TomK
hela världen är min rejsingbana
Jag har länge varit nyfiken på hur det skulle vara att köra Uralen utan stödet från sidvagnen. Nu gjorde jag slag i saken och monterade bort sidvagnen med några enkla handgrepp (4 skruvar och en elkontakt i stort sett). Det har varit en del pysslande med luftfilter efter att förgasarna byttes mot nyare grejer, men nu löste det sig med te-silar från Biltema Då maskinen var åter i körbart skick, fanns det därmed inget som hindrade.
Körupplevelse ? Tja, spännande och kul är två ord som dyker upp. De första metrarna gick lite vingligt och kurvtagning i låg fart var en knepig balansakt (ungefär som att göra garagevändning med en vanlig hoj, så kändes det). Man sitter högt upp och det är precis att jag nådde ner till marken vid stopp. Fjädringen är lite råbarkad och maskinen styr som om den vägde 500kg istället för närmare 250. Lägg till att boxern ger en extra skjuts sidledes vid gas eller motorbroms. Det tog en stund att vänja sig vid den smått antika körkänslan (40-talet var inte långt borta). En fördel var dock att bromsarna tog något bättre nu när vikten gått ner med hundra pannor. Accelerationen var förbättrad den med.
Det blev en halvtimmes tur på 76:an och runt småvägarna norr om Östhammar och en stunds "stadstouring". Förvånansvärt kul att åka småvägar när flytet väl infann sig och man styr in hojen med att flytta kroppsvikten strax innan kurvorna.
Körupplevelse ? Tja, spännande och kul är två ord som dyker upp. De första metrarna gick lite vingligt och kurvtagning i låg fart var en knepig balansakt (ungefär som att göra garagevändning med en vanlig hoj, så kändes det). Man sitter högt upp och det är precis att jag nådde ner till marken vid stopp. Fjädringen är lite råbarkad och maskinen styr som om den vägde 500kg istället för närmare 250. Lägg till att boxern ger en extra skjuts sidledes vid gas eller motorbroms. Det tog en stund att vänja sig vid den smått antika körkänslan (40-talet var inte långt borta). En fördel var dock att bromsarna tog något bättre nu när vikten gått ner med hundra pannor. Accelerationen var förbättrad den med.
Det blev en halvtimmes tur på 76:an och runt småvägarna norr om Östhammar och en stunds "stadstouring". Förvånansvärt kul att åka småvägar när flytet väl infann sig och man styr in hojen med att flytta kroppsvikten strax innan kurvorna.