Vända på mönstrade racedäck?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ja, har det någon betydelse om de sitter mot rotationsriktningen? slicks är ju inga problem men mönstrat?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag och många andra från banåkning.nu har kört på Bridgestone bt002 pro, detta är mönstrade racedäck.
Vi har inte haft några problem med att vända på däcken, det enda du kan få är att i kanten på mönstret blir det en liten uppvänd flik. Glöm inte att ta det lugnt då du precis vänt däcket för att rugga om gummit. :tummenupp

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Oavsett olika teorier om vad som händer med gummit eller vad som behöver göras när man har vänt på däcket o.s.v. så är stommen byggd på ett särskilt sätt för att hantera kraften som uppkommer när däcket rör sig mot banan och det är detta som är avgörande för rotationsriktningen.
Vänder du på däcket så kan inte stommen längre uppta krafter på det sätt som tillverkaren har byggt däcket efter och i värsta fall kan däcket helt enkelt kollapsa totalt om du kör igenom en grop eller kraftig ojämnhet.

Vet dock ingen som detta har hänt för men fakta baserat på konstruktionen så är detta vad som kan hända.

Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det :tungan

//Nitrous

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag vände på mina Metzeler Racetec under mitt Rookieår 2005. Funkade hur bra som helst. Skulle kunna tänka mig att vända däcken fortfarande för enstaka träningar där inte nya varvrekord ska sättas...

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Oavsett olika teorier om vad som händer med gummit eller vad som behöver göras när man har vänt på däcket o.s.v. så är stommen byggd på ett särskilt sätt för att hantera kraften som uppkommer när däcket rör sig mot banan och det är detta som är avgörande för rotationsriktningen.
Vänder du på däcket så kan inte stommen längre uppta krafter på det sätt som tillverkaren har byggt däcket efter och i värsta fall kan däcket helt enkelt kollapsa totalt om du kör igenom en grop eller kraftig ojämnhet.

Vet dock ingen som detta har hänt för men fakta baserat på konstruktionen så är detta vad som kan hända.

Förutom ovan så blir såklart däcket värdelöst i väta eftersom mönstret inte längre gör sin funktion när man vänt på det :tungan

//Nitrous

Hmm har inte hört det där förr.

Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?
Slicksen vänds ju utan problem men stommen kanske är annorlunda på dessa.

Regnar det så kör jag med regndäck :tungan

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

Däcken vi pratar om är dunlop 209 gp racer, på dem är det knappt nåt mönster ute på sidorna. Folk som kör på mönstrade racetec eller supercorsa vänder väl på däcken?

Funkar alldeles utmärkt att vända däcken.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale

Enligt tillverkare (både Bridgestone, Metzeler och Michelin) så är det så.

Men jag har själv vänt däck och gör det fortfarande :) så det finns non ingen anledning att vara orolig. Tillverkarna vill såklart sälja så många däck som möjligt, det är ju ingen bra affär för tillverkarna om alla återanvänder däcken åt "andra hållet" :D

/Nitrous

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tänk bara på att efter några varv till så är den dåliga sidan änu dåligare, vilket kanske inte är att föredra. Men som någon skrev, för några extra varv eller dito så borde det inte vara några problem :)

björn

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag vände på ett begagnat Pirelli och körde mellan 3or med det igår på knudan... Så visst funkar det.

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
ZX10R 08
Har vänt på både Pirelli, Mezeler och Dunlop och det är samma grepp oavsett.
Detta gäller iofs. bakdäck. Med framdäck är jag lite mer försiktig.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.

Tänk bara på att efter några varv till så är den dåliga sidan änu dåligare, vilket kanske inte är att föredra. Men som någon skrev, för några extra varv eller dito så borde det inte vara några problem :)
Och den lär dessutom vara kallare, dels för att det är mindre mönster kvar där och dels för att man kör mindre på den sidan. Ska det vändas så ska det göras i tid är min filosofi. Då funkar det bra, i alla fall om man som jag inte är toksnabb.

EDIT: Fint trådlyft förresten.. :)

Last edited:

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.

Är det någon här inne som testat att vända på dessa däcken?
Att det blir fel med mönstret ska väl spela kvitta så länge det är torrt?

Vad tror ni dumdristigt eller okej att göra så....

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sitter och funderar på att vända ett supercorsa bakdäck till banåkningen i helgen.

Vänd bara.

/JEns

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har vänt alla däck som jag åkt på. Funkar toppen. Det enda man ska ge fan i att vända är regndäck :)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Vänd på, mönstret i dem har inget med regn att göra. Det handlar om att det måste vara mönster för DOT-märkning (om sån finns) och att det hjälper däcken få upp temp.

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Okej tackar för alla bra svar!
Jag provar och vänder det, få ta det lugnt i början och känna efter :tummenupp

Mvh Martin

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Mitt pirelli dragon supercorsa framdäck är nedslitet så att det blivit en ca 3-4mm hög kant mellan använt däck och fegranden som är ca 3mm.

Kan jag vända detta däck för att få ut några bandagar till med säkert grepp? Kan jag vända hela fälgen för att slippa läga om det? förutsatt att den passar omvänd, jag tänker nu för bromsskivorna och lagrens skull?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Fast mönstret på raceaktiga däck har väl iofs inte så mycket med regn att göra ändå. Titta exempelvis på Racetec, där mönstret är riktat tvärtom fram och bak. Fram är det åt fel håll för att leda bort vatten. Gissar att utformningen av mönstret har mer att göra med vilket håll däcket ska ta upp krafter än att leda bort vatten.

På ett regndäck fram så är mönstret åt "fel" håll.
Ej fiskben men "sockerbitsmönstrade"

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Mitt pirelli dragon supercorsa framdäck är nedslitet så att det blivit en ca 3-4mm hög kant mellan använt däck och fegranden som är ca 3mm.

Kan jag vända detta däck för att få ut några bandagar till med säkert grepp? Kan jag vända hela fälgen för att slippa läga om det? förutsatt att den passar omvänd, jag tänker nu för bromsskivorna och lagrens skull?

Uppar tråden och hoppas ngn som vet kan svara.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår