

Så nu har jag 4 månaders betald semester (arbetsbefriad från och med måndag). Tyvärr är det ju inte riktigt semester. För det först så blir det tråkigt att vara "ledig" mer än en månad. Sen så måste man ju faktiskt hitta ett nytt jobb. Sen får man inte glömma att det är DYRT att vara ledig.

Jaja... Mitt medlidande går till alla mina kollegor som oxå blivit uppsagda. En del är gravida, några är över 45 år, vissa har billån via företaget som nu måste betalas tillbaks osv. Jag hoppas att ni finner en lösning även om det ser dystert ut just nu. Lycka till i framtiden.

Som sagt, mig är det inte synd om. Jag är bara tacksam för att det händer nu och jag hoppas att det inte händer mig igen i framtiden och då i en kanska mycket sämre situation.

Jag kan ju i alla fall åka hoj hela sommaren... :)

/Lucky9

P.s. Om allt går vägen så kanske jag påbörjar ett nytt jobb redan på måndag. :) D.s.

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Lucky9 skrev:

Oj, de hade ju ingen större strateg på det där företaget.
Komma på att man måste kasta ut folk mindre än 1v innan
man vill ha dem ur byggnaden... =/

Jajja, det verkar ju inte direkt gå någon nöd på dig, så
man får väl bara önska dig lycka till med det där ev. andra
jobbet du verkar spåna på. :tummenupp

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Det var ju en intressant nyhet... :eek:

Som vanligt är jag på helt fel fotbollsplan, jag har arbetat i Danderyd
hela dagen och totalt missat detta...
Undrar om jag får kicken imorgon istället? :rolleyes:

Du låter ju inte så orolig, hoppas att det löser sig fort, marknaden är ju
inte direkt lysande nu...
Det positiva är att du slipper eländet och istället får massor av tid över...
Vad ska du göra med all tid? Öva bakhjulsåkning på Råsundavägen? :D

/A

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag antar att jag inte ska beklaga, så... grattis? :öl

Går själv i jobbytartankar, kanske tom. dra igång eget företag på heltid, men säkerheten i att jobba på ett stort företag är svår att överge självmant. Kanske också jag skulle behöva en spark i baken för att ta tag i det. :crash

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Rundningsmärke skrev:
Det var ju en intressant nyhet... :eek:

Som vanligt är jag på helt fel fotbollsplan, jag har arbetat i Danderyd
hela dagen och totalt missat detta...
Undrar om jag får kicken imorgon istället? :rolleyes:

Du låter ju inte så orolig, hoppas att det löser sig fort, marknaden är ju
inte direkt lysande nu...
Det positiva är att du slipper eländet och istället får massor av tid över...
Vad ska du göra med all tid? Öva bakhjulsåkning på Råsundavägen? :D

/A

Du behöver inte oroa dig. Alla som får gå har fått reda på det idag... Så du klarade dig. :)

Marknaden är ett påhitt av maktgalna pellejönsar med för mycke stålar och för lite tid. Jag har valt att ignorera dessa pellejönsar. Dom är knäppa.
Jag lever i min lilla värld och där är det stooor efterfrågan på mig. :D

Hmm... Fan... Det där va ingen dum idé... wheela på råsundavägen ett par timmar om dan... Eller.. jo. det är nog en rätt dum idé med tanke på hur många snutar som rullar där... Jaja. Om inte annat kan jag ju roa mig med att förgylla era sommarluncher i hagaparken med en enstånkas vackra sång... :D

/Lucky9

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
McB skrev:
Jag antar att jag inte ska beklaga, så... grattis? :öl

Går själv i jobbytartankar, kanske tom. dra igång eget företag på heltid, men säkerheten i att jobba på ett stort företag är svår att överge självmant. Kanske också jag skulle behöva en spark i baken för att ta tag i det. :crash

Du kan få en spark i skrevet istället, bara du säger till! :crash :D

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Åhhh fler än jag som är mitt imellan två jobb.

Har sagt upp mej för att börja jobba hos min far. Dvs mer fritid, mer lön, mer ansvar och drägligare chef.

Fast mer lön, det kan ju knappast bli sämmre än nu.

Lessna på min förbannade chef som inte gjort annat än förpestat min tillvara dom senaste 2åren, äntligen tummer ur.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
4 Månaders betald semester är inte helt fel, särskilt inte när sommaren är på gång. Vet ju iofs att du hade nytt jobb på gång, men du får ju råd att köpa lite leksaker och kanske kan ha en riktigt god sommar ändå :)

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
oFFkeFF skrev:
4 Månaders betald semester är inte helt fel, särskilt inte när sommaren är på gång. Vet ju iofs att du hade nytt jobb på gång, men du får ju råd att köpa lite leksaker och kanske kan ha en riktigt god sommar ändå :)

Om allt går bra så kommer jag ha 4 månaders dubbel lön istället för 4 månader ledigt.

Vad kan man säga... Leksaker!!!!!! :D

Vi får se hur det går...

/Lucky9

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Åååå,vilket lyx!!

Vilket drömläge att få betalt i fyra månader, OCH chansen att leta efter nåt man VERKLIGEN vill ha!!

Jag var i samma sits som du, i november, UTAN att få betalt!
Det var INGET drömläge, men ger man sig tusan på det, så finns det alltid ett jobb man vill ha där ute!

Lycka till, Lucky! ;)

Å ja, jag hittade ett kanonjobb som jag trivs jättebra med!! :tummenupp

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag började på Hemglass igår. Hade uppkörning utan min lärare. weeee :D kul!
Bara sitta o käka glass hela kvällen o hälsa på polare i området o snacka hoj.

750RR

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Duke - 01
maverick_750rr skrev:
Jag började på Hemglass igår. Hade uppkörning utan min lärare. weeee :D kul!
Bara sitta o käka glass hela kvällen o hälsa på polare i området o snacka hoj.

750RR

Se till att du inte blir för tjock för skinnstället då :D Lätt hänt att man blir en tjockis i ett läge då man får för möcke götterier, fråga Hagster, han är uppväxt i godis butik :D

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
LLLyyyx :tummenupp men lider med dom andra :( som inte kanske har den motivationen du verkar ha...men passa på att njuta :öl

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
Lucky9 skrev:
Om allt går bra så kommer jag ha 4 månaders dubbel lön istället för 4 månader ledigt.

Vad kan man säga... Leksaker!!!!!! :D

Vi får se hur det går...

/Lucky9

Bäst att kolla upp reglerna för detta!

Om du går till annat jobb direkt på måndag kan det vara så att du inte får de fyra månadernas ersättning.

Vet en kollega som måste vara "utan jobb" i en vecka minst för att ersättningen skulle falla ut.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Lucky9 skrev:
Jaha. Idag blev 51 pers på mitt jobb uppsagda. Jag är en av dom.

Jaha, grattis då! =)

Jag fick me kicken förra måndan från IT-företaget där jag jobbade, halva styrkan fick gå. MEN det blev lite strul och de finska cheferna skötte det inte speciellt bra så nu sitter jag kvar med en ordentlig löneförhöjning istället med möjlighet att om tre månader "få bli uppsagd" om det skulle vara för mkt att göra eller nått sånt ;)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår