USB.Koppla till hemsida?

precious79

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
En puma
Hej alla glada och mindre glada, men framförallt hej till alla som anser sig nördiga nog att hjälpa mig med ett litet dilemma.

Jag sitter på kontoret med 233 USB minnen som jag på ett eller annat sätt ska kunna koppla ihop till en hemsida. Är det möjligt och i så fall hur går man tillväga?

Tack på förhand.
:krama :kiss

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Koppla USB till en hemsida?!

Nu får du nog förklara lite bättre.

Ett USB-minne är en lagringsmedium precis som en hårddisk eller en CD-skiva.

En hemsida är en rad dokument som ligger i en specifik katalog och som publicerats via en webbserver.

I normala fall kan man enbart komma åt det som ligger i hemsidans egna katalog(och underkataloger) via hemsidan.

På samma sätt som du inte kan komma åt datorns rotkataloger eller andras filer på en dator där en hemsida ligger kommer du inte komma åt en massa USB-enheter.

Vad är det egentligen du vill göra med de där USB-minnena?

Publicera filerna som finns på dem på hemsidan?
Isåfall får du ladda över innegållet från USB till den katalog där du har hemsidan (och förslagsvis ner i en underkatalog) ...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Alla på företaget har troligen ett varsitt hon vill att alla ska kunna koppla in i sina datorer o rätt upp på hemsidan med eller nåt.

Ja, ryktet säger att det var något åt det hållet som önskas.

Är det någon här som är bra på att skapa och konfigurea en "autorun.inf"-fil så att en webbläsare med angiven webbsida startas då man jackar in USB-minnet?

Man skall alltså lägga en autorun-funktion på USB-minnet.

precious79

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
En puma
Alla på företaget har troligen ett varsitt hon vill att alla ska kunna koppla in i sina datorer o rätt upp på hemsidan med eller nåt.
Men de får la antingen starta upp en FTP-server o dela runt på sina filer med eller också skicka minnena med post mellan varandra.

Syftet med USB-Minnena är att de skall delas ut på föreläsningar företaget har om sina produkter, så att kunderna kan läsa på mer om diverse analyser, prover, bieffekter m.m.

Tanken var att man skulle bli kopplad till en sida på nätet när man kopplade in USB-minnet i datorn. Jag undrar om det är möjligt, är inte så kunnig inom området.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Praktexempel på när någon med för lite kunskap försöker tänka ut en teknisk lösning...

Bättre att komma med vad ni egentligen vill åstadkomma så kanske du får ett vettigt svar.

Ok, nu har det kommit lite mer info (postades typ samtidigt som jag skrev mitt svar).

För det första så är det några år sent ute med att ge bort USB-minnen på föreläsningar då det gick en våg för ett tag sedan då det planterades virus/trojaner på sådana minnen. Med andra ord ett perfekt sätt att skapa bakdörrar till konkurrenter om man vill.

För det andra så är det absolut inga problem att skapa autorun, kan du inte det så ber du någon annan skapa "programmet" redan från början.

Är det inte bättre att ge ut en webadress redan på seminariet än att visa på dåligt säkerhetsomdöme?

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Nuuuuuuuuuuu fattar jag.... :hihi

http://www.karenware.com/powertools/ptautorun.asp
Löser nog dina problem...
Nästa är ju att de flesta företag, om ni ger ut till såna också, har stängt av autorun funktionen i XP/Vista... Så det måste ligga med en länk också..

Annars borde det räcka med att autorun.inf innehåller:
[autorun]
shellexecute=komplettaadresstillwebsidan.html

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Thyg0d har en bra lösning åt dig!
Rensade bort allt som inte var till hjälp,Lycka till:tummenupp

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Ok, nu har det kommit lite mer info (postades typ samtidigt som jag skrev mitt svar).

För det första så är det några år sent ute med att ge bort USB-minnen på föreläsningar då det gick en våg för ett tag sedan då det planterades virus/trojaner på sådana minnen. Med andra ord ett perfekt sätt att skapa bakdörrar till konkurrenter om man vill.

För det andra så är det absolut inga problem att skapa autorun, kan du inte det så ber du någon annan skapa "programmet" redan från början.

Ja, ett lätt sätt att infektera Windows maskiner. Där jag arbetar så vågar/vill vi inte köra exponera maskiner med Windows mot Internet då 9 av 10 hot är riktade till dessa OS.

Lika lite skulle jag använda mig av ett dörrlås i hemmet där dörren kan öppnas av 9 av 10 universalnycklar.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept