sismo skrev:
Precis, om man går yrkesinriktad utbildning får man sitta i kassan på Konsum direkt och livet ut!
Jag skall bli rik och mäktig. Spelar ingen roll hur, men det lutar åt Civilekonom.
Visst är det underbart med generaliserande småmoderater.......
Din lön och ditt arbete påverkas i väldigt liten grad av vad du läste på gymnasiet, fördelen med att läsa teoretiska program är att du slipper leka på komvux den dagen du vill läsa vidare men i gengäld så har du troligtvis haft roligare efter gymnasiet och framförallt så har du möjligheten till ett någoluna kvalificerat arbete direkt efter gymnasiet.
Är man intresserad av ett praktiskt yrke tycker jag definitivt att man skall välja detta på gymnasiet då man i efterhand kan läsa in behörighet men har man gått NV kan man inte läsa in praktisk kompetens.....
Vad säger sen att du får bättre jobb/lön för att du utbildar dig längre?
Med dagens utbildningssytem utbildas mängder av personer ut i arbetslöshet då de har valt utbildningar som inte efterfrågas och kommer inte att efterfrågas inom överskådlig tid, jag föredrar att vara snickare framför att vara statsvetare med inriktning mot mikroekonomier men jobba som telefonförsäljare......
Civilekonom är ju heeelt rätt väg att gå om du vill bli rik och mäktig, vet du vad genomsnittslönen är för en nyutexad civilekonom...
(den är så låg att dina snickarpoolare kommer att skratta åt dig)
Själv gick jag NV och sen rätt in på Läkarprogrammet.......