Ursäkta mopedfråga Honda MT5 1992

Sporttjej

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Hoj
Triumph Spped tripple
Tjo
Gillar att köra men inte så mycket att mecka så jag kan därför väldigt lite och den här frågan kanske är solklar för vissa :p
Då jag för tillfället saknar både hoj och körkort (håller på och tar övningskört i typ 5 år på lånad hoj) så pendlar jag till tåget på en liten trevlig honda MT5 som jag faktiskt är lite småkär i den har sin charm:). Dock så har den helt plötsligt blivit nästan helt okörbar. Den är extremt svårstartad, har tidigare alltid startat på första kicken. Stänger man choken typ direkt efter att den gått igång så bara dör den, den behöver stå på några minuter med chok och sedan kan man stänga av den och så får man vara snabb på att börja köra så den inte hinner dö.
När den väl går så varvar den som bara utav helvete när man trycker in kopplingen, och den verkar varva eller nåt under körning också (är inte bra på det här med motorer) för när jag kört den förut så har man fått ha gashandtaget fullt pådraget för att den ska gå i 50. Nu drar den nästan iväg själv trots att man knappt rör gasen, och släpper man gasen helt händer inte jätte mycket utan den drar på, och tappar hastighet väldigt långsamt. Förut så reagerade den direkt när man släppte gasen.
Den har blivit såhär bara över natten i princip, den började varva lite mycket när man tryckte in kopplingen för någon dag sen, men bara när den hade gått ca 1 mil, sen 2 mil senare och några dagar så beter den sig såhär.
Vad kan felet vara? Och vad behöver jag byta om det är något som gått sönder?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Låter som du har läckage mellan förgasare och cylinder.

Kolla även så gasvajern löper fritt som den ska. Låter lite som att vajern börjar bli dålig och orsakar gashäng.
Går gasrullen tillbaks av sig själv helt när du släpper gasen?

Last edited:

Sporttjej

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Hoj
Triumph Spped tripple
Gasvajern verkar sitta som den ska, den är även ganska ny bytte den för ca 3 år sedan, sen har mopeden stått helt still i 2 år så den är bara körd i ca 1 år sen vajern byttes.
Och gasrullen vilket jag tror du menar är själva handtaget går fint inget som tar emot åt något håll.

Läckage mellan förgasare och cylinder vad gör man åt det?

Sporttjej

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Hoj
Triumph Spped tripple
Kan även tillägga att den aldrig varit trimmad, utan motorn och så är helt i orginal och den har rullat ca 21 tusen mil, jag har haft den sedan 18 tusen mil och det enda jag har bytt på den är gasvajern och kanske tändstiftet. Flotörerna hängde sig någon gång också, då kanske något byttes.

Sporttjej

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Hoj
Triumph Spped tripple
Yepp mätaren står på 212729 vilket blir 21 tusen mil^^ Den är en liten trotjänare, också därför jag tycker det är så tråkigt att den bara över en natt blivit såhär tokig:va
Dessutom köpte jag den till vrakpris också kan inte bli bättre:hihi

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Yepp mätaren står på 212729 vilket blir 21 tusen mil^^ Den är en liten trotjänare, också därför jag tycker det är så tråkigt att den bara över en natt blivit såhär tokig:va
Någon behöver titta på den, kan du baka bullar så är du halvvägs.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
ÅÅh vilka minnen tanken på en gamal mt5a ger:D Flottör häng är mer regel en undantag och har de symtom du beskriver. Massa rost flagaor som släpper från insidan av tanken som sätter sig i flottörnålen. få tag på någon som kan plocka isär förgasaren och gör rent sedan montera ett extra soppa filter så slipper man att de händer igen.
De är min teori

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

Hehe inte för att förstöra lyckan för dig men det där är kilometer samt den sista siffran är 100 meter :rodnar Så din moped har rullar 21272 km och 900 meter vilket blir *trumvirvel* 2127.29 mil varav du har då kört 327.29 mil av dessa.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA