zoogin skrev:2171310Hej! Jag undrar bara om nån vet vad man åker på för straff om polisen stoppar en på hojjen och det visar sig att man inte har motorcykelkörkort.
Svara gärna utan spydiga komentarer utan med ett sakligt svar istället.
Du lär få svårt med körkortstillståndet den dagen du vill ta körkort om du kört olovligt. Det känns nog jobbigare än de böter du fömodligen också får.zoogin skrev:2171310Hej! Jag undrar bara om nån vet vad man åker på för straff om polisen stoppar en på hojjen och det visar sig att man inte har motorcykelkörkort.
Svara gärna utan spydiga komentarer utan med ett sakligt svar istället.
jag tror det med ....alltså att det bara blir böter...men funderade bara på om nån med säkerhet vet vad det blir....förutsatt att man inte har buskört när dom stoppar en alltså.Poccis skrev:2171323Hmm..Är inte helt säker,men det är ju olovlig körning,så du åker nog på en del böter om det är första gången..?
ja..tillstånd har jag men jag kanske åker ensam ;-)Micke_199 skrev:2171343Om du redan har körkortstillståndet ?
200+ skrev:2171364Första gången handlar det uteslutande om böter. I och för sig finns fängelse i straffskalan men har aldrig hört någon som dömts till detta vid enstaka förseelse. Dock vid upprepad olovlig körning är det inte ovanligt och om jag inte är helt bakom flötet är maxstraffet för grov olovlig körning 1 års fängelse. Hojen kan också komma att beslagtas om det bedömms att brottet kommer upprepas igen. (Gäller Grov olovlig) = inte första gången.
Micke_199 skrev:2171373
(Om jag nu blir tagen och jag inte har kort, får jag köra hem med hojen, eller vad händer ? )
RMT_Racing skrev:2171395Nej
Micke_199 skrev:2171373Ok. Så om jag åker fast en gång så blir det böter, men åker jag fast 2 ggr så kan det bli andra tråkiga saker ?
(Om jag nu blir tagen och jag inte har kort, får jag köra hem med hojen, eller vad händer ? )
Micke_199 skrev:2171423Så jag får gå hem med den eller vänta tills polisen drar
Mjölnaren skrev:2171435Ett tips....kör inte utan körkort =)
Micke_199 skrev:2171446Nope.. det är nog inte så smart, men jag har tänkt köra någon gång till skolan (och pissa på alla med trimmade mopeder). Men det känns "bra" att man har en chans iaf
Lugn skrev:2171439Böter och indraget lämplighetsintyg.
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|