Utrustning till uppkörningen.

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
Hejsan.

Skulle behöva råd ang hur noga uppkörningsgubben är med klädsel och skydd.

Jag har Godkända:
Handskar
stövlar
hjälm
Ryggskydd

Men min jacka samt byxa är ej godkända och har tyyp liggunderlag i armbågar, axlar och knän.
Annars känns både jackan och byxorna väldigt rejäla.

Bör jag låna kompisens skyddsväst att ha under och plocka ut liggunderlaget :p?

Tacksam för svar!

//Vet att rubriken låter lite snuskig:p gick inte att omformulera :O

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
När jag körde upp kollade dom så vi hade ryggskydd på oss men inte mycket mer än så. Kollade inga märkningar i kläder eller skydd så dom var godkända.

Sen att man kanske bör ha godkänd utrustning för sin egen säkerhets skull det är ju en annan femma.

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
När jag körde upp kollade dom så vi hade ryggskydd på oss men inte mycket mer än så. Kollade inga märkningar i kläder eller skydd så dom var godkända.

Sen att man kanske bör ha godkänd utrustning för sin egen säkerhets skull det är ju en annan femma.

Sant! men just nu är pengarna slut :p ny hoj, helt ny utrustning och sen kortet på det :p

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
vet hur det är. Tog kortet förra sommaren och allt utom hjälmen kom från biltema. Fortfarande nöjd med kläderna dock men handskarna ska bytas snart.

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Här i Gävle fick polaren snällt gå hem för han saknade godkänd jacka:glömdet. Hade förövrigt all utrustning

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
enda som det är lagkrav på är hjälm, på uppkörningen kräver de dock också ryggskydd sen ca 6-7 år tillbaka.

Att nån fått gå hem för de saknat godkännd jacka låter märkligt då du ska få köra i shorts & t-shirt (med ryggplatta), kanske inte ger så bra intryck dock.

edit: rättar migsjälv lite, på körkortsportalen står:
Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.

de verkar blivit ännu hårdare sen jag tog, dock fortfarande inget om godkännanden eller ce märkningar

Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Finns inga regler om märkning vad jag vet. Och att en inspektör skulle skicka hem nån för att det saknas märkning låter som ett skämt i klass med råttkött på pizzan.
Saxat från kkportalen : Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
En kompis till mig köpte en halvarsson "fleece"-liknande jacka och hade den på sig på uppkörningen. Skyddsväst under.

Uppkörningsmannen var väldigt skeptisk, vi erbjöd oss att åka o hämta en skinnjacka. Men han accepterade halvarsson tröjan till slut. Hade det stått helly hansen på den så är jag övertygad att det varit nej.

Så se till så att du har riktiga kläder på dig.
Det må så vara att dom inte har befogenheter att akicka hem dig egentligen. Men den fighten kommer du inte kunna ta på plats så då missar du din uppkörning och får boka en ny.

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
Finns inga regler om märkning vad jag vet. Och att en inspektör skulle skicka hem nån för att det saknas märkning låter som ett skämt i klass med råttkött på pizzan.
Saxat från kkportalen : Vilken skyddsutrustning ska jag använda?
Sökanden ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning som är avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/

På riskettan varnade han för detta MEN det lät mer som att man inte skulle komma med vandrar dojjor och galonisar :p

kvamen

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2011
Hoj
KTM 690 smR -08
För övrigt så heter mina jacka och byxor Neowell, billig märke men man ser direkt att det är mc ställ.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife