Tjo
Gillar att köra men inte så mycket att mecka så jag kan därför väldigt lite och den här frågan kanske är solklar för vissa
Då jag för tillfället saknar både hoj och körkort (håller på och tar övningskört i typ 5 år på lånad hoj) så pendlar jag till tåget på en liten trevlig honda MT5 som jag faktiskt är lite småkär i den har sin charm. Dock så har den helt plötsligt blivit nästan helt okörbar. Den är extremt svårstartad, har tidigare alltid startat på första kicken. Stänger man choken typ direkt efter att den gått igång så bara dör den, den behöver stå på några minuter med chok och sedan kan man stänga av den och så får man vara snabb på att börja köra så den inte hinner dö.
När den väl går så varvar den som bara utav helvete när man trycker in kopplingen, och den verkar varva eller nåt under körning också (är inte bra på det här med motorer) för när jag kört den förut så har man fått ha gashandtaget fullt pådraget för att den ska gå i 50. Nu drar den nästan iväg själv trots att man knappt rör gasen, och släpper man gasen helt händer inte jätte mycket utan den drar på, och tappar hastighet väldigt långsamt. Förut så reagerade den direkt när man släppte gasen.
Den har blivit såhär bara över natten i princip, den började varva lite mycket när man tryckte in kopplingen för någon dag sen, men bara när den hade gått ca 1 mil, sen 2 mil senare och några dagar så beter den sig såhär.
Vad kan felet vara? Och vad behöver jag byta om det är något som gått sönder?
Gillar att köra men inte så mycket att mecka så jag kan därför väldigt lite och den här frågan kanske är solklar för vissa
Då jag för tillfället saknar både hoj och körkort (håller på och tar övningskört i typ 5 år på lånad hoj) så pendlar jag till tåget på en liten trevlig honda MT5 som jag faktiskt är lite småkär i den har sin charm. Dock så har den helt plötsligt blivit nästan helt okörbar. Den är extremt svårstartad, har tidigare alltid startat på första kicken. Stänger man choken typ direkt efter att den gått igång så bara dör den, den behöver stå på några minuter med chok och sedan kan man stänga av den och så får man vara snabb på att börja köra så den inte hinner dö.
När den väl går så varvar den som bara utav helvete när man trycker in kopplingen, och den verkar varva eller nåt under körning också (är inte bra på det här med motorer) för när jag kört den förut så har man fått ha gashandtaget fullt pådraget för att den ska gå i 50. Nu drar den nästan iväg själv trots att man knappt rör gasen, och släpper man gasen helt händer inte jätte mycket utan den drar på, och tappar hastighet väldigt långsamt. Förut så reagerade den direkt när man släppte gasen.
Den har blivit såhär bara över natten i princip, den började varva lite mycket när man tryckte in kopplingen för någon dag sen, men bara när den hade gått ca 1 mil, sen 2 mil senare och några dagar så beter den sig såhär.
Vad kan felet vara? Och vad behöver jag byta om det är något som gått sönder?