Vägtrafikregistret och försäkringsbolag

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Kom själv, av en slump, till insikten att mitt nuvarande försäkringsbolag haft fel uppgifter om när jag tog mitt körkort.

Enligt dem tog jag körkortet 2003 när jag defacto haft det sen 2000.
Jag har kontaktat försäkringsbolaget och håller på och reder ut detta, men tänkte skriva en tråd ifall nån annan skulle råka ut för detta, kan vara värt att kolla upp vilka uppgifter de har om en.

Handlar ju i slutändan att man betalar för mycket på en redan för dyr försäkring, så kolla upp!

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Det ska inte spela roll såvida man inte fått ta om kortet, men ja.

På mitt körkort står det dock rätt datum, likaså har transportstyrelsen rätt datum, bara det att försäkringsbolaget slarvat när de kontrollerat mina uppgifter.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Det är inte så att du tog B 2000 och A 2003? Jag brukar dubbelkolla vilket år de räknar från då de ibland använt årtalet då jag tog mitt A och B istället för att räkna från mitt första körkort, A1. Brukar räcka med ett påpekande så ändrar de.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Försäkringsbolagen köper automatiskt upp ditt senaste körkortsdatum från VTR vilket innebär att det datum man får tillbaks sitt indragna körkort sätts som standard. Detta är den vanligaste orsaken till att körkortsdatum inte stämmer, men det går såklart att rätta till manuellt. Ibland kan det också vara så att bolagets system blandar ihop behörigheterna (i synnerhet AM/A), och i de fallen bör du få en kreditering retroaktivt, antingen från försäkringens startdatum eller från senaste förfallodagen om de är kinkiga. Det är ju trots allt ditt ansvar att kontrollera så uppgifterna i försäkringsbrevet stämmer.

Hoppas det löser sig för dig :)

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag tog kortet för A och B samma dag tillochmed, så det som strulat är att de kollat slarvigt. Har dock fått intyg från Transportstyrelsen om detta och håller på och ordnar med FBt.

Står ingenstans i mina papper från FB om är/hur länge jag haft mitt körkort, därför jag inte kollat upp det eftersom jag inte ens visste det kunde strula på detta sätt.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
En liten update; efter lite om och men och diskussioner slutade det med att de insåg sitt fel och det resulterade i 1000:- billigare försäkring för mig och min oj.

:tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping