Värderingstråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det verkar dyka upp diverse trådar om hojars värde, varför inte samla alla sådana frågor under en enda tråd ? Tanken är att man ska kunna ställa frågor som

-Vad är min hoj värd (med eller utan tillbehör X Y Z)
-Vad ska jag max betala för följande Blocket.se objekt
-Vad är en Honda XYZ årsmodell mellan XX - YY värd
-Jag har krashat, vad ska jag värdera hojen till i mina diskutioner med FB

Så börjar jag: Jag har en FZ1-SA '07. Garantin gäller till 2012 och alla servicar utförda på aukt. Yama verkstad. Jag har lite skav på speglarna (trång ingång till vinterförvaring) och lacken på tanken är lite matt och lite repor. Vad kan jag begära för den i höst, runt oktober-november ? Då kommer den att ha gått ca 2200 mil och vara nyservad.

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Kawasaki ER-6n ABS -09
900 mil
Kanonskick

Kollade först var andra lagt priset och bestämde mig för 50K - inget napp
Sänkte till 47K - inget napp

Bör jag lägga mig runt 44? Drygt att leka gissningsleken och pröjsa hundringen för blocketändringarna. :(

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Kawasaki ER-6n ABS -09
900 mil
Kanonskick

Kollade först var andra lagt priset och bestämde mig för 50K - inget napp
Sänkte till 47K - inget napp

Bör jag lägga mig runt 44? Drygt att leka gissningsleken och pröjsa hundringen för blocketändringarna. :(

Lägger du dig på 43-44 borde den bli såld direkt. Men om jag vore dig skulle jag chilla ett tag om du orkar. Det som kommer hända är att folk kommer ringa och pruta om den varit ute ett tag, säg att du får typ ~45 om folk prutar. Eller så sätter du ut den för 43 med titeln:"Fynda Kawasaki Er 6 n med ABS" eller "Billigast på blocket".

Har märkt att ligger man nära de lägsta eller är den med lägst pris på blocket så går det riktigt fort. :tummenupp

Last edited:

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
Svart FZ1-S
Påkostad Yamaha FZ1-S uttagen mars 2010 gått 800 mil.

4 års garanti finns kvar.

Bör väl kunna få dom pengarna tycker jag?

Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
kawasaki er-6n abs -09
900 mil
kanonskick

kollade först var andra lagt priset och bestämde mig för 50k - inget napp
sänkte till 47k - inget napp

bör jag lägga mig runt 44? Drygt att leka gissningsleken och pröjsa hundringen för blocketändringarna. :(

40.000:-

http://www.blocket.se/jonkoping/yamaha_yzf_r6_32853008.htm?ca=13&w=3

bra skick förutom lite smårepor på högra motorkåpan och lite på plasten. Har inte vält utan är nog bara lite skavt.
Vad kan en sådan vara värd?

47500:-

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är en hoj värd?
Ja det är väl vad nån är villig betala för den.
Bara kolla på blocket. Och kolla hur länge hojarna har legat inne. En lika dan hoj som legat inne 6 veckor har för högt pris för att bli såld på 6 veckor.
Skulle sälja min Yamaha Slider EU-moppe för 2 månader sedan. Köpt ny för 20000kr 2009 körd 180mil, 100mil service på Yamaha. Mycket snygg inga skador. Fick förslag 17000kr från kompis. Vilket stämde med blocketpris på liknande. Så jag satte ut 16900kr i annonsen BVSA.
En intresserad köpare. Som ringde senare på kvällen och sagt de valt köpa en helt ny moppe istället (money no problems för föräldrarna).
Efter två veckor sänkte jag priset till 13900kr. Såld två dagar senare. En spekulant hade ringt och sagt jag inte skulle sänka mer. Han skulle ta den om den inte blev såld på söndagen.
Betald kontant 13900kr. Den nye ägaren fixade per telefon försäkring mitt på söndagsförmiddagen hos familjens försäkringsbolag. För säkerhets skull satte vi överlåtelsen till måndag. Så den inte skulle vara oförsäkrad om det strulade med försäkringen. Jag skickade in papperna om överlåtelsen till Transportstyrelsen(?) och mailade mitt försäkringsbolag. Och fick två veckor senare en check på ca 2500kr från Vesta. Återbetald försäkring.

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Lägger du dig på 43-44 borde den bli såld direkt. Men om jag vore sig skulle jag chilla ett tag om du orkar. Det som kommer hända är att folk kommer ringa och pruta om den varit ute ett tag, säg att du får typ ~45 om folk prutar. Eller så sätter du ut den för 43 med titeln:"Fynda Kawasaki Er 6 n med ABS" eller "Billigast på blocket".

Har märkt att ligger man nära de lägsta eller är den med lägst pris på blocket så går det riktigt fort. :tummenupp

Ja det gäller att hitta en bra kompromiss mellan desperation och förnuft. Blev kontaktad av en intressent i går och förhandlingar har inletts, så vi får se vart vi hamnar. Känns som att det är läge för en gråtrunk oavsett.

Om min matematik funkar så är det ett 43-procentigt bortfall på två somrar. Ska're va så?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Om min matematik funkar så är det ett 43-procentigt bortfall på två somrar. Ska're va så?

ja tyvärr, ibland kan det vara mer, exempel såg jag en cbr1000 08 för 80k och nya kostade dom 170~k, det är dom 2-3 första årena som värdeminskningen är som värst:)

http://www.blocket.se/helsingborg/Suzuki_GSX_550ef_34174747.htm?ca=23_3&w=0&last=1
Den är gammal - ja. Men trodde ändå någon skulle nappa på 9995 kr. En har hört av sig, skulle ringa dagen efter men har inte hört av sig igen.

Vad tror ni?

min morbror hade ganska nyligen en sådan, dock inte lika fin men han fick 5500 för den men prova på 8000:)

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen

Om man tjöper nytt så är de väll minst 20% bortfall när man plocar ut den. Sen då 23% på två år, dvs. ca 10% per år rätt normalt?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Hade tänkt mig en enduro/cross runt en 20K i spannet 250 - 450. För dom pengarna får man knappt en 12 år gammal hoj...
Är det min prisbild som är skev eller ligger dom så högt.
En 12 år gammal cross kan ju vara ett vrak om den är hårt körd...?

Alter ego

Busgrabb
Gick med
15 Jul 2009
Hoj
Monster 1100 -09
Tillgång och efterfrågan.. Man kan köpa en helt ny hoj av senare årsmodell för 59', vilket jag tror de flesta faktiskt hellre gör.

http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_ER6N_34127631.htm?ca=11&w=3

Men den är ful och saknar ABS. :p

Nåväl. Vi har väl äntligen kommit till den dagen då man får lika mycket hos handlaren som på privatmarknaden. Ni kunde väl ha sagt till innan så hade jag tagit inbytet direkt och sparat ett par hundringar på annonsen och kört en ny hoj nu. *bitter och lite sur*

;)

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Hade tänkt mig en enduro/cross runt en 20K i spannet 250 - 450. För dom pengarna får man knappt en 12 år gammal hoj...
Är det min prisbild som är skev eller ligger dom så högt.
En 12 år gammal cross kan ju vara ett vrak om den är hårt körd...?

För 20k borde du hitta 03-05 i hyffsat skick men vet att folk värderar sina grejer som det vore av guld.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0