Världens allra bästa motorcykel

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Hej på er!

Jag har länge undrat på vilken som är världen bästa motorcykel alla kategorier. Det är ju en väldans massa saker en motorcykel måste vara bra/bäst på för att koras till världens bästa. Den ska vara snabbast på de flesta underlag, dock kanske inte vatten i flytande form, den ska kunna stanna på kort sträcka, den ska vara skön att köra och att åka på, dra lite bensin och gärna vara snygg att se på osv.

I motorcykeltidningarna körs de ju ofta test och betygsätter. Jag tycker vi kan göra detsamma då det finns en gigantisk erfarenhet av alla sorters motorcyklar och i stort sett alla tillverkade modeller inom SH. Om vi kunde samla ett större antal recensioner så kan ju detta vara till stor hjälp till de som går i motorcykelbytartankar eller den som funderar på att inhandla sin första best.

Jag ska börja med att betygsätta den motorcykel jag tycker är bäst i världen, med poäng mellan 1 och 10, och lägga dit de betygspunkter jag känner för, tycker ni det fattas punkter så lägg till flera.

Se så, börja recensera hojar ni haft, provkört eller bara vet mycket om så vi får reda på om det är Ural som ståtar med världens motorcykel som nån skrev, eller om Hondaskotern som hjältarna på Discovery presenterade som bäst verkligen är det bästa valet.

Hittills inlagda recensioner:
Aprilia RSV 1000 -01, Sida 5
Aprilia SXV 550 -08, Sida 1
BMW K1200s -06, Sida 3
BMW R1200GS, Sida 3
Fuxianda 125 -03, Sida 6
Honda CB1300 -03, Sida 6
Honda CBR900 -92, Sida 6
Honda CBR1000RR -04, Sida 4
Honda XR650 -03, Sida 6
Husaberg FE450 -08, Sida 5
Kawasaki ZX9R -00, Sida 5, Sida 5
Kawasaki ZX6R -07, Sida 6
KTM SuperDuke 990 -06, Sida 1, Sida 6
KTM Supermoto 950 -06, Sida 6
Suzuki Gsx-R 1100 -92, Sida 3
Suzuki Gsxr 1000 K5, Sida 4
Suzuki Intruder 1400 -99, Sida 5
Yamaha MT-01 -06, Sida 6
Yamaha R1 -98, Sida 4
Yamaha R6 -05, Sida 4​

Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Poll kanske ? med dom vanligaste hojarna.. R1, Gsxr-1000 kanske 750 också, CBR 1000, ducati 1098, Aprilia RSV osv.. kanske man skulle kunna få någon ide om vad folk tycker.. eller tänkte du göra någon sorts tabell själv ? plusa ihop alla poäng som folk sätter (1-10) ?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Öh, det finns nog ingen hoj som är bäst i ALLA kategorier. ;)

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
trajja 675 daytona med infällda passagerarpinnar går som skinnet! :tungan

Nej men för att vara lite seriös är det nog svårt att säga vilken som är bäst alla kategorier då folk tycker så olika. Någon köper Suzuki för att han/hon finner det bäst någon annan köper honda o s v...

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
KTM SuperDuke 990 -06

Bensinförbrukning: 3/10
Komfort förare: 7/10
Komfort passagerare: 5/10
Bromsar: 7/10
Motor effekt och vrid: 8/10
Motor karaktär: 9/10
Buskul:8/10
Kvalitet: ?/10 (Inga fel än men har inte kört så mycket)
Fjädring: 7/10
Snabb asfalt: 7/10
Snabb grus: 5/10
Snabb offroad: 1/10
Försäkringspremie: 6/10 (10 betyder bra, inte hög premie)

Genomsnitt i min betygssättning ca 6/10.

