Vända däck!?

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Har en kompis som vände sina Rennsport på fälgen när de blav slitna på ena sidan, han märkte ingen skillnad vid bankörning. Funderar nu på å göra likadant eftersom det är rätt så bra med mönster kvar. Nån mer som testat eller har synpunkter???
mvh Fredrik

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Fungerar lika bra åt båda håll. Bara o vänd!

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Vid körning i lite väta är fungerar det väl lite sämre?

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
p.grip skrev:
Nej, det tror jag inte, är väl inte direkt något mönster som är beroende på rullriktning på dem. Iallfall inte SC. Å andra sidan är de inte gjorda för att köras i regn.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
p.grip skrev:
Jo , men då ska det vara ordentligt blött, typ pölar eller ihållande kraftigt regn. Om det bara är fuktig asfalt eller duggregn spelar det ingen roll.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
oscar skrev:
Vid körning på blött underlag så använder man regndäck... :7peta

Givetvis, men om man vänder på däcket så gör man det förmodligen av en ekonomisk orsak, och då kanske inte regndäck finns plats i budgeten ;)

Men nu hade jag ju dessutom fel, nåt jag hade fått för mig bara. :tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu snakades det visserligen om körning på bana, men inte ens där svänger man väl alltid åt samma håll? Borde det inte bli konstigt med ett ojämt slitet däck, olika fäste åt olika håll? :va

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Funkar jättebra även när det är vänt.
Jag har däremot kört gata med vänt (gat-)bakdäck. Bandäcket vattenplanade på motorväg i fjuttiga 110. Det var lätt bland det värsta jag varit med om.
Men på en bana där det inte blir lika stora vattensammlingar så skulle säkert det oxå funka.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Hoztic skrev:
Nu snakades det visserligen om körning på bana, men inte ens där svänger man väl alltid åt samma håll? Borde det inte bli konstigt med ett ojämt slitet däck, olika fäste åt olika håll? :va

Alla svenska banor jag känner till går i högervarv och har klart fler högerkurvor än vänsterkurvor.
Det är väl endast Gotland Ring som har lika många av varje.
Motsatsen är Sviesta som väl bara har en vänstersväng....

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
p.grip skrev:
Givetvis, men om man vänder på däcket så gör man det förmodligen av en ekonomisk orsak, och då kanske inte regndäck finns plats i budgeten ;)

Men nu hade jag ju dessutom fel, nåt jag hade fått för mig bara. :tummenupp

Jag vänder på slicksen men har ändå några set regndäck. Varför slänga dem när man kan vända på dem och spara pengar? Måste ju inte vara antingen eller...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
M:et skrev:
Alla svenska banor jag känner till går i högervarv och har klart fler högerkurvor än vänsterkurvor.
Det är väl endast Gotland Ring som har lika många av varje.
Motsatsen är Sviesta som väl bara har en vänstersväng....
Sviestad har två vänsterkurvor, även om crossböjen är mer av en knick än en regelrätt kurva.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mönstret på ett racingdäck, och vatten har inte så mycket med varandra att göra väl?

Hur många som kör roadracing på DOT märkta däck (rennsport, supercorsa, eller vad dom nu heter) kör med samma däck när det är blött på banan?
Så fort det är blött så skiftar man väl till regndäcken, det gör jag iaf... Men jag kör ju iofs på rena slicks...

Kan inte tänka mig att det minimala mönstret på dom "mönstrade" racedäcken gör någon större skillnad om man åker igenom en vattenpöl...

En följdfråga som jag har i det här ämnet är: Varför finns det öht rotationsrikting på slicks? Har det något med stommen att göra?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Goodstuff skrev:
Sviestad har två vänsterkurvor, även om crossböjen är mer av en knick än en regelrätt kurva.

Det som gör Sviestad lite speciellt just när det gäller däckslitaget är väl att den enda "riktiga" vänsterkurva som finns på banan är ju den första i esset. Vilket innebär att det inte finns en enda vänsterkurva som man går på full acceleration ut ur. Slitaget på bakdäcket blir då nästan obefintligt på vänster sida....

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
oscar skrev:
Jag vänder på slicksen men har ändå några set regndäck. Varför slänga dem när man kan vända på dem och spara pengar? Måste ju inte vara antingen eller...

Jag ger mig. Jag hade bevisligen för mig nåt som inte stämde, så nu ser jag mig överbevisad på alla punkter! :tummenupp

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Macke skrev:
Mönstret på ett racingdäck, och vatten har inte så mycket med varandra att göra väl?

Nu ska jag gissa igen :D
Men mönstret är väl till för att lite lättare få upp värmen i däcken, eftersom gummit rör sig mer på ett mönstrat däck så blir det varmare fortare.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Eller så är möntret till för att få däcken dot godkännda så att man får åka på dom i supersport.

Du då Per har du kört mycket i år? :D

p.grip skrev:
Nu ska jag gissa igen :D
Men mönstret är väl till för att lite lättare få upp värmen i däcken, eftersom gummit rör sig mer på ett mönstrat däck så blir det varmare fortare.

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
norrlansguld skrev:
Eller så är möntret till för att få däcken dot godkännda så att man får åka på dom i supersport.

Du då Per har du kört mycket i år? :D

Så kan det ju förstås vara, ska nog återgå till att jobba istället för detta gisseri.

Jepp, rullat en hel meter på minihojen :D

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
p.grip skrev:
Så kan det ju förstås vara, ska nog återgå till att jobba istället för detta gisseri.

Jepp, rullat en hel meter på minihojen :D
:D :D :D Du har då viljan iaf...

Mitt däck har en fem-centimeters rand som ser ut som bränningarna en vacker dag på beachen :3freak ( lite fel inställning på fjädringen), men tänkte att det skulle funka en gång till på Kinnekulle om jag vänder på det. Blir så dyrt om jag ska byta däck varje gång tills jag kan justera dämperiet bättre.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Macke skrev:
En följdfråga som jag har i det här ämnet är: Varför finns det öht rotationsrikting på slicks? Har det något med stommen att göra?

Samma fråga slog mig men jag tror att på dagens däck där korden ligger i rotationsriktningen så skall det inte spela någon roll.
Fast någon människa med för många beggade däck kan väl såga sönder ett och kolla om verkligen alla lager ligger i rotationsriktningen eller marknadsföringen bara är bluff som vanligt :4skrika.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år