Vägar vid uppkörning i Nyköping

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Hej!
Just nu ser det ut som om det blir uppkörning i Nyköping för min del.
Någon som har tips på vanliga "uppkörningsvägar" och "göra-bort-sig-fällor" i området?

Tack på förhand!

/Hh

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Är så simpla vägar här så går inte göra bort sig (nästan).

Att tänka på är att huvudgatan mitt i stan inte är huvudled och att vissa smågator i anslutning är enkelriktade. Är det jag kommer på så här direkt.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
...och att det nu är strösslat med 30/40/50/60-sträckor lite hipp som happ. Håll koll på hastighetsskyltarna.

Bonus: Det finns ca en gaziljon poänglösa rondeller av varierande storlek och kvalitet i den här lilla skitsta'n, så det är bra att ha koll på hur man ska bete sig i rondell.

Bonus 2: Om du får köra upp runt 16-17-tiden så kommer du få stå i köer 75 procent av uppkörningstiden pga nyköpingsbornas oförmåga att hantera fordon i ovan nämnda rondeller.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Är så simpla vägar här så går inte göra bort sig (nästan).

Att tänka på är att huvudgatan mitt i stan inte är huvudled och att vissa smågator i anslutning är enkelriktade. Är det jag kommer på så här direkt.

Betydligt många fler vägar som inte är huvudled (dvs högerregeln gäller) tex Ringvägen, hela Fågelbovägen området runt Högbrunn, Rosenkälla m.m. m.m. Problemet där är ju att den "vanliga" nyköpingsbon kör enligt högerregeln endast på V Kvarngatan och Ö Storgatan, med några undantag naturligtvis.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Betydligt många fler vägar som inte är huvudled (dvs högerregeln gäller) tex Ringvägen, hela Fågelbovägen området runt Högbrunn, Rosenkälla m.m. m.m. Problemet där är ju att den "vanliga" nyköpingsbon kör enligt högerregeln endast på V Kvarngatan och Ö Storgatan, med några undantag naturligtvis.

Klart men ofta lätt tro den är huvudled. Dom andra är inte sådana. Detta sades även av min trafiklärare vid min uppkörning för 10 år sedan. Därför valde jag vidarebefodra det.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Klart men ofta lätt tro den är huvudled. Dom andra är inte sådana. Detta sades även av min trafiklärare vid min uppkörning för 10 år sedan. Därför valde jag vidarebefodra det.

Joo, det är sant. Det är väl inte helt självklart att det är högerregeln hela vägen där.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ja det som många andra har sagt. I hela innerstan med omnejd är det högerregeln som gäller.

Finns ett par få enkelriktade gator i centrum man kan få passa sig för, men titta noga efter alla skyltar så är det ju inget problem.

Tror (iallafall med bil) att det är populärt att köra runt vid tågstationen där det också är högerregeln som gäller. Du ser ju iofs om det är huvudled i korsningarna, då de alltid är skyltade både före och efter korsningen.

Men Nyköping lär ju totalt sett vara mycket enklare att köra i än i tex Stockholm. Mindre trafik, färre vägar att välja på osv.

Lycka till! :)

Edit.
Gör uppkörningsledaren uppmärksam på att du aldrig tidigare varit i Nyköping så brukar de väl ta hänsyn till det också.

Last edited:

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
Ducati HM
Man tackar för infon :tummenupp
Om någon kommer på något mer så fyll gärna på tråden :)

Nästa fråga är ju hur pass "sågad" man är på förhand eftersom jag kör upp som privatist.... :va
Känns faktiskt lite trist att ha plöjt ner ett antal tusenlappar hos en körskola (i stort sett hela utbildningen) och sen inte kunna köra upp genom dem pga att det inte finns tider förrän mitten på juli... :mad:
...Å andra sidan så kostar i princip 1,5 "privattistuppkörningar" som en "körskoleuppkörning". Så med lite tur så sparar man ett par spänn :D

Mvh,
Hh

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Kom på en annan grej, i Nyköping finns en lång backe som allmänt kallas för "Brandkärrs-backen", gatan heter egentligen Stockholmsvägen och det är 30 i denna backe. Kör du utför så blir det till att ligga på bromsen hela vägen, annars bär det iväg fortare.

Karta: http://kartor.eniro.se/m/pOHVY

PatrikNordstrm

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2014
Hoj
Kawa Z800e-13
Måste väcka denna tråd med ett snabb hyllning till Lennart som håller i uppkörningar i Nyköping! Enormt pedagogisk och lugnande, skön gubbe som gjorde hela dagen till en rätt rolig grej! Körde upp i tullinge för några veckor sen och då var de verkligen andra bullar..

I Nyköping fick man en tydlig genomgång om hur allt skulle gå till, han bad de övriga ställa sig en bit bort så man slapp åskådare etc. Har ni möjlighet att välja så kör där:) körde upp privat också och de va ingen skillnad på attityden! I övrigt så i Nyköping är de väl mest hastigheter, övergångsställen och placering som är de man behöver tänka på:) och skyltar såklart!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...