Välja universitet

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Vad ska ni välja för universitet och vad har ni tänkt att bli efter skolan?

Själv så satsar jag på att komma in på nån juristutbildning.

Och ni som vet, man behöver särskild behörighet i svenska b, behörighet i historia a och samhällskunskap a, men dom andra ämnena då? Tex matte

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag tror nog att jag ska gå någon elektronik,styrteknik,mekatronik utbildning så man kan bli elektroingenjör eller vad det heter. har inte funderat så värst mycket mer ingående för det är ca 1 år kvar innan det är dags att välja.

Eller så jobbar jag ett par år först som Medicin Tekniker :)

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Det skulle jag också vilja göra.

Men jag ska minst ha en mijon i lön första året :näsblod

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Karlstad univeristet , El-ingenjör

Men först ska jag slappa 1 år då jag ska vara i spanien och åka cykel :arsele

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
seyou skrev:
Men jag ska minst ha en mijon i lön första året :näsblod
Lycka till.

Jag kommer inte gå på universitet. Folkhögskola kanske. Eller nej. Usch. Inget plugg efter gymnasiet. För jag är typ färdigutbildad efter gymnasiet, len.

Last edited:

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Cagiva Planet -01
inte för att vara tjatig men hur är detta mc-relaterat? :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

finns de 125cc universitet? :hihi

:rolleyes:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag börjar jobba direkt som CNC operatör.
Kanske ingen höjdarlön men det finns gott om jobb och kurser som kan leda till skyhöga löner :hihi

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Gött att man går yrkesinriktad utbildning så man inte behöver plugga till man e tjugefem för å sitta i kassan på konsum.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Har ju 2 år kvar än men planerar att läsa civilingengör (stava?) om jag orkar fixa betyg så de fixar sej, annars skiter jag i de och jobbar med folk och olika aktivitetet så man får lufta sej lite. :) innan de blir de iaf Lumpen så. :) så lite tid att tänka och plugga upp betygen.. :p

Ett tips, Gå inte Kth, finns inget studentliv alls, du komemr förstå varför om du hamnar där, gå lund eler uppsala, lovar att du kommer bli mer nöjd med allt runtikring skolan då..

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
NSR_Eskil skrev:
Gött att man går yrkesinriktad utbildning så man inte behöver plugga till man e tjugefem för å sitta i kassan på konsum.
Precis, om man går yrkesinriktad utbildning får man sitta i kassan på Konsum direkt och livet ut! :p

Jag skall bli rik och mäktig. Spelar ingen roll hur, men det lutar åt Civilekonom.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
sismo skrev:
Precis, om man går yrkesinriktad utbildning får man sitta i kassan på Konsum direkt och livet ut! :p

Jag skall bli rik och mäktig. Spelar ingen roll hur, men det lutar åt Civilekonom.

Visst är det underbart med generaliserande småmoderater.......

Din lön och ditt arbete påverkas i väldigt liten grad av vad du läste på gymnasiet, fördelen med att läsa teoretiska program är att du slipper leka på komvux den dagen du vill läsa vidare men i gengäld så har du troligtvis haft roligare efter gymnasiet och framförallt så har du möjligheten till ett någoluna kvalificerat arbete direkt efter gymnasiet.
Är man intresserad av ett praktiskt yrke tycker jag definitivt att man skall välja detta på gymnasiet då man i efterhand kan läsa in behörighet men har man gått NV kan man inte läsa in praktisk kompetens.....

Vad säger sen att du får bättre jobb/lön för att du utbildar dig längre?
Med dagens utbildningssytem utbildas mängder av personer ut i arbetslöshet då de har valt utbildningar som inte efterfrågas och kommer inte att efterfrågas inom överskådlig tid, jag föredrar att vara snickare framför att vara statsvetare med inriktning mot mikroekonomier men jobba som telefonförsäljare......

Civilekonom är ju heeelt rätt väg att gå om du vill bli rik och mäktig, vet du vad genomsnittslönen är för en nyutexad civilekonom...

(den är så låg att dina snickarpoolare kommer att skratta åt dig)

Själv gick jag NV och sen rätt in på Läkarprogrammet.......

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende