Vänstern har ingen aning.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Fagersta fick störst (V)inst

Fagersta har gjort det bästa ekonomiska resultatet under 2000-talet bland landets kommuner. Genomsnittsresultatet per invånare är 2 250 kronor under åren 2000—2009. Danderyds siffra är 407 kronor, enligt Dagens Samhälle.

Stockholm. Fagersta har gjort det bästa ekonomiska resultatet under 2000-talet bland alla kommuner i landet — en vänsterstyrd bruksort i Västmanland.

Genomsnittsresultatet per invånare och år under perioden 2000—2009 är 2 250 kronor. Motsvarande siffra för Danderyd, som ofta förknippas med sina många höginkomsttagare, är 407 kronor.

Det visar en sammanställning gjord av Dagens Samhälle.

Många av Fagerstas närmaste grannkommuner tampas i bottenligan av listan. Men Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson (V) menar att alla kommuner kan ha en bra ekonomi oavsett storleken på kommunen och var i landet den ligger.

— Det är möjligt att det finns någon objektiv faktor som dömer vissa kommuntyper till svårartat lidande. Men hittills är det ingen som hittat den!, säger han till Dagens Samhälle.

Tydliga ekonomiska spelregler och politiskt samförstånd kring ekonomin är viktiga faktorer bakom succén, menar kommunalrådet.

Tidningen har studerat samtliga kommuners ekonomiska resultat under 2000-talet, och listan har många överraskningar.

Landets rikaste kommun, Oskarshamn, ligger exempelvis sist i tabellen. Där gick varje invånare back 1 983 kronor enligt genomsnittsresultatet. Förklaringen är enligt Dagens Samhälle att kommunens stora kapitalplaceringar gjort att resultatet störtdykt när börsen fallit.

Källa: http://hd.se/inrikes/2010/08/17/fagersta-fick-storst-v-inst/

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Att kommunalrådet skulle mena något annat än att det är just hans politik som gör att kommunen går så pass bra är väl föga förvånande när det faktiskt är han som blir intervjuad.

Vad är det i rena intäkter som gör att Fagersta kommun har haft ett sådant lysande 2000-tal? Den frågan tycker jag är mer intressant.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
ja jävlar, 2007 va det visst. tyckte bara att 400 spänn lät lite och googlade lite snabbt på robin hood som jämförelse... men jag är övertygad om att politikerna i danderyd inte har som mål att lägga pengar i kassaskåpet tack å lov.

däremot är jag jäkla imponerad över han kommunpolitikern i fagersta som ensam styr kommunen (kom inte ihåg var och när jag läste om det) så han ska ha tummen upp även fast han är vänster (säger han även om jag inte tyckte politiken överensstämde :tungan )

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Att kommunalrådet skulle mena något annat än att det är just hans politik som gör att kommunen går så pass bra är väl föga förvånande när det faktiskt är han som blir intervjuad.

Vad är det i rena intäkter som gör att Fagersta kommun har haft ett sådant lysande 2000-tal? Den frågan tycker jag är mer intressant.

Fagersta är ett fd brukssamhälle som dog. Sandvik som valt att lägga tillverkningen i mer "föertagsvänliga" länder var en stor arbetsgivare innan.

Jag tror att om dom lever på statsstöd så skall det skyllas på sittande regering.

Lite underligt då alla till vänster gödslar med socialbidrag mm.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
32,74% kommunalskatt vs 29,3 som Danderyd har. Svårt att gå med vinst då?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Ska kommuner vara vinstdrivande? De har snarare överbeskattat sina invånare med 2 250 kronor/år.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
32,74% kommunalskatt vs 29,3 som Danderyd har. Svårt att gå med vinst då?

Om lika många procent är arbetsföra, har samma inkomst och i arbete så kan man göra jämförelsen så enkel.

Annars inte. Risken för att dessa parametrar stämmer är väl ganska låg?

/ Jens

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fagersta får 82milj i statsbidrag vilket motsvarar 6560kr/invånare. Min hemkommun Lomma har -21,5milj i statsbidrag vilket innebär att varje invånare betalar 1025kr extra till staten.

Fast det är ju klart enkelt att göra vinst om man gör det med andra människors pengar....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om lika många procent är arbetsföra, har samma inkomst och i arbete så kan man göra jämförelsen så enkel.

Annars inte. Risken för att dessa parametrar stämmer är väl ganska låg?

/ Jens

Ja den risken är väldigt låg.....

Fast det sticker lite i ögonen när man själv betalar skatteutjämning och sen går det till att göra vinst i annan kommun.....

Här är ursprungsartikel och statistik http://www.dagenssamhalle.se/lista/kommunernas-snittresultat-20002009-16857 . Av de kommuner som gör vinst är där förvånandsvärt många som får omfattande statsbidrag. Läge att dra ner på dem?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är rätt intressant läsning om man relaterar vinsten till statsbidraget vilket jag gjort i bifogad bild. Den enda i top 5 som gör vinst på egna meriter är Halmstad, resten gör brakförluster som täcks upp av generösa statsbidrag....

Bifogat

• kommuner.JPG
    kommuner.JPG
    14.5 KB · Visningar: 39

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det är rätt intressant läsning om man relaterar vinsten till statsbidraget vilket jag gjort i bifogad bild. Den enda i top 5 som gör vinst på egna meriter är Halmstad, resten gör brakförluster som täcks upp av generösa statsbidrag....

Alltid lätt att göra av med andras pengar samtidigt som man slår sig för bröstet och talar om hur väl man skött sin ekonomi.

Var hittar du listan över statsbidrag? Malmö har plussat 1361kr, inte en chans i helvetet att det skett utan fett bidrag.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Alltid lätt att göra av med andras pengar samtidigt som man slår sig för bröstet och talar om hur väl man skött sin ekonomi.

Var hittar du listan över statsbidrag? Malmö har plussat 1361kr, inte en chans i helvetet att det skett utan fett bidrag.

Man går in på respektive kommuns hemsida och letar fram årsredovisningen där står statsbidraget särredovisat. Därför orkade jag bara 5 kommuner...

Halmstad gör fin vinst men Lomma leder om man räknar lägger ihop deras vinst med det statsbidrag de betalar...

Det verkar dessutom gå att få data direkt från SCB på men det gäller bara fram till 2004

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Kunde dom inte sammanställt en sådan lista du gjorde över alla kommunerna. Vore rätt intressant att se hur bra de klarar sig på egna meriter utan stadsbidrag.

I alla tider har man snackat om att Norrland är beroende av bidrag. Hur pass beroende är kommunerna i Skåne egentligen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Haha, VBK blev visst ÄGD! Eller vad är det kidsen brukar säga?

:rofl

ps. Sluta hålla på med vänsterpropaganda här bara för att det är valår. Det kan du göra med dina polare hemma i puffskinnsoffan över polenvodkan.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kunde dom inte sammanställt en sådan lista du gjorde över alla kommunerna. Vore rätt intressant att se hur bra de klarar sig på egna meriter utan stadsbidrag.

I alla tider har man snackat om att Norrland är beroende av bidrag. Hur pass beroende är kommunerna i Skåne egentligen.

Dagens samhälle är tidningen som gjort listan och den är utgiven av Sveriges kommuner och landsting, inte särskilt troligt att de skulle sammanställa statistik på hur illa deras medlemmar sköter ekonomin....

Man kan få ut den kompletta statistiken från SCB men deras statistikmotor orkar jag inte lära mig så här är lightversionen http://www.scb.se/Pages/PressRelease____74798.aspx

Av de kommuner som får mest bidrag ligger alla i norrland....

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...