USA= Säkerheten själv

Freedom

Guest
Varit i USA Florida och förundras över hur allting där ska vara så säkert annars så blir man stämd upp över öronen, hur kan man då tillåta mcförare att ha det enda skydd enligt lag är ett par glasögon så dom inte får en insekt i ögat? Ingen hjälm inga skyddskläder krävs, bara ett par glasögon. Såg många gasa som svin mellan bilarna i shorts och t-shirt och det är helt lagligt.
Är det nån som vill ha det i Sverige?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
USA är dubbelmoralens hemvist. Frihet att göra vad man vill, men uppenbar skyldighet att skylla på någon annan så fort något går fel. Det har naturligtvis med deras rättsystem att göra (här: punitiva skadestånd), men att åka båge utan skyddsutrustning.. Jag vet inte, även om jag kanske tillhör minoriteten i det att jag tycker hjälmar ofta är ganska snygga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eller också kan man fråga varför det i Sverige är lagligt att köra naken med bara hjälm! Inget skydd för ögonen krävs. Tänk att köra 110 och få ett stenskott i ögat...

Men kanske är svaret på frågan att det är pga att USA inte har statsfinansierad sjukvård.

BlueBull

Guest
Svårt att stämma en insekt.... men allt annat som kan anses som vållande ger ju nåra miljoner i någons ficka....:näsblod

Freedom

Guest
Det jag reagerar över är om man halkar på en våt fläck så är det bara stämma skiten ur den som orsakat fläcken och om man blir man påkörd så stämmer man den som körde på en på några miljoner, man har så jäkla många regler och lagar över biltrafiken men verkar skita fullständigt i motorcyklisterna med tanke på allt annat som är skyddat och reglerat i lag.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det finns ju en liten klisterlapp på hojen plus att det står i handboken att man alltid ska ha hjälm och korrekt skyddsutrustning när man är ute och kör. Menar du att det inte räcker för att rädda liv? :hihi

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
k5
Eller också kan man fråga varför det i Sverige är lagligt att köra naken med bara hjälm! Inget skydd för ögonen krävs. Tänk att köra 110 och få ett stenskott i ögat...

Men kanske är svaret på frågan att det är pga att USA inte har statsfinansierad sjukvård.

Enligt min körskolelärare för mc som jag hade så är det lag på att ha visir eller annat skydd för ögonen i hastigheter från 70km/h och uppåt i Sverige.

Hur vida det stämmer eller inte vet jag inte. Det var iaf vad han sa till mig.

BlueBull

Guest
Det jag reagerar över är om man halkar på en våt fläck så är det bara stämma skiten ur den som orsakat fläcken och om man blir man påkörd så stämmer man den som körde på en på några miljoner, man har så jäkla många regler och lagar över biltrafiken men verkar skita fullständigt i motorcyklisterna med tanke på allt annat som är skyddat och reglerat i lag.

Mja, ingen gillar ju att ligga på den våta fläcken..... men det finns nog en lag snart som styr upp det åxå...:tungan

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
F-n vad gött det är att kunna åka och tanka hojen utan att behöva fixa håret innan man går in och köper korv...

Du är bara avundsjuk.

Att fordon inte behöver besiktigas i vissa delar av landet är väl isf mer uppseendeväckande. Otroligt nog ser man färre skrothögar på vägarna här än i Sverige...

För övrigt är det väl i Sverige det fortfarande är lagligt att kasta sig utför ett stup? Hur tänker dom där egentligen? Man kan ju dö...

Edit: Om du bara ska gnälla så kanske du kan besöka ett annat land nästa gång? Avundsjuka turister dräller det med på gatorna här så det behöver vi inte fler av...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt min körskolelärare för mc som jag hade så är det lag på att ha visir eller annat skydd för ögonen i hastigheter från 70km/h och uppåt i Sverige.

Hur vida det stämmer eller inte vet jag inte. Det var iaf vad han sa till mig.

Du kanske har rätt men jag har i alla fall aldrig hört någon bli bötfälld för uppfällt visir...

Men alvarligt ser ni inte skillnaden mellan usa och Sverige? I USA ger man frihet till individen! "Kör utan hjälm om du vill, det är ditt eget huvud!"

Det är inte riktigt samma sak som att allt ska tillverkas idiotsäkert och dessutom ha varningstext.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet inte om det är en skröna, men någon berättade för mig att i vissa stater i USA är det olagligt att ta bort varningsettiketter.

Det kan man väl leva med på en vinkelslip, men hur kul skulle det vara på hojen?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Men alvarligt ser ni inte skillnaden mellan usa och Sverige? I USA ger man frihet till individen! "Kör utan hjälm om du vill, det är ditt eget huvud!"

Det är inte riktigt samma sak som att allt ska tillverkas idiotsäkert och dessutom ha varningstext.

Precis. Friheten innebär ansvar för sin egna person, men skyldigheter att skydda andra. Simple as that...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det kan man väl leva med på en vinkelslip, men hur kul skulle det vara på hojen?
Det är ju det första som ryker när man har fått hem en ny hoj. Men varje vår så funderar man på om det kanske inte hade varit en bra idé att spara lappen som däcktycket står på iaf...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag vet inte om det är en skröna, men någon berättade för mig att i vissa stater i USA är det olagligt att ta bort varningsettiketter.

Jag tror det är sant. Jag vet att det är jäkligt noga med etiketterna på tex sängar av någon anledning.

Min varningsetikett sitter faktiskt kvar på tanken. Den har ju suttit där så länge nu så man har ju vant sig... :)

BlueBull

Guest

Nix, inte om du bär hjälm.... men däremot om du micrar den med texten neråt.... eller nåt. Står säkert nåt i det fjärde tillägget, femtielfte paragrafen :rolleyes:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Så länge man bara skadar sej själv.. o får betala sjukvården med egna slantar,helt ok i min bok. Kasta hjälmen o lämna töjet hemma:D

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
F-n vad gött det är att kunna åka och tanka hojen utan att behöva fixa håret innan man går in och köper korv...

Du är bara avundsjuk.

Att fordon inte behöver besiktigas i vissa delar av landet är väl isf mer uppseendeväckande. Otroligt nog ser man färre skrothögar på vägarna här än i Sverige...

För övrigt är det väl i Sverige det fortfarande är lagligt att kasta sig utför ett stup? Hur tänker dom där egentligen? Man kan ju dö...

Edit: Om du bara ska gnälla så kanske du kan besöka ett annat land nästa gång? Avundsjuka turister dräller det med på gatorna här så det behöver vi inte fler av...

Word :tummenupp

Skrot finns det gott om på vägarna, fast och andra sidan om du blir stoppad av polisen och har en bil som inte är laglig har du problem, dom är inte blyga med bötesblocket, och glöm att snirkla dej ur det, det är inga svenska såpopera poliser.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det finns så många fordon och trafikanter så chansen är väldigt stor att man åker ett helt liv i trafiken och ALDRIG ens är inblandad, eller i närhetet av en trafikolycka, ändå dör 40 000 i trafiken varje år där..och mycket är ju "Det var ju det vi sa, du har blivit varnad.."

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Tänk att köra 110 naken och få ett stenskott i pungen..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!