Utrustning för extremt småväxta

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Ja, då skall barnbarnet "tvingas" in på den enda rätta vägen och tomten kommer med minimoto, cross och kåphoj då dom är rimliga i pris, iaf kinamodellerna. Ja, kanske inte håller, men det visar sig.

Nu till frågan, känner någon till var jag kan prova och handla utrustning, komplett för cross, men även för bankörning?

Gossen är 2 och ett halvt till nästa vår/sommar, så det är möjligt det inte finns i så små storlekar.

moddlaren

Guest
När min grabb fick pw50 så körde han med en rid hjälm det var den enda hjälmen förutom cykel hjälmar av frigolit som fans i så små storlekar..

Grova läder kängor om nu dom storlekarna kan kallas grova:)) vanliga handskar o dubbla lager byxor, tröja o skinn jacka.

O detta funkade bra för 15 år sedan grabben både vurpade o slogrunt framlänges .. Men barn är så otroligt mjuka i kroppen mot oss åderförkallkade vuxna så inget händer när dom vurpar.

Därimot är mammorna farliga när telingarna går i kull:))

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På facebook finns en grupp som heter "Minimoto/MiniGP Köp och sälj begagnat, delar,cyklar, personlig utr m.m", där kan du hitta lite grejor.
Där finns och även gruppen "Minimoto och MiniGP Roadracing Sverige" med info.

Vart bor du? (tänker på närmaste gokartbana med RR aktivitet)

Last edited:

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
När min grabb fick pw50 så körde han med en rid hjälm det var den enda hjälmen förutom cykel hjälmar av frigolit som fans i så små storlekar..

Grova läder kängor om nu dom storlekarna kan kallas grova:)) vanliga handskar o dubbla lager byxor, tröja o skinn jacka.

O detta funkade bra för 15 år sedan grabben både vurpade o slogrunt framlänges .. Men barn är så otroligt mjuka i kroppen mot oss åderförkallkade vuxna så inget händer när dom vurpar.

Därimot är mammorna farliga när telingarna går i kull:))

Tack för tipset, men känner lite att får försöka hitta ordentliga prylar.

Jupp, kan förstå det men har trimmat in dottern hyfsat till att förstå att detta är fullständigt ofarligt.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
På facebook finns en grupp som heter "Minimoto/MiniGP Köp och sälj begagnat, delar,cyklar, personlig utr m.m", där kan du hitta lite grejor.
Där finns och även gruppen "Minimoto och MiniGP Roadracing Sverige" med info.

Vart bor du? (tänker på närmaste gokartbana med RR aktivitet)

Lysande, tack för tipset. Får be dottern gå in och kika på Facebook då jag är fanatisk motståndare till dylika nymodigheter ��

Bor mellan Vårgårda och Trollhättan och barnbarnet i Göteborg, så bör finnas go-cart banor i krokarna. Har du tips?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Borås / viskafors är den banan jag kommer på.

Många gokart banor är inte speciellt intresserade av mc. Dom använder den hellre för hyrkart.

Förövrigt är 2,5 år lite för lite för riktig bankörning ( tror jag)

- - - Updated - - -

Borås / viskafors är den banan jag kommer på.

Många gokart banor är inte speciellt intresserade av mc. Dom använder den hellre för hyrkart.

Förövrigt är 2,5 år lite för lite för riktig bankörning ( tror jag)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gossen är 2 och ett halvt till nästa vår/sommar
Dvs född nånstans omkring November 2013 !
Julen 2015 är han 2 år och nån månad. Cyklar redan ? Tror inte det utan foto !
Så börja du med en Gå- / Springcykel. Nu till julen.
http://www.bikester.se/cyklar/barncykel/gaacykel.html
Och till sommaren 2016 en trampcykel.
Jag tog och bytte bakre kedjedrevet mot det största drev cykelhandlaren hade + ny längre kedja. Sänker max hastigheten och ger mer kraft/broms när han bromsar.
Tänk på att kolla blocket efter cyklar. Sänker priset och så får du nått att meka / snygga till / måla snyggt.

Och så för lite göra saker tillsammans.
Gå ut och gå med pojken. Hand i hand. När ni ska går över en gata stannar ni och du säger:
Nu blundar jag och du ser efter bilar. När det inte kommer några bilar utan vi kan gå över säger du till mig.
Och när han säger till dig slutar du blunda och kollar läget.
Är det OK så går ni över. Är det inte OK så förklarar du varför och säger sedan:
Nu blundar jag och du ser efter bilar. När det inte kommer några bilar utan vi kan gå över säger du till mig.
Och när han säger .......
Började med det här vid 3 års ålder med min son. Och vid 5 års ålder springer han i full fart mot gatan.
Jag får hjärtat i halsgropen. Men han stannar och ser sig för innan han springer över.
Så små barn kan lära sig trafikvett om de får chansen. :)

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lysande, tack för tipset. Får be dottern gå in och kika på Facebook då jag är fanatisk motståndare till dylika nymodigheter ��

Bor mellan Vårgårda och Trollhättan och barnbarnet i Göteborg, så bör finnas go-cart banor i krokarna. Har du tips?

lägsta ålder för att tävla i minimoto är 7år.
Svemos lägsta rekommenderade ålder för träning är 6år.
Dock är det upp till träningledaren att avgöra och ev släppa ut nån ännu yngre,
det är då ett krav att föraren är medlem i en svemo ansluten klubb för att försäkringen skall gälla.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
lägsta ålder för att tävla i minimoto är 7år.
Svemos lägsta rekommenderade ålder för träning är 6år.
Dock är det upp till träningledaren att avgöra och ev släppa ut nån ännu yngre,
det är då ett krav att föraren är medlem i en svemo ansluten klubb för att försäkringen skall gälla.

Tackar, är medveten om ovan.

För att klargöra, gossen skall varken tävla eller träna i ordets rätta bemärkelse, utan han skall förhoppningsvis få en känsla för motordrivet fordon om det så går i knappa gångfart.

Förhoppningen är att han skall tycka det är kul och fortsätta, exempelvis som ovan vid ca 6 års ålder.

Men som bekant, det kan ju ändra sig och han intresserar sig mera för poesi, vad vet jag, men då har jag provat iaf.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tackar, är medveten om ovan.

För att klargöra, gossen skall varken tävla eller träna i ordets rätta bemärkelse, utan han skall förhoppningsvis få en känsla för motordrivet fordon om det så går i knappa gångfart.

Förhoppningen är att han skall tycka det är kul och fortsätta, exempelvis som ovan vid ca 6 års ålder.

Men som bekant, det kan ju ändra sig och han intresserar sig mera för poesi, vad vet jag, men då har jag provat iaf.

Du är välkommen till oss i Skövde för ett test, men jag som mc-ansvarig måste närvara och mitt ord kommer vara lag gällande säkerhet.

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Du är välkommen till oss i Skövde för ett test, men jag som mc-ansvarig måste närvara och mitt ord kommer vara lag gällande säkerhet.

Inbjudan mottages tacksamt och lagen om säkerhet accepteras utan tvekan. Möjligt du kan pm'a mig ditt telnr?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping