Utbildning/Jobb!!

boyye

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
1000RR
Jag hade tänkt börja plugga på högskola och vill nu få tips på yrken och utbildningar.
Jag kan tänka mig jobba som nästan vad som hellst, fiska kräfter i ryssland till ingejör osv. Någon som kan tipsa om yrken med BRA betalt(både före och efter utbildning), spelar ingen roll hur tungt det är, är van vid tunga yrken. Mina betyg är sådär, 15.0 är snittet ungefär så läkare är inget alternativ.

Hjäälp! har verkligen beslutsångest nu..

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
boyye skrev:
2494934 Jag hade tänkt börja plugga på högskola och vill nu få tips på yrken och utbildningar.
Jag kan tänka mig jobba som nästan vad som hellst, fiska kräfter i ryssland till ingejör osv. Någon som kan tipsa om yrken med BRA betalt(både före och efter utbildning), spelar ingen roll hur tungt det är, är van vid tunga yrken. Mina betyg är sådär, 15.0 är snittet ungefär så läkare är inget alternativ.

Djurpsykolog! Det finns jättemånga bra utbildningar för det i Sverige och arbetsmarknaden är jättehet, bra betalt dessutom.

Nä allvarligt talat är det inte så lätt att veta vad man ska utbilda sig till. Jag satsade på ingenjör, finns en hel del jobb och om man är amitiös kan man tjäna stora pengar. Annars tycker jag att du ska ta en ordentlig funderare på vad du vill jobba med, man vill ju inte spendera hela sitt liv med att arbeta med något som man inte gillar.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jag läste till sjöingenjör, o jag trivs med jobbet i alla fall.
Bra betalt,, det beror ju på var du jobbar, det blir ju bättre om du jobbar utomlands, så mycket kan jag säga. Jag klagar inte i alla fall.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
boyye skrev:
2494934

Har du ingen som helst pejl på vad du vill göra när du blir stor så ska du inte söka in på något program och på så sätt dra på dig en jävla massa studielån i onödan.

Sök istället in på en fristående kurs i något som du kan använda inom många brancher. Företagsekonomisk grundkurs har du användning av oavsett branch särskillt om du ska starta eget. :tummenupp

När du läser dina 20p ekonomi har du en bra chans att få inblick i vad de olika ämnena innebär. Att vara på plats och prata med andra studenter är bästa sättet att få koll på vad man vill bli.

boyye

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
1000RR
Hm, alltså jag vill få tips.. Jag kommer naturligtvis ta reda på fakta. Sjöingenjör, vad ligger lönerna runt där, har faktiskt funderat på just den linjen

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Piloter och politiker är de mest välbetalda med en snittlön strax över 50 000 i Stockholms län.
Kolla om SAS rekryterar, då kan du få en gratis utbildning ochk garanterat jobb.
:tummenupp

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Santo skrev:
2495409 Piloter och politiker är de mest välbetalda med en snittlön strax över 50 000 i Stockholms län.
Kolla om SAS rekryterar, då kan du få en gratis utbildning ochk garanterat jobb.
:tummenupp

Nja pilot skull nog inte jag rekommendera det är ett skitjobb nuförtiden, inte alls samma förmåner och lugna jobb som tidigare och dessutom väldigt svårt att få jobb. En kille på mitt jobb som jobbar med sälj är utbildad pilot och jag har pratat med fler som inte heller lyckats få jobb. Dock har han stor framgång hos tjejer, alla verkar falla som flugor för hans pilothistorier.

Plugga något som du tycker är intressant men kolla upp att det finns jobb innan, antalet utbildningsplatser är inte anpassade efter arbetsmarknadens efterfrågan utan efter studenternas efterfrågan.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
supergirl skrev:
2495517 Nja pilot skull nog inte jag rekommendera det är ett skitjobb nuförtiden, inte alls samma förmåner och lugna jobb som tidigare och dessutom väldigt svårt att få jobb. En kille på mitt jobb som jobbar med sälj är utbildad pilot och jag har pratat med fler som inte heller lyckats få jobb. Dock har han stor framgång hos tjejer, alla verkar falla som flugor för hans pilothistorier.

Nja, om SAS rekryterar så garanterar de jobb inom just SAS efteråt. Hur stressigt kan det vara? Det enda man gör är att lyfta och landa, resten sköter autopiloten :tungan

Nevars, det är inget vidare jobb om man har familj. Min farsa tröttnade på de Internationella flygningarna så han slutade och blev företagscoach istället.

Där har du ett bra jobb där man kan få riktigt bra pröjs. Antar att man kan börja via psykologutbildningen el. liknande... eller så skaffar man sig en jävla grym företagarerfarenhet och blir riktigt duktig på det.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag är på samma bana. Ligger runt 15.0 och ska plugga vidare. Helst ingenjör/civilingenjör.
Vill gå någon designinriktad linje. Vill ex forma motorcyklar, bilar, möbler osv. Mycket praktisk linje men även lite plugga.

Någon som har någon att rekommendera?

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Man ska absolut inte stirra sig blind på lönen, plugga något du är intresserad av, annars kommer studierna gå dåligt! Inte särskilt roligt att jobba med något som man inte trivs med även om det är bra betalt. Arbetsgivare vill ha anställda som givetvis är intresserade av sitt jobb och brinner för ämnet.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Santo skrev:
2495577 Nja, om SAS rekryterar så garanterar de jobb inom just SAS efteråt. Hur stressigt kan det vara? Det enda man gör är att lyfta och landa, resten sköter autopiloten :tungan

Nej nej så är det inte!! Om det är SAS flygskolor du menar så är man defenitivt inte garanterad något jobb. Känner ett flertal som tom har fått stipendium från SAS för att gå på just SAS flygutbildning. Det är också dyrt att hålla igång för att behålla certifikaten så flertalet har lagt pilotdrömarna på hyllan med stora skulder som resultat.

F.ö är ju som att köra buss fast i luften = blä. Har du någonsin varit inne i ett flight deck? Trångt som faen!

Gabor

Guest
yrkesutbildning....jag behöver elektriker, rörinstallatör, snickare ,målare , golvläggare, logistikkoordinator, mfl till byggfirman.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Maxxi skrev:
2496414 Man ska absolut inte stirra sig blind på lönen, plugga något du är intresserad av, annars kommer studierna gå dåligt! Inte särskilt roligt att jobba med något som man inte trivs med även om det är bra betalt. Arbetsgivare vill ha anställda som givetvis är intresserade av sitt jobb och brinner för ämnet.

Jag skulle vilja ta det ett steg ytterligare.
Plugga till något som kommer att behövas i framtiden!
Lön får man alltid, och folk som pluggat till nåt de är intresserade av (läs: media) står idag utan jobb.

Idealet är såklart om du är intresserad av nåt som kan tänkas behöva förstärkas i framtiden.

Högskolorna är oftas inte i fas med arbetsmarknaden. För 6 år sen skrek arbetsmarknaden efter it-folk vilket resulterade i att massor av folk pluggade IT. När de gick ut tr år senare var marknaden mättad. IT-ubildningarna avvecklades och nu ytterligare tre år senare behövs folk igen och nu finns det inte folk! (de som utbildade sig tidigare blev istället bidragsberoende, slappa butiksarbetare eller barnalstrare.)

Gabor skrev:
2497109 yrkesutbildning....jag behöver elektriker, rörinstallatör, snickare ,målare , golvläggare, logistikkoordinator, mfl till byggfirman.

Det är riktigt - det byggs för fullt och det saknas kompetent folk.
PEAB har uppmärksammat det här och funderar på att starta (eller har redan startat?) en egen utbildning för att säkra kompetensförsörjningen längre fram.

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tycks trist att plugga med kosing som enda motivation. Har du inga intressen?

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Santo skrev:
2495577 Nja, om SAS rekryterar så garanterar de jobb inom just SAS efteråt. Hur stressigt kan det vara? Det enda man gör är att lyfta och landa, resten sköter autopiloten :tungan

Nevars, det är inget vidare jobb om man har familj. Min farsa tröttnade på de Internationella flygningarna så han slutade och blev företagscoach istället.

En fråga bara, när rekryterade SAS senast? Var väll typ 7 år sen tror jag! Det är desutom bara SAS piloter som har lön på ty 50 000 kr. Numera så är det ju så att piloten bara startar och landar, trist jobb! Och så måste man stå ut med de tröga flygvärdinnorna hela dagarna. Kanske är kul om man är kille förståss.

Last edited:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
korvgubbe skrev:
2495028 Har du ingen som helst pejl på vad du vill göra när du blir stor så ska du inte söka in på något program och på så sätt dra på dig en jävla massa studielån i onödan.

Mycket bra råd!

Ang. Pilot
Senast SAS rekryterade piloter så fick man slanta upp halva avgiften för utbildnigen själv (runda slängar en halv mille), att det skulle vara gratis kan ni glömma.
Om man verkligen vill bli pilot så finns trafikflygarhögskolan i ljungbyhed, chanserna för jobb är väl ganska dåliga (9/11 ni vet), men i asien/arabländerna är chanserna bättre.

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
boyye skrev:
2494934 Jag hade tänkt börja plugga på högskola och vill nu få tips på yrken och utbildningar.

Skit i lön och arbetsmarknad, det förändras hela tiden. Satsa på något du tycker är kul.

Reb0

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Pr0bz skrev:
2496152
Någon som har någon att rekommendera?

helt klart Industridesign. Tror det finns en riktigt bra skola i Götet

AGE skrev:
2497327 Mycket bra råd!

Ang. Pilot
Senast SAS rekryterade piloter så fick man slanta upp halva avgiften för utbildnigen själv (runda slängar en halv mille), att det skulle vara gratis kan ni glömma.

När jag sökte betalade de hela summan... men det var -98. det kanske har ändrats sedan dess.

Last edited:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Santo skrev:
2497416 När jag sökte betalade de hela summan... men det var -98. det kanske har ändrats sedan dess.

Hela summan av vad? vi kanske pratat om olika saker...

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy