"Vänd på lämplig plats"

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag har funderat länge på det där nu inför uppkörningen.. Vad är en lämplig plats? Och hur vänder man enklast på en väg med hoj?

Landsväg + stadskörning. Dessa två scenarion, var vänder man?

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Landsväg: Ev svänga in på en enskildväg och vända precis när du svänger in, eller stanna på en busshållplats och vända där.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Det innebär att du ska ha is i magen och hitta en lämplig väg att svänga in på och vända där. (förslagsvis på höger sida). Och inte göra en rundpall direkt på vägen 2 sek efter att du har hört meningen i hörlurarna.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
När jag körde upp för bilkort för en herrans massa år sedan så sa besiktningsmannen:

- Nu ska du vända på lämpligt ställe. Du kör fram dit bort och backar sedan tillbaka runt det där hörnet. Titta vart du kör.

Jag kuggades inte. :) :tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Att göra en vänstersväng för att vända är ju även det rätt men gillas nog inte så mycket. Jag gjorde det på min biluppkörning och det gnällde han på som bara den. Lär inte gnällas mindre på en MC. Så välj en väg på höger sida helst.

I stadstrafik vetefasen, i bil backar man ju runt gathörn eller gör en saxvändning om det inte finns en rondell att tillgå. Saxvändning fungerar ju bra med hoj men backa runt gathörn gör man väl bara om man har en guldvinge :crash

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Det viktigaste att tänka på är att inte gripas av panik och börja hetsvända på en gång. Ta det lugnt och hitta en trafiksäker plats att vända på. Bättre att köra 500 meter extra och hitta en bra plats att vända på än att bli för hetsig och nöja sig med en halvdan vändplats.

Det optimala är att svänga höger in på en avtagsväg och vända där, utan trafik som stör. Impa gärna genom att krypköra utan att sätta i foten så får du pluspoäng. :tummenupp

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Viktigast är nog att du har koll på omgivningen och gör vändningen vid rätt tillfälle. Jag gjorde det efter en vanlig väg, 70-sträcka. Kollade så att ingen låg bakom och att ingen kom framifrån - körde intill vägkanten - kollar läget från båda körriktningarna igen - vände och körde åt andra hållet. Uppkörningsmannen hade inga synpunkter på det.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hela grejen med uppmaningen är att testa din förmåga att ta vettiga beslut. Alltså är rätt beslut helt beroende av situation. Kan du teorin ordentligt kommer du kunna ta ett bra beslut.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin