USB-hårddisk utan programvara

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns det faktiskt inte en extern hd man kan köpa som inte har någon jävla kopierings-programvarumiljö / cloud / wtf som den vill att man skall använda? (som drivs via usb-kabeln)

Verkar ha tatt livet av en 1300krs med att försöka formatera bort fanstyget.

Vill bara kunna stöpsla i skiten och använda, och den ska vara TOM, inte något reklaminnehåll, säkerhetskopieringsprogram, antivirusprovversion som man aldrig blir av med utan att köpa fullversion för 500 mille i mån.

Hur svårt kan det vara? :gnissla

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag skulle testa med något annat formaterings/partitionsverktyg än windows,

Ladda ner Gparted live, man gör en bootbar cd med isofilen. och bootar upp din dator, sen så partitioner du USBdisken med fat32 eller vad du vill ha för filsystem.
Gparted är i första hand för linux, men klarar av dom flesta filsystemen,
Se bara till att det verkligen är usbdisken som du partitionerar, heter troligtvis SDB1 eller något liknande.

Är i varje fall värt ett försök tycker jag

PS, jag använder alltid Gparted till mina diskar då jag endast använder Linux. Ds

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag håller helt med TS! Undviker gladeligen alla warez som tillverkarna proppsar på.
Men en disk är ju en disk. Ju mer spam tillverkaren krabbar in på den desto mer kostar den och heter något flashigt, men disken ska ju vara nåbar som vanlig disk utan allt sånt tjaffs.

Köper ofta olika diskar till jobbet och cloud och wtf åker bort omedelbums men dessa diskar funkar finfint ändå. Det är blandade fabrikat.

Själv köpte jag nyss två WD Elements till mig själv och det var bara att radera mapparna med bjäffs och sen fylla dem med mitt eget. Likadant gjorde jag med någon liten Seagate 2,5' - fast den formaterade jag om till Mac bums.

--

Ditt bekymmer kan kanske vara Windows enhetsbokstavs-tilldelning som ställer till det? Prova högerklicka på "Denna datorn", välj "hantera" och "diskhantering" och kika om din disk finns där. Ibland får Windows knas och vet inte vilken bokstav disken ska få. Det har hänt mig ett par gånger och man kan då högerklicka på partitionen och välja "tilldela/ändra enhetsbokstav". (Jag kommer inte ihåg exakta menytexterna, men något i den stilen iaf.)

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Du kan väl köpa vilken hårddisk du vill... extern eller intern... den interna lägger du i ett hddkabinett... och pluggar i ditt USB-uttag. Formatera om hårddisken bör man väl nästan alltid göra för att försäkra sig att det inte ligger något "icke önskvärt" på den men formateringen brukar ju vanligtvis bara ta några minuter.

Sedan är det väl helt och hållet upp till dig själv om du manuellt vill sköta backups eller om du vill installera mjukvara som sköter backups vartefter eller en gång i timman eller dagligen eller en gång i veckan eller en gång i månaden...

Vad gjorde du som lyckades ta livet av en 1300-kronors hdd genom att formatera den???

Se bara till att hålla datorn ren från malwares och tänk på vilka länkar du klickar på om du saknar AV-program. Det är mycket mycket mycket lättare att få malwares i maskinen än att få in ett virus idag även om man vara använder det "låtsas-antivirus-programmet" som ligger med i Win8.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO