Utrota ogräs - hur?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Har smågatsten på gångarna i trädgården och nu när det är varmt och fuktigt väver ogräset i mellanrummen med rasande fart.

Har testat att spruta/hälla på RoundUp, ånga, motorolja, bromsvätska, glykol, batterisyra m.m. Inget hjälper på lite sikt.
Min gamla mor använde Klorex och sen var det rent i många år men sånt finns väl inte längre att köpa?

Någon som har tips på bra sätt att bli av med eländet?

"motorolja, bromsvätska, glykol, batterisyra m.m." :3freak

Hur lång sikt tänker du på? Brukar ju ta ett bra tag innan något växer igen på ett område där man sprutat Roundup och det går ju ganska snabbt att göra?

diesel dödar all växtlighet i flera år.Men är inte lämpligt:rolleyes:.Men strö lite salt då o då det är rätt bra

Brukar ju ta ett bra tag innan något växer igen på ett område där man sprutat Roundup och det går ju ganska snabbt att göra?
RoundUp tar bara sånt som har gröna delar över mark, de som ännu inte klarat att tränga sig upp får då fritt fram. Regnar det inom 1-2 dygn efter behandling dör ingenting av det jag vill ha bort.

Vinbärsbuskarna i gräsmattan tvärdog däremot när jag försökte spruta lite försiktigt på gräset som växte in mot buskarna.

3 dl ogräsmedel*, 10 liter vatten och en sprejflaska att fylla på,

vissnar garanterat!
*Vilken sort?

Last edited:
RoundUp tar bara sånt som har gröna delar över mark, de som ännu inte klarat att tränga sig upp får då fritt fram. Regnar det inom 1-2 dygn efter behandling dör ingenting av det jag vill ha bort.

Vinbärsbuskarna i gräsmattan tvärdog däremot när jag försökte spruta lite försiktigt på gräset som växte in mot buskarna.

*Vilken sort?

vafan var de vi använde på jobbet :va
något finlir grejs som man köper av proffesionella gräsmatts försäljare,

det kom i 1,5 liters dunkar iallfall som var vita,

Jag tror att de flesta miljövänliga medel är ättiksbaserade.
Funkar.
Men neutraliseras fort och tränger inte ner mellan stenarna.
Oavsett vad man förgiftar marken med, så växer alltid något.
Jag skulle rekomendera att ha en ogrässpruta stående i närheten och behandla regelbundet.
Eller låta skiten växa.

Edit:
Kom på när jag såg vattenledningstråden.
På ett par hus har jag spänt en koppartråd över nocken.
Den lilla mängd koppar som följer med regnvattnet har räckt för att hålla mossan borta från teglet.
Prova!

Last edited:
Jag dumpade en 4liters dunk ogräsättika på ca 15 kvadratmeter, det gjorde ingen skillnad.

Jag har 200 kvadratmeter jag ska hålla ogräsrent.

Om du verkligen vill ha bort allt ogräs så ska du använda riktig lut, växer det något mer dom närmsta tio åren så måste du ha några onda makter emot dig. :D

Dock uppmanar jag dig inte att göra det. Råkade spilla ut en skvätt en gång och det har inte växt något på den platsen på över 10år nu.

Om du verkligen vill ha bort allt ogräs så ska du använda riktig lut, växer det något mer dom närmsta tio åren så måste du ha några onda makter emot dig. :D

Dock uppmanar jag dig inte att göra det. Råkade spilla ut en skvätt en gång och det har inte växt något på den platsen på över 10år nu.

Det känns inte troligt att jag ska anlägga gräsmatta utanför garageportarna dom närmsta 10 åren.

Om jag ändå ska göra det så lär jag skotta bort ytlagret först och lägga på matjord.

Då är det bara att se till att få tag på riktig lut för industriellt bruk.

Frågan är väl om det är så värst miljövänligt men jag är ingen miljöaktivist så jag skiter fullkomligt i vad folk häller ut på sin egen tomt.

Låter riktigt intressant, var får man tag i 10 liter sånt?

Nja, det här var inte direkt trallrent som jag råkade spilla ut. Vet inte vart man får tag i det men det kom i sådana där stora tunnor iaf med en massa varningstext på. Sved ordentligt i ögonen när man handskades med skiten kan jag säga.

Det lustigaste är att dom gångerna jag har varit där på vintern (om det nyligen har snöat) så är det en fläck utan snö där jag spillde ut det. :D

Nja, det här var inte direkt trallrent som jag råkade spilla ut. Vet inte vart man får tag i det men det kom i sådana där stora tunnor iaf med en massa varningstext på. Sved ordentligt i ögonen när man handskades med skiten kan jag säga.

Trallrent innehåller natriumhydroxid dvs Lut.

Lånar tråden lite...

Om man vill bli av med kirshkål (ja, det kanske inte stavas så) som förpestar trädgården. Vad ska man använda då? det går ju inte att bara riva av, det kommer nytt innan man hinner blinka. Och ogräsmedel på gräsmattan låter inte som nån bra idé... Någon som vet?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick