Utslitna bultar?

thejam

Ny medlem
Gick med
22 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
VZ 800
Hej skulle byta tändstift på min vz800 och behöver då ta bort tanken.
Ser att dessa bultar är där... 7-8st likadana på hojen. Så inte en enstaka bara som blivit skev...

Hur får man bort dom?
C848ECF6-1D7C-4458-A7F5-A0C12443EDA3.jpegB9A6A10A-F823-4BBC-B954-6ABE18B7E121.jpegD177F0DA-46D3-4FF5-8B6D-6ACC97DF0901.jpeg
 

thejam

Ny medlem
Gick med
22 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
VZ 800
De smalnar liksom av ju längre ut man kommer, som en fotbollskona, så fullkomligt omöjligt att få grepp om?
Testat med flera olika verktyg, allt från tång till rör grip mm
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Samma trick som slitna krysspår, lite ventilslippasta runt skallen och en bra sexkant hylsa eller en bra ringnyckel i värsta fall.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sådär såg en skruv ut jag hittade häromveckan, till slut åkte jag och köpte en så kallad papegojtång, och JÄVLAR vad den greppade. Sen köper jag alltid skruvar med krage ( eller vad det heter ) eftersom hojar alltid har såna och en ful blank skruvskalle med bricka bara ser agrikulturellt ut och det vill jag inte.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Skruv med krage heter flänsbult
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Släng skiftnyckeln och använd 10'ans hylsa som du slipat vass i änden. Ingen av de där M6-skruvarna ska dras hårdare än att du kan återanvända dem trots att de ser ut som skit. Inbyggd säkerhet mot sönderdragna gängor.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Dom här mutteravdragarna brukar funka bra.


Bifogar även en bild för framtiden när länken inte funkar längre.
19-1346_xxl_1.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hade det varit Bultar hade du kunnat dra ur dessa då Bultar saknar gängor, skruvar därimot gängas ur.

Såga ett rakt snitt i mitten på skruvskallen och använd skruvmejsel.

Skaffa en mutter tång o dra loss dom med, finns på biltema.

Finns speciella hylsor och fasta nycklar för runddragna skruv skallar. Biltema har.

Använd 6 kants hylsa dom tar dom skruvarna som skit, finns på biltema.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men helvete vad det ser ut.

Du måste fatta att om du inte har verktyg att lossa en av skruvarna med, så skall du inte fortsätta härja runt med "tång och rörgrip" och förstöra resten av hojen på samma vis!

Vad skulle du använda till själva tändstiften? Skiftnyckel?

Skaffa verktyg för jobbet och använd dem med förnuft.

Där du är nu skulle jag säga att du klarar dig med en helt vanlig hylsnyckelsats, där hylsorna har "round corner" och lite vikt nedåt samt känsla i handleden.

Välj en sats med 3/8 drivning, så kan du sedan botanisera bland olika tändstiftshylsor som passar just din hoj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur får man dit muttrar på bultar om dom saknar gängor?
Man tar en mutter som glider mot bulten och fäster sen med svets. :tummenupp

Det som är jobbigt med skruv vs bult standard är att "US std" så är delgängad skruv benämnd "bolt". Så de som klagar på bult-benämning bör också slå ner på de okunniga som skriver "mail" istf e-post/mejl och andra svengelska benämningar.
Vi som vet men inte bryr oss vet ju vad som avses iallafall.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Beträffande verktyg för att demontera skruvar med sönderdragen skalle har du redan fått flera bra förslag; s.k. papegojtång brukar greppa fantastiskt bra om den är av rätt dimension. En svetstång kan också fungera. Hylsa med 'planad' ände är betydligt bättre än en vanlig som är rundad.

(Så börjas det igen... bult vs. skruv.
Har ni sett en kolvbult någon gång? Ja, troligen. Har den gängor? Svar NEJ. Den heter bult för att den saknar gängor.
En skruv har gängor och heter inte bult, den heter skruv. Enkelt. Så, nu har vi klarat av det för den här gången.
Och bara för att dimensionen på en skruv är större än t.ex. M8 så betyder inte det att den heter bult(!))
/H
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De smalnar liksom av ju längre ut man kommer, som en fotbollskona, så fullkomligt omöjligt att få grepp om?
Testat med flera olika verktyg, allt från tång till rör grip mm
Som notrightrider redan skrivit använder man INTE "tång till rör grip mm" på en motorcykel
man använder 6 kanthylsor till sexkantskruvar
förslag
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-21-delar-2000045614
eller med flera tändstifthylsor
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-38-33-delar-2000044230
det kan också var ide skaffa en momentnyckel
Biltema Artnr 10-264
och läsa på i manualen / handboken till MCn om vilka högsta moment som gäller för olika skruvdiametrar.
För sönderdragna gängor är ett av de vanligaste problemen på Sporthoj. Man drar ofta för hårt.

Sitter något fast kan en liten sprut 5-56, WD-40 eller liknande göra det lättare att få loss.
Efter några dagar med en dusch om dagen. Tills det lossnar.
Och en oljig fet gänga ska sedan bara dras med 50 - 75 % av angivet moment eftersom utanför motorn är alla moment med torra gängor.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:vaMan tar en mutter som glider mot bulten och fäster sen med svets. :tummenupp

Det som är jobbigt med skruv vs bult standard är att "US std" så är delgängad skruv benämnd "bolt". Så de som klagar på bult-benämning bör också slå ner på de okunniga som skriver "mail" istf e-post/mejl och andra svengelska benämningar.
Vi som vet men inte bryr oss vet ju vad som avses iallafall.
Skruv och mutter heter det på gammaldags svenska men vi är ju amerikaner nu så bolt måste då bli bult...
Men varför heter det fortfarande mutter?
Nut borde bli nöt och då blir nuts and bolts nötter och bultar.
Slutsats, kångkluschon på modärn svenska, måste då bli att det är nötter som säger bult och vi andra säger skruv! :crash
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Kan vi hålla tråden på en informativ nivå istället för bult/skruv hårklyveri tack.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top