Vägar vid uppkörning i Nyköping

curling82

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Sv 650 2002, Kawasaki Zx6r 1999
Hej!Kör upp den 8 juli:). Dock känner jag knappt till stan å undrar vilka vägar ungefär som man brukar få köra samt om det finns några "svåra" ställen i nyköping! Tänkte ta en tur i helgen för att bekanta mig men lite tips skulle vara till stor hjälp!
tack på förhand:banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det enda som är det kluriga i Nyköping är just att högerregeln gäller överallt och folk kollar knappt om dom kommer från höger utan bara kör ut så tänk på det och kör defensivt som bara den inne i Nyköping och släpp förbi alla som kommer från höger (förutom vid teaterparken, har för mig att där är en av få platser med väjningsplikt om du kör förbi busstationen och har parken på vänster sida) ;) Finns lite korta på- och avfarter till E4:an så där gäller det att vara gasglad eller bromsglad annars är det inte några större problem enligt mig :tummenupp

Vägarna runt om är relativt raka, kör du vägen mot Stigtomta och ska göra en vänstersväng och har trafik bakom, glöm inte att göra en såkallad "avtömning" dvs att du drar ut i vägrenen och saktar ner så de hinner förbi innan du gör svängen :tummenupp Vägen utanför hamnen (relativt rak, förbi Jetmacken och fortsätter till Coop) är en 50-sträcka (om dom inte hunnit sänka den ännu mer), det är lätt att tro att det är 70 som gäller.

Lycka till.
 

curling82

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Sv 650 2002, Kawasaki Zx6r 1999
Tack för ett bra svar. dock dök det upp en ny fråga på det du skrev:
det du säger om "avtömning", är det ett måste eller kan man fortsätta en bit å ta in till höger för att sedan vända eller blir man kuggad då eller?
:brinnerup
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Tack för ett bra svar. dock dök det upp en ny fråga på det du skrev:
det du säger om "avtömning", är det ett måste eller kan man fortsätta en bit å ta in till höger för att sedan vända eller blir man kuggad då eller?
:brinnerup

Allt beror på hur det ser ut. Finns det tex en rondell lite längre bort, så kan det va en smart idé att köra runt i den och sen tillbaka...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top