Vända i korsningar?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Hur vänder man lämpligast på en väg som är för smal för en vändning?

Ska man vända som jag ritat på bilden förutsatt att man inte hindrar trafiken och vad gör man om det kommer en bil bakifrån när man är på väg att köra runt i korsningen?
I detta fall är bil bakifrån från vägarna till höger på bilden.

För att köra runt måste jag lägga mig till höger fast jag ska svänga vänster. Har jag en bil bakom mig innan jag börjar svänga runt och måste vänta in bilen som kommer från höger känns det konstigt att stanna i korsningen till höger och blinka vänster. Detta är kanske ett tillfälle då det inte är lämpligt att vända? :va
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Vänta tills ev bilar kört iväg och vänd eller så vänder du på annan LÄMPLIG plats. ;)
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag förstår inte, när jag tog MC-kortet var vi tvungna att klara av garagevändningen, dvs vända på ett område som var marginellt bredare än motorcykelns längd. Finns det ens sådana vägar som är så pass smala? Och om de finns kan de omöjligtvis vara så hårt trafikerade att detta ens ska kunna kvalificera sig till ett problem.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Du har ju motard. De svänger ju på en femöring om man håller upp blicken. Värre med en sportcykel med noll svängradie pga lågt styre. Skulle jag behöva svänga så där skulle jag vänta tills det var bilfritt vid sidan av vägen eller fortsätta till ett lämpligare vändställe.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vänta tills ev bilar kört iväg och vänd eller så vänder du på annan LÄMPLIG plats. ;)

Ok, är det bara är bilar som kommer från höger eller vänster är det lätt att vänta in dem men om någon ligger bakom bör man köra vidare och vända på annan plats?

Jag förstår inte, när jag tog MC-kortet var vi tvungna att klara av garagevändningen, dvs vända på ett område som var marginellt bredare än motorcykelns längd. Finns det ens sådana vägar som är så pass smala? Och om de finns kan de omöjligtvis vara så hårt trafikerade att detta ens ska kunna kvalificera sig till ett problem.

"Garagevändning" eller fullt styrutslag gör jag varje gång på lågfartsdelen. Väldigt många vägar kan jag inte svänga runt på utan att behöva backa med benen men det kanske jag får och är lämpligt om det är fritt?
Det handlar om att vara korrekt vid uppkörningen, därav mina frågor och jag vet faktiskt inte vad som är korrekt.

Så här hade jag gjort , kört in till höger i första korsningen & vänt där .
ok, det var en variant ifall den vägen är bredare och man stanna där ifall det kommer bilar.

Du har ju motard. De svänger ju på en femöring om man håller upp blicken. Värre med en sportcykel med noll svängradie pga lågt styre. Skulle jag behöva svänga så där skulle jag vänta tills det var bilfritt vid sidan av vägen eller fortsätta till ett lämpligare vändställe.

Många säger så :va men min 690 smc svänger runt på 5.4 meter vilket är bra mycket mer än körskolans Honda Hornet som är mycket lättare i lågfartsdelen. Min kusins Zephyr har tex 4 meter. Ok, stanna vid vägkanten men så har vi väl den där regeln om 10 meter före och efter en korsning. Det gäller väl att planera i god tid då.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du glömde två alternativ, 180-gradersstoppie och att börna runt den ett halvt varv ;)

Skämt åsido, hur många vägar med möte är smalare än 5m? Dvs gott om plats för att vända runt hojen, även om man inte slickar höger asfaltskant. Det gäller ju bara att hålla koll på sin omgivning och om det känns trångt är det ju bara att stanna så att bilarna bakom kan åka förbi först.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jo, men dem två gör jag alltid annars men tänkte låta bli på uppkörningen :)

Nja, för inte så länge sedan stannade jag till vid en landsväg och svängde runt med fullt styrutslag men jag var tvungen att justera genom att backa. Skit samma egentligen hur jag kommer runt. Får man och bör man svänga runt mitt i en korsning som jag visat på bilden?


Vinkeln på gaffeln är nog ganska lång. Syns då man ställer upp hojen på detta vis:
 
Last edited:

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Ort
Öland
Hoj
Z1000 -05
Jo, men dem två gör jag alltid annars men tänkte låta bli på uppkörningen :)

Nja, för inte så länge sedan stannade jag till vid en landsväg och svängde runt med fullt styrutslag men jag var tvungen att justera genom att backa. Skit samma egentligen hur jag kommer runt. Får man och bör man svänga runt mitt i en korsning som jag visat på bilden?


Vinkeln på gaffeln är nog ganska lång. Syns då man ställer upp hojen på detta vis:

Varför funkar inte cosmoz08's förslag? Eftersom du gör dig besväret att ställa en sån här fråga på ett forum så skulle jag tippa att svaret är: Nej, du _bör_ inte vända på det där sättet.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Många säger så :va men min 690 smc svänger runt på 5.4 meter vilket är bra mycket mer än körskolans Honda Hornet som är mycket lättare i lågfartsdelen. Min kusins Zephyr har tex 4 meter. Ok, stanna vid vägkanten men så har vi väl den där regeln om 10 meter före och efter en korsning. Det gäller väl att planera i god tid då.
5,4m??? Har de glömt att ta bort något transportskydd för styrstoppen eller? :va
Säker på att det inte är en custom med långgaffel du åker omkring på?

Eller nej. Tydligen så konstruerar österrikarna sina hojar för att bara gå rakt fram. Ska de börja göra dragracinghojar nu också?
http://www.supermotojunkie.com/show...harp-turning...&highlight=radiator cover trim
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Varför funkar inte cosmoz08's förslag? Eftersom du gör dig besväret att ställa en sån här fråga på ett forum så skulle jag tippa att svaret är: Nej, du _bör_ inte vända på det där sättet.

Jag klarar mig utan din dryga attityd. Gör dig inte besväret att svara någon mer gång :arsele
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
5,4m??? Har de glömt att ta bort något transportskydd för styrstoppen eller? :va
Säker på att det inte är en custom med långgaffel du åker omkring på?

Eller nej. Tydligen så konstruerar österrikarna sina hojar för att bara gå rakt fram. Ska de börja göra dragracinghojar nu också?
http://www.supermotojunkie.com/show...harp-turning...&highlight=radiator cover trim

Åfan, då är det inte bara jag som reflekterat över detta. Jag kan ju iof skruva in styrstoppen en bit till.

Ja brukar dra upp den på bakhjulet! Då kan man svänga hur kraftigt som helst!:yoparty

True true.. jag gör det på uppkörningen så får jag säkert ett plus i kanten :tummenupp
Ärligt så har jag övat det med cross men jag vet i fasiken om jag vågar prova det nu.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top