VÄgverket SkÄrpning!!!

Slanggorf

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille
Nollvision vf e det?

Var och körde på väg 233 mellan Kopparberg och Skinnskatteberg igår. Asfalten växlade färg som det kan göra ibland till mycket ljus asfalt. Trodde jag.

De var bara det att dom hade LAGT UT GRUS!!! på asfalten.
Och inga skyltar alls. Fan vad förbannad man blir!!!

Det upprepades på vägsträckan. Ibland tunt grus. Och inga skyltar!

VILKA JÄVLA IDIOTER!!! Helt jävla respektlöst.

Ren jävla tur att det var på en raksträcka, annars hade man kört av vägen direkt. Det är ju fan mordförsök!

Hur fan klagar man?

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
I lördags åkte jag 30 mil i stockholms län, uppsala-norrtälje,åkersberga,märsta,sigtuna osv.

Inte en lagning i asfalten, inte ett potthål, inte något utlagt rullgrus i potthål, inte en enda jävla skavank någonstans.

Undrar var stålarna finns....

/P

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Dom skiter i skyltarna och sen när nån går omkull så skrattar dom en mer eller mindre i ansiktet.

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Bandit600 skrev:
I lördags åkte jag 30 mil i stockholms län, uppsala-norrtälje,åkersberga,märsta,sigtuna osv.

Inte en lagning i asfalten, inte ett potthål, inte något utlagt rullgrus i potthål, inte en enda jävla skavank någonstans.

Undrar var stålarna finns....

/P

Dom har faktiskt skärpt sig i Sthlms Län en smula i år, i dom flesta fall finns det varningsskyltar uppsatta. På Södertörn är det flera vägar som är fulla av "gruslagningar", samtliga är dock skyltade. Finns dock en hel del vägar med rejäla tjälskador som inte är varningsskyltade, främst på Södertörn, men är rätt eländigt längre västerut, samt på en del vägar norr om stan.

Roslagen, verkar hyfsat, men i lördags, på "Sporthoj.Com-rundan" sprang vi på en sträcka med stora mängder grus i samband med lagningar, och ingen som helst varningsskyltning från något av hållen :mad: Kom ifatt en bil precis då det gruslagade området började, skvätte fint från bilen, men en bra varningssignal....

Så det är som vanligt, man för köra medveten om att bakom nästa kurva kan det vara allt från gruslagning till ett tjockt lager kogödsel... halt som fa...n :eek:

/B

Bifogat

• grusrimbo.jpg
    grusrimbo.jpg
    68.8 KB · Visningar: 589

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Dom har lagt ut grus och tjära (eller vad det är) på en jävla massa vägar i år.
I Boråstrakten har det iofs funnits skyltar överallt där jag har kört men det tycker inte jag spelar någon roll, det är livsfarligt i vilket fall.

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Här runt Falun är vägarna så dåliga. Så att om vägverket var skyldiga att varna med skyltar skulle det sitta varningsskyltar överallt.
Att snabelbilarna är ute och lagar provisoriskt utan att sätta upp varningsskyltar gör inte saken bättre :mad: .
Och vad är det för mening med sån där billig asfalt? Det måste ju slita på däcken så pass att i långa loppet blir det säkert dyrare.

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
Vi som är så präktiga och moraliska i sverige. Varför inte en lag på att sätta ut varningsskyltar när vägverket lagat vägen med grus! Nä vart kan man klaga?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ylle skrev:
Vi som är så präktiga och moraliska i sverige. Varför inte en lag på att sätta ut varningsskyltar när vägverket lagat vägen med grus! Nä vart kan man klaga?

Enligt Vägverket själva så ska en sådan här typ av lagning, tjära med grus, skyltas med "varning för slirig vägbana" alternativt "varning för stenskott". Saknas skyltning, ring genast vägverket! (Vägverket svarar för större allmänna vägar, medans det i sammhällen/städer är tex Gatukontoret/kommunen som är ansvarig väghållare.)

Ringde just VV Region Stockholm och anmälde saknade varningsskyltar väster om Rimbo enligt mitt tidigare inlägg, och dom skulle genast kontakta den lokala väghållaren.

/B

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx6rr
benkar skrev:
Enligt Vägverket själva så ska en sådan här typ av lagning, tjära med grus, skyltas med "varning för slirig vägbana" alternativt "varning för stenskott". Saknas skyltning, ring genast vägverket! (Vägverket svarar för större allmänna vägar, medans det i sammhällen/städer är tex Gatukontoret/kommunen som är ansvarig väghållare.)

/B

Dom skyltar aldrig här iaf. Men jag tar mobilen med på nästa körning.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Slanggorf skrev:
Nollvision vf e det?

Var och körde på väg 233 mellan Kopparberg och Skinnskatteberg igår. Asfalten växlade färg som det kan göra ibland till mycket ljus asfalt. Trodde jag.

De var bara det att dom hade LAGT UT GRUS!!! på asfalten.
Och inga skyltar alls. Fan vad förbannad man blir!!!

Det upprepades på vägsträckan. Ibland tunt grus. Och inga skyltar!

VILKA JÄVLA IDIOTER!!! Helt jävla respektlöst.

Ren jävla tur att det var på en raksträcka, annars hade man kört av vägen direkt. Det är ju fan mordförsök!

Hur fan klagar man?

Åkte samma väg förra veckan med tjejjen bakpå, sämsta skitväg jag någonsin åkt på! Tjejjen hade fan nästan svårt o sitta kvar pga alla gropar/hopp :skrämd !! Antar att det är groparna dom fyllt med grus nu... :crash

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Det VV gör är att laga separation i beläggningens översta lager, det s.k slitlagret. Detta görs genom att lägga på ett bindemedel och därefter ett lager slitlagergrus. Metoden är BILLIG för Vägverket om man jämför med vad det skulle kosta att dra ut ett gäng anläggare med en klick massabeläggning typ ABT 11 B180/220. Att reparera med ABT:n är i stort sett det rätta att göra men det kostar en hel del pengar då massan måste hållas varm tills den har kommit på plats och vältats med en överfartsvält. Dessutom så väntar förmodligen VV in beläggningsprogrammet för vägsträckan. De har en 5- eller 10-årsplan på hur och när beläggningarna på regionernas olika vägsträckor skall beläggas om och om denna sträcka ligger inom denna ram så gör de inte mycket åtgärder för att förbättra statusen på vägen. TYVÄRR!

Man kan inte annat än framföra sina åsikter till VV så att de kan rätta till felet och hoppas att ingen annan råkar gå omkull på det stället.

Vi hade ett liknande fall utanför Malmö där de hade gjort på samma sätt genom att lägga bindemedel och slitlagergrus löst ovanpå.....i en cirkulationsplats med skyltad hastighet 70 km/h!!!
Inga skyltar eller andra varningar fanns på plats.

Suck!

spökrider

en arg jävel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen, eller jo det har ja ju
höll på att vurpa på denna förb***grustjär***en igår natt, de var utlagt mitt i en kurva....resulterade i megakast och uppslitna stövlar. vem tusan hade stått för skadorna om jag åkt omkull????

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
benkar skrev:

Ringde just VV Region Stockholm och anmälde saknade varningsskyltar väster om Rimbo enligt mitt tidigare inlägg, och dom skulle genast kontakta den lokala väghållaren.

/B

Som jag skrev här ovan så ringde jag VV och klagade på att varningsskyltning saknades, och när jag passerade 2 dagar senare så var jag ju tvungen kolla, och jo, dom hade placerat ut varningsskyltar, väl synligt tom!

Bra att dom reagerar, men för jäv....gt att man måste ringa och gnälla, samt att dom överhuvudtaget lagar på det här sättet! :mad:

/B

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...