Utrustning

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Då jag har som plan att ta A-kortet i år så undrar jag lite om utrustning.

Hur mycket behöver man satsa. Allt man har råd med förstås. Men vad har ni lagt i pengar på era grejor.

Säg att jag ska köra typ Yamaha Thundercat eller Suzuki SV 650 eller någon sådan hoj.

Skinställ? Helt eller delat.
Allavädersställ?
Vad har ni lagt på hjälm
Osv
Klarar man sig på 10000kr eller?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lägg hellre mer pengar på skyddskläderna och köp en billigare hoj! :fakta
Det här är mina grejer:
Hjälm: Shoei Raid II, 3500:-
Stövlar: A-Star SM-X2, 2700:-
Handskar: Halvarsson Apex, 800:-
Ryggskydd: Knox 2000:-
Ställ: Dainese Kirishima, 10000:-
Summa: 19000:-
Sen tillkommer färgat visir, underställ osv :) Många pengar, ja, men när du vurpar kommer du inte att ångra dig! :fakta

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Köp kvalitets grejer typ: astars, dainese, arlene ness, arai, shoei så slipper du byta efter 1-2säsonger! Handla allt på fc-moto.de så kan du få en bra utrustning för ca 10-12tusen men se till att prova allt hos handlare först!

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Tyvärr är det dyrt med bra skyddsutrustning. :(

Mina prylar (de jag använder nu), uppifrån och ner: Hjälm, öronproppar, halsbuff, skinnställ+allvädersställ, ryggskena, handskar och stövlar. Nypris på de prylarna var ca 22.000:-, men genom att skippa ena stället går det ju att spara några/många (beroende på vilket du väljer) tusenlappar. Även hjälmar finns ju ganska stort prisspann på. Ställ är dessutom ganska lätt att bedöma skicket på, så det kan man köpa begagnat om man vill. Att på så sätt komma undan med 10.000:-, och ändå få bra prylar, är absolut ingen omöjlighet.

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kolla begagnat marknade också, speciellt för skinställ. Finns många som måste färgkombinera och vid byte hamnar det på begagnat marknaden :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ett till exempel (Ca-priser, minns inte exakt)

Hjälm: Shoei XR1000 - 3 500 (?) :-
Ställ: STR:s racehej&hå: - 5 500 :-
Ryggskydd: Dainese Wave - 1 200 (?):-
Stövlar: Sidi Vertigo Corsa - 3 300 :-
Handskar: KTM-edition - 900 (inte så bra faktiskt) :-

Summa < 15 000 :-

Sen har du småplock som underställ, buffar, funktionsstrumpor etc..

Jag är helnöjd med säkerheten och kan inte tycka att något av det jag har är dåligt. Däremot har jag tummat bort saker som livslängd, funktion (mitt ställ har inte en enda ficka), komfort etc..

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Hjälm xr-1000 4500:-
Helställ A-star RC-1 8000:-
ryggskydd a-star 1500:-
Stövlar a-star supertech r 3100:-
Handskar a-star Gp-tech 2000:-

Summa 19000:- från fc-moto

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Utslaget per år blir det inte så mycket ändå egentligen.
Hjälm brukar jag byta efter 4-5 år, stövlar håller ofta 5-8 år, handskar ca 3-5 år, skinnställ ca 10-15 år om man sköter det rätt.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Ställde samma fråga för ett år sedan!:tuttar

Se detta som ett prövningsår! Det kanske inte ens är din grej att köra hoj? (hoppas inte) så sitter du där med utrustning för 20pap och en dyr hoj som du inte ens vill använda!:huvet

Köp ny hjälm och nytt ryggskydd!
Hjälmen ska forma sig efter ditt huvud inte någon annans! VIKTIGT!
Resten kan du köpa beg

Hjälm minst 4-6000kr
Ryggskydd minst 1-2000kr

Min utrustning 2007

Hjälm Raid 2 4700kr
Ryggskydd 1200kr
Beg skinnställ 3500kr
Beg stövlar 1000kr
Handskar 300kr

Ryggskydd och handskar fick jag i julklapp:tummenupp

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Varit och provat Sidi Vertigo Corsa idag. Satt som en dröm. Är det något att satsa på?
Någon som har erfarenhet av dessa.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har svårt att säga exakt vad jag lade på mina grejor.

Hjälm har jag Shoei Raid 2. Tror den kostade 3000 - 3500. Du kan gå på en billigare men då blir det troligen en plasthjälm och dom är lite tyngre vilket utsätter nacken för lite mer våld vid en omkullåkning. Nacken är ju bra att ha så där prutar jag inte gärna. Det borde inte du heller göra.

Vad gäller resten av grejorna så går det mycket väl att köpa begagnat för att komma undan lite billigare. Så länge som dom är i bra skick.

Helt eller delat skinnställ eller ett allvädersställ är ju en fråga om prioriteringar. Vill du kunna köra oavsett väder och slippa släpa med ett regnställ som du ska stå och fladdra med och dra på dig om det börjar regna så ska du ha ett allvädersställ. Dom finns även i skinn om du vill ha det.
Det behöver inte vara Gore-Tex utan även dom billigare alternativen funkar ganska bra så länge som du inte kör i långvarigt ösregn.
Om du köper textilställ så gå inte på det allra billigaste. Tyget är det som skyddar dig mot att nötas ut mot asfalten om du går omkull och billigare ställ har ofta sämre tyg. Exempelvis ett ställ i Cordura eller något annat slitstarkare är bättre då.
Om du inte kommer att vara ute på längre körningar, inte tycker att det är ett problem att släpa med regnställ eller inte bryr dig om du blir blöt och kall så är det lättare att köpa ett mer racingaktigt ställ. Då kan du kanske gå ner lite i pris och fortfarande ha bra skydd. (Du behöver ju inte betala för det vattentäta membranet) dock tillkommer ju eventuellt ett regnställ.

Själv prioriterade jag att kunna köra utan att bry mig om vädret och jag gillar dessutom att ha en liten ficka för plånboken och lite andra grejor så jag valde ett bra allvädersställ. Tror det kostade kring 8000 eller så men det finns billigare som fortfarande ger ett ganska gott skydd.

Handskar och stövlar kan kanske kännas bäst att köpa nytt. Dom kan ju vara ganska insvettade. Räkna med att lägga ut ca 2000 på stövlar och 500-1000 på handskar om du köper nytt. Prova och känn efter.

Spara hellre lite pengar på hojen än att snåla på skydd. Du har lika roligt på en billigare hoj även om blingfaktorn är lite mindre. I alla fall som nybörjare.

Det löser sig säkert med kläderna. Fast det kostar mer än man tror.

Mindtwist

Inte så ny...
Gick med
10 Dec 2007
Hoj
Buell XB9R Firebolt -03
Hej,
Lönar sig att leta överallt och du behöver ju inte köpa allt på samma ställe.
Har gjort en del fynd under höst o vinter tex:

Arlen Ness 4292 skinnställ för 4500:- (ord.pris 9000:)
Handskar Probiker PRX-4 ca: 230:- (ord.pris i Tyskland ca: 750:) köpt från Tyskland
Hjälm Scorpion Exo 700 ca: 750:- (ord.pris i Tyskland ca: 2000:) köpt från Tyskland
Stövlar Prexport 603 995:- (ord.pris 1895:)

Lika bra att klistra in lite fakta om hjälmen innan alla börjar skriva att det måste vara en skithjälm för det priset:tungan
Den har fått bra recensioner i webbikeworld med, så nu har jag försvarat det köpet kanske:D

* Material: Fiberglas/Kevlar®
* Gewicht: ca. 1390 g
* Visier: Everclear® kratzfest, klar, beschlagfrei
* Belüftung: Kinn-, Stirn- und Oberkopfbereich, verstellbar sowie Entlüftung im Hinterkopfbereich
* Futter: Kwikwick®-Innenfutter, atmungsaktiv und absorptionsfähig, komplett herausnehmbar
* Verschluss: Ratschenverschluss
* Prüfungen: ECE 22.05
* Sonstiges: inklusive Atemabweiser

Der Exo-700 bricht die Preismarke der Helme unter 200,- Euro! Die Fiberglas/ Kevlar® Matrix Schale und seine im Windkanal getestete Aerodynamik, sowie die atmungsaktiven, herausnehmbaren und waschbaren Helmpolster sind nur einige Merkmale des Exo-700. Sein kratzfestes EverClear® Visier garantiert Ihnen ein beschlagfreies Fahren. Der SpeedShift® Visiermechanismus ermöglicht einen sekundenschnellen Wechsel des Visiers. Der praxiserprobte Exo-700 brennt darauf, mit Ihnen die Straßen zu erobern.

Last edited:

RedbullGSX

Full fart spar tid!
Gick med
16 Sep 2007
Hoj
83 Suzuki GSX 1100E, GSX400FWS -84
Tjena alla på sporthoj! Då jag likt trådskaparen inte har tagit mitt kort ännu, men övningskör så ofta jag kan så är jag nybörjare och mindre vetande vad det gäller omkullkörningar mm. Jag är heller ingen knäpucksskrapande fartfantom, och inser därmed att min utrustning skiljer sig en del emot dom som kör på bana 4 dar i veckan.
Eftersom att jag inte ville lägga ner 20k på utrustning innan jag skaffat kort, men samtidigt inte ville ha nåt skitgrejor så resonerade jag så här. Jag ville ha en ny hjälm i glasfiber, då jag inser att plast ej är lika bra.
Köpte därför en ny Glasfiberhjälm på karlssons hjälmar i jönköping för 1200:-. (www.karlssonshjalmar.se)
Där ekiperade jag även upp mig med en jacka + byxa i cordura, paketpris 2200:-
Köpte ett löst ryggskydd för det känns tryggt och bra, för 500:- handskar med knogskydd och hela paketet för 400:-
Till det skaffade jag mig beggade mc-stövlar, som jag fick igenom ett arbetsbyte. Men nu kommer min fråga:
Är detta inte ett alternativ som första utrustning, eller har jag fel? Jag kan inte avgöra varför ett ryggskydd på dainese för 2000 spänn är så mycket bättre än mitt för 500. Sen kan jag som sagt förstå alla banpiskare som åkt hoj sen urminnestider kanske vill ha lite värre grejor, men visst måste det väl vara skillnad om man går av på bana 4 ggr i veckan än om man åker och lär sig grunderna. Rätta mig gärna om jag har fel, är som sagt ingen expert.
Vill gärna ha svar om hjälmen dock. En glasfiberhjälm som funkar utmärkt för 1200:-, är det inte bättre än en nolan plasthjälm för 2000:-?
Sedan är jag fundersam hur ett par handskar för 2000 spänn känns, men jag för väl öva lite mer och spela på lotto så kanske jag köper sånna när jag blir stor och duktig på å åka.....

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Köp ett par bra skor samt bra hjälm, vågar man chansa och åka på något billigt, kanske är lika bra men varför chansa.
Sen är det de där med att vara snabbast vid macken är prio1

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nya grejor, förra modellen.
Brukar reas som satan i slutet av säsongen och under vintern.
Själv kör jag med dainese allvädersställ.
Delvis av lathet, men också för att jag tycker att det passar in oavsett vilken hoj jag kör.
Fuskar med ryggskyddet pga. idioti och bekvämlighet.
Stövlar har jag ett par olika "äventyrsmodeller".
Vanliga, tunna, korta handskar. Fingrarna brukar gå sönder när jag vurpar ändå..

Prio enligt mig:
Hjälm med perfekt passform och hyfsad kvalitet.
Ställ med skydd, perfekt passform, strunt samma vilket material.
Ryggskena.
Handskar.
Stövlar.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag ser ut så här när jag kör båge, allt har kostat strax under 10000:-, 9960:- för att vara exakt. Skinnet är från Fc-moto och kostade under 6000:- inkl. frakt till min dörr :tummenupp Samma skinnställ kostar över 9000 här hemma, så det kändes som ett bra köp :tummenupp
Jag ska kompletera med nya handskar, köper nog imorgon på mässan :tummenupp

Bifogat

• jag.JPG
    jag.JPG
    108.4 KB · Visningar: 151
  • jag2.JPG
    jag2.JPG
    99.4 KB · Visningar: 120
  • sko.JPG
    sko.JPG
    62.7 KB · Visningar: 109

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Köp ett par bra skor samt bra hjälm, vågar man chansa och åka på något billigt, kanske är lika bra men varför chansa.
Sen är det de där med att vara snabbast vid macken är prio1

Ja bra pjux de kan la du säga te småkidsen att de ska satsa på iaf..

E nog många som stirrar sig blind på att köpa bra hjälm o ryggskydd o kör omkring i gympadojor :)rolleyes: ) men sen e de inte så jävla ball om man klotar o klarar skallen men sitter me två krossade fotknölar som aldrig blir hela :näsblod

De e bara o leta på blocket efter begagnat, kolla långt bak bland annonserna o ring o pruta, har man haft en annons ute på ett skinnställ för 7000 i 3 månader o vill bli av me skiten blir man nog säkert glad när första personen äntligen ringer oså ger man bort skiten för 3000 :tummenupp

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
He he, mitt e lite blandat. Det enda jag saknar är riktiga handskar =S
Är inte säker på vad det kostade men hjälmen var i alla fall ganska dyr =]
trxqe6.jpg

muuuh637wo2.jpg
rysgskdvs7.jpg

mjaahry0.jpg
b0tsmj2.jpg

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Tja inte läst allt men valet av ställ gör du beroende på hur du ska köra MC, ska du köra i lite väder och vind kanske ett allväders ställ men är du en "vackert-väder åkare" som helst kör på bana är ett helställ nog att föredra.
Snåla inte har många sagt, jag håller med men du behöver inte kanske inte det senaste skinnstället på marknaden, hoppa in på nån MC butik som säljer kläder och fråga om de rear ut förra årets ställ de brukar va 50% på dem, köpte mitt för 4500, nypris 9000 om jag mins rätt det sparar man en hel del på.
Ryggskydd är också nåt du inte bör hoppa över tycker jag iafalla.
10000 spänn kan du klara dig på men då får du nog spara in på stövlar kanske och inte dyraste hjälmen.. tror mitt kit gick på 12k eller nåt men då med bra boots och hygglig hjälm.

Nånå, ut och kitta dig till sommarn nu !! :D

Ps Zarrel... FET HJÄLM ! :yoparty

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
He he, hafft den sedan jag körde moppe faktiskt, äkta motard hjälm . Den drar up priset lite kan man säga. Annars är jag väldigt nöjd med mitt ställ, kan köra i ösregn och minus grader och fortfarande var jätte varm och torr. Därför har jag plockat ut insidan för det släpper inte igenom nån kyla över huvudtaget, man blir för varm typ =P

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy