Ural utan stöd

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har länge varit nyfiken på hur det skulle vara att köra Uralen utan stödet från sidvagnen. Nu gjorde jag slag i saken och monterade bort sidvagnen med några enkla handgrepp (4 skruvar och en elkontakt i stort sett). Det har varit en del pysslande med luftfilter efter att förgasarna byttes mot nyare grejer, men nu löste det sig med te-silar från Biltema :) Då maskinen var åter i körbart skick, fanns det därmed inget som hindrade.

Körupplevelse ? Tja, spännande och kul är två ord som dyker upp. De första metrarna gick lite vingligt och kurvtagning i låg fart var en knepig balansakt (ungefär som att göra garagevändning med en vanlig hoj, så kändes det). Man sitter högt upp och det är precis att jag nådde ner till marken vid stopp. Fjädringen är lite råbarkad och maskinen styr som om den vägde 500kg istället för närmare 250. Lägg till att boxern ger en extra skjuts sidledes vid gas eller motorbroms. Det tog en stund att vänja sig vid den smått antika körkänslan (40-talet var inte långt borta). En fördel var dock att bromsarna tog något bättre nu när vikten gått ner med hundra pannor. Accelerationen var förbättrad den med.

Det blev en halvtimmes tur på 76:an och runt småvägarna norr om Östhammar och en stunds "stadstouring". Förvånansvärt kul att åka småvägar när flytet väl infann sig och man styr in hojen med att flytta kroppsvikten strax innan kurvorna.

Bifogat

• ural_carb_net.JPG
    ural_carb_net.JPG
    63.1 KB · Visningar: 55
  • ural_single_front.JPG
    ural_single_front.JPG
    64.8 KB · Visningar: 63
  • ural_single_side.JPG
    ural_single_side.JPG
    67.6 KB · Visningar: 13,927

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Det verkar vara en kul maskin det där, men jag tycker att du skall montera tillbaka sidvagnen för att sedan installera en kulspruta på den. Skaffa gärna en tidstypisk uniform också.

Däcken verkar "något" platta, men jag antar att det förhöjjer kurvupplevelsen åt det mer spännande hållet?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Låter som en härlig tur. Jag tycker dock att du ska eftermontera en
fast monterad basooka eller kanske en mugghållare? : )

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Däcken verkar "något" platta, men jag antar att det förhöjjer kurvupplevelsen åt det mer spännande hållet?

Det kan man säga :) Den faller in till en början, så man får möta upp med gasen eller flytta arslet en bit...

Undrar om man kan få tag på en gammal tysk ordonansuniform med ridstövlar och allt ? :crash

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning