utrustning

jente

Guest
Nu är det dags att köpa utrustning. Lilla problemet är att jag har inte de blekaste anning vad för storlek jag har m.m.

Jag vill veta allt, från tå till topp.

Jag är 163 cm lång, väger 52, sko storlek 38 ofta.

Vill ha tips, men hur hjälmen ska sitta, skinnställ ryggplatta m.m.

Mvh jenifer

Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
jente skrev:
2118278 Nu är det dags att köpa utrustning. Lilla problemet är att jag har inte de blekaste anning vad för storlek jag har m.m.

Om det är mer ni måste veta så fråga på.

:brinnerup

Mvh jenifer

Se till att prova den utrustning du tänker köpa!! :ajjabajja :ajjabajja

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Omöjligt att säga, olika märken kan skilja sig i storleken så det är bara till att sticka till närmsta affär och prova, prova och prova ännu mer.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Bästa tipsen jag kan ge dig är att givetvis testa själv i en butik (även om du ska köpa beg så får du en känska för storlekar och tillverkare)

Köper du skinnställ ska det sitta sjukt tight om det är nytt ( som ett par nya jeans ) Du har inte byxor under vanligt vis möjligen underställ.. minns att jag va funderam över detta första gången jag skulle titta på ställ :) Glöm inte att ha ryggplatta när du testar stället så det får plats!

Skor ska ha bra skydd inte sitta helt obekvämt..

Hjälmen ska också sitta väldigt tight på huvet dock inte klämma åt någonstans... Alla tillverkare har olika form i hjälmarna så testa så du hittar en som funkar på ditt huvud.. du ska sen bita dig i kinden när den sitter på så vet du att den sitter tight!

Lycka till! :tummenupp

jente

Guest
Cervantes skrev:
2118344 Bästa tipsen jag kan ge dig är att givetvis testa själv i en butik (även om du ska köpa beg så får du en känska för storlekar och tillverkare)

Köper du skinnställ ska det sitta sjukt tight om det är nytt ( som ett par nya jeans ) Du har inte byxor under vanligt vis möjligen underställ.. minns att jag va funderam över detta första gången jag skulle titta på ställ :) Glöm inte att ha ryggplatta när du testar stället så det får plats!

Skor ska ha bra skydd inte sitta helt obekvämt..

Hjälmen ska också sitta väldigt tight på huvet dock inte klämma åt någonstans... Alla tillverkare har olika form i hjälmarna så testa så du hittar en som funkar på ditt huvud.. du ska sen bita dig i kinden när den sitter på så vet du att den sitter tight!

Lycka till! :tummenupp

Man tackar, det va väldigt bra tips:D

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
jente skrev:
2118278 Nu är det dags att köpa utrustning. Lilla problemet är att jag har inte de blekaste anning vad för storlek jag har m.m.
Mvh jenifer

Ett tips är MC kläder i Lomma. Har varit där två gånger med nybörjare som fått hjälp med allt. Trevliga och hjälpsamma.

Glöm inte att du ska ha rabatt ifall du köper mer än en grej! :)

http://www.mcklader.com/

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
jente skrev:

Vill ha tips, men hur hjälmen ska sitta, skinnställ ryggplatta m.m.

Mvh jenifer

Hjälmen ska sitta som en förliten mössa o trycka jämnt över hela huvudet men inte så hårt att det gör ont. Om du har möjlighet att prova hjälmen i 30 minuter innan du bestämmer dig så är det ett ganska bra test. Min första hjälm satt för hårt i pannan o jag fick huvudvärk av den, sånt är ju inge kul.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
TukTuk skrev:
2118593 Ett tips är MC kläder i Lomma. Har varit där två gånger med nybörjare som fått hjälp med allt. Trevliga och hjälpsamma.

Glöm inte att du ska ha rabatt ifall du köper mer än en grej! :)

http://www.mcklader.com/

jo, dem är riktigt trevliga i Lomma brukar själv också handla där!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Snacka om skillnad på olika storlekar då ... Provade ett Arlen Ness helställ förra veckan och jag är 165,5 cm (viktigt med den där halva centimeterna ;) ) .. fick precis på mig ett ställ storlek 48... ??? Har sett att folk som är 175 har 48 ställ på sig .. hur går det egentligen ??

Får fara o testa fler helställ /delade ställ men jus tnu kör jag med jacka o byxor.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vi tar det från toppen..
Ingen kan säga vad just du skall ha för storlekar, det beror på just din kropp, så du MÅSTE prova dig fram. Men du skall få lite rekommendationer (delvis upprepade från tidigare talare). MEN SNÅLA INTE! Det är DITT LIV som skyddas av utrustningen! Titta inte ens på prislappen innan du verkligen är intresserad!

Hjälm: (Skall vara av kompositmaterial)
Skall sitta mycket tight, inte göra ont, men hjälmen skall INTE röra på sig om du kastar huvudet från sida till sida. Inget "glapp" mellan huvudet och hjälmen. Sätt på dig hjälmen och drag hjälmen sidledes, följer huvudet med är det lagom tight.

Ryggskydd:
Det finns flera modeller, men det skall täcka från nackkotan (som står ut lite) ner till ländkotan (halvvägs ner på rumpan). Många tjejer tar ett skydd enl. rekommendation på cm, men tar bort översta plastbiten. ryggskyddet skall INTE pressa på din nacken när du lutar huvudet bakåt. Prova ryggskyddet med det ställ du tänkt dig!

Skinnställ:
Tänk en halv storlek för liten. Skinnställ skall man prova med en t-shirt och kallingar/trosor. EV så kan man lämna lite utrymme för långkallingar/pantalonger. Skinnställ töjer sig till rätt längd och "bredd" ca 1/2-storlek. Om du väljer delat eller helt är upp till dig. Se dock till att det har bra skydd av halvhård eller hård modell. Skummgummi är värdelöst. Skinnställ skall alltid provas med det ryggskydd du funderar på.

Boots:
Skorna är viktiga! De skall vara sköna och sitta bra. Boots skall enbart provas med ett par bra sportstrumpor. Lämna INTE utrymme för tjocka sockar, du skall inte åka skidor! Viktigt är att bootsen sitter bra och har en ganska tunn sula för bästa känsla. Sportigare modeller har ofta en hård innersko för att skydda hälen. Titta helst på en sådan modell. Bootsen bör ha bra ventilationsmöjligheter.

Handskar:
Skall sitta ganska tight över handen, men finnas spelrum runt handleden, då skinnstället skall få plats innanför. Hårda skydd över knogar och helst även på fingrarna. Känn efter hur de känns när du greppar ett motorcykelhandtag. "vanliga" skinnhandskar håller inte vid en olycka och händerna tar ofta första smällen. Snåla inte och se till at de är sköna.

Övrigt:
Vissa kör med en liten "carry-bag" av "turist" modell runt midjan då skinnställ sällan har större fickor. Se till att säkra den med något så att midjebandet inte kan dela på sig eller dragkedjor öppnas. ryggsäckar bör vara av mjuk modell och gärna färgade så man syns. Se till att de INTE kan öppnas. Använd en liten bit snöre eller liknande för att knyta igen dragkedjan.

Såe.. det var väll de hela..

Last edited:

jente

Guest
amullo skrev:
2120555 Vi tar det från toppen..
Ingen kan säga vad just du skall ha för storlekar, det beror på just din kropp, så du MÅSTE prova dig fram. Men du skall få lite rekommendationer (delvis upprepade från tidigare talare). MEN SNÅLA INTE! Det är DITT LIV som skyddas av utrustningen! Titta inte ens på prislappen innan du verkligen är intresserad!

Hjälm: (Skall vara av kompositmaterial)
Skall sitta mycket tight, inte göra ont, men hjälmen skall INTE röra på sig om du kastar huvudet från sida till sida. Inget "glapp" mellan huvudet och hjälmen. Sätt på dig hjälmen och drag hjälmen sidledes, följer huvudet med är det lagom tight.

Ryggskydd:
Det finns flera modeller, men det skall täcka från nackkotan (som står ut lite) ner till ländkotan (halvvägs ner på rumpan). Många tjejer tar ett skydd enl. rekommendation på cm, men tar bort översta plastbiten. ryggskyddet skall INTE pressa på din nacken när du lutar huvudet bakåt. Prova ryggskyddet med det ställ du tänkt dig!

Skinnställ:
Tänk en halv storlek för liten. Skinnställ skall man prova med en t-shirt och kallingar/trosor. EV så kan man lämna lite utrymme för långkallingar/pantalonger. Skinnställ töjer sig till rätt längd och "bredd" ca 1/2-storlek. Om du väljer delat eller helt är upp till dig. Se dock till att det har bra skydd av halvhård eller hård modell. Skummgummi är värdelöst. Skinnställ skall alltid provas med det ryggskydd du funderar på.

Boots:
Skorna är viktiga! De skall vara sköna och sitta bra. Boots skall enbart provas med ett par bra sportstrumpor. Lämna INTE utrymme för tjocka sockar, du skall inte åka skidor! Viktigt är att bootsen sitter bra och har en ganska tunn sula för bästa känsla. Sportigare modeller har ofta en hård innersko för att skydda hälen. Titta helst på en sådan modell. Bootsen bör ha bra ventilationsmöjligheter.

Handskar:
Skall sitta ganska tight över handen, men finnas spelrum runt handleden, då skinnstället skall få plats innanför. Hårda skydd över knogar och helst även på fingrarna. Känn efter hur de känns när du greppar ett motorcykelhandtag. "vanliga" skinnhandskar håller inte vid en olycka och händerna tar ofta första smällen. Snåla inte och se till at de är sköna.

Övrigt:
Vissa kör med en liten "carry-bag" av "turist" modell runt midjan då skinnställ sällan har större fickor. Se till att säkra den med något så att midjebandet inte kan dela på sig eller dragkedjor öppnas. ryggsäckar bör vara av mjuk modell och gärna färgade så man syns. Se till att de INTE kan öppnas. Använd en liten bit snöre eller liknande för att knyta igen dragkedjan.

Såe.. det var väll de hela..

skit bra :tummenupp :tummenupp :tummenupp nu vet jag de jag behöver

man tackar :Bugar :Bugar

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
jente skrev:
2121094 skit bra :tummenupp :tummenupp :tummenupp nu vet jag de jag behöver

Tur att det finns hjälpsamma killar va? Till skillnad mot tjejer så föds ju vi med en upptäckar lust o vill gärna ta reda på saker genom att prova oss fram och det är ju tur för er annars skulle ni ju inte ha nån att fråga om hur allt fungerar i livet.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
jente skrev:
2121094 skit bra :tummenupp :tummenupp :tummenupp nu vet jag de jag behöver

Inga problem. Annars så brukar personalen i butikerna vara ganska kunniga och hjälpsamma. Säg bara inte att du är där för att prova storlekar och skall handla på nätet! :)

jente

Guest
Robban W skrev:
2121112 Tur att det finns hjälpsamma killar va? Till skillnad mot tjejer så föds ju vi med en upptäckar lust o vill gärna ta reda på saker genom att prova oss fram och det är ju tur för er annars skulle ni ju inte ha nån att fråga om hur allt fungerar i livet.

Någon nytta få dom ju vara bra för :rofl :rofl :tungan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...