DwD skrev:ehh, finns religioner där det ingår manlig omskärelse vid födelse åxå, lite mer omfattande dock![]()
Visst finns det manlig omskärelse men det är just det här jag menar. Det är en gigantisk skillnad på manlig och kvinnlig omskärelse.
På mannen tar man bort en i praktiken överflödig hudbit. Förvisso kan man få allvarliga komplikationer om det sköts utan tillräcklig hygien eller av okunniga läkare.
Kvinnlig omskärelse är på alla sätt och vis brutalare eftersom man tar bort stora delar av kvinnans könsorgan, visst finns det variationer även här, som de yttre blygdläpparna och klitoris. Sedan syr man ihop slidans yttre del och lämnar endast ett litet hål för urin och menstruation.
Förutom dessa rent fysiska skillnader så finns det en annan vidare aspekt på det hela rent socialt/kulturellt.
Originally posted by McB
Nej, det jag skriver är inte uttjatat eftersom det inte debatteras i samma utsträckning för män. Det är ett obestridligt faktum.
Jag inser att det finns ett problem och instämmer i att något måste göras åt det. Det första man bör göra är dock att få debattörer och författare att inse att problemet inte rör enbart kvinnor eller män.
Klassisk manlig/patriarkal härskartaktik.
Flytta fokus från sakfrågan och föringa "motståndets" argument genom att göra dem till dina egna.