Allmänt intryck: Underbar motor med kraft ända nerifrån låga varv till varvstopp och ett härligt ljud. Bra sittkomfort tack vare upprätt ställning och fotpinnar och styre bra utformat för mig som är lång (196cm). Känns lite plastig men det gör inget, den ska va sån, plåttank hade inte gjort sig bättre. Inga direkta minus för hojen förutom aningen hög bensinförbrukning (0,7-0,8l/mil) och att den hamnar efter i enduroslingan. Underbar motorcykel, troligen världens bästa. :tummenupp

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
asså... det har ju gått någon serie på discoverychannel.... dom korade någon form av skoter (honda... vad annars) till världens bästa..... dom hade någon form av poängdelning mellan alla dom testade..... såå... där har du det... vill du ha det bästa..... köp en skoter från honda..... vill du ha det näst bästa...
köp en vtr sp-2:tummenupp givetvis honda igen.....

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda

Allmänt intryck: Underbar motor med kraft ända nerifrån låga varv till varvstopp och ett härligt ljud. Bra sittkomfort tack vare upprätt ställning och fotpinnar och styre bra utformat för mig som är lång (196cm). Känns lite plastig men det gör inget, den ska va sån, plåttank hade inte gjort sig bättre. Inga direkta minus för hojen förutom aningen hög bensinförbrukning (0,7-0,8l/mil) och att den hamnar efter i enduroslingan. Underbar motorcykel, troligen världens bästa. :tummenupp

Jag ger min hoj 7/10. Ha! Jag vann!

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Poll kanske ? med dom vanligaste hojarna.. R1, Gsxr-1000 kanske 750 också, CBR 1000, ducati 1098, Aprilia RSV osv.. kanske man skulle kunna få någon ide om vad folk tycker.. eller tänkte du göra någon sorts tabell själv ? plusa ihop alla poäng som folk sätter (1-10) ?

Detta är nog mest för att få fram den allmänna uppfattningen om de olika modeller som brummar runt här inne på forumet. Finns ju som ja skriver i inledningen ofattbart mycket erfarenhet här inne som kan komma andra till nytta.

Nej jag kommer inte plussa samman poängen och sammanställa i en rapport för att senare presentera för den samlade världspressen utan bara försöka samla medlemmars goda och dåliga erfarenheter av olika modeller på ett ställe.

Öh, det finns nog ingen hoj som är bäst i ALLA kategorier. ;)

Vill börja med att berömma dig för hunden. Haha jodå det finns alltid nån som är bäst.

Last edited:

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Detta är nog mest för att få fram den allmänna uppfattningen om de olika modeller som brummar runt här inne på forumet. Finns ju som ja skriver i inledningen ofattbart mycket erfarenhet här inne som kan komma andra till nytta.

Nej jag kommer inte plussa samman poängen och sammanställa i en rapport för att senare presentera för den samlade världspressen utan bara försöka samla medlemmars goda och dåliga erfarenheter av olika modeller på ett ställe.

Vill börja med att berömma dig för hunden. Haha jodå det finns alltid nån som är bäst.

okej :) då förstår jag.. enda jag kan bidra från med min zx6r (haft den i en halv månad nu, och bara ståendes i garaget...) så kan jag säga att den låter jävligt gött och att den är ganska skön att sitta på :D den har även ganska bra lyse vad jag kunde se...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Detta är svårt. Måste ställas i förhållande till årsmodell, mm.

Jag säger HONDA CBR929 eller SUZUKI GSXR1000 K3-K4. Hondan är lite trött men kom redan -00 och har inga andra svaga punkter, Den Gixxern har inga svaga punkter alls men kon 3 år senare.

/Teo

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det måste ju vara någon typ av Offroadhoj.
Dock är den ju jämförelsevis äckligt seg på gatan jämfört med en sporthoj, men sen är ju inte en sporthoj särskilt snabb i öknen eller i skogen heller.

Är det inte roligare att fråga:

Vilken är det bästa:

Sporthojen

Supermotarden

Offroadhojen

m.m?

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Aprilia SXV 550 -08

Bensinförbrukning: 3/10 (ca 0,7l/mil pga låg utväxling)
Komfort förare: 3/10
Komfort passagerare: 1/10
Bromsar: 9/10
Motor effekt och vrid: 4/10 (70hk, mkt bra jämfört med konkurrenter)
Motor karaktär: 7/83/10
Buskul:10/10
Kvalitet: 7/10 (enda problemet under 350mil var en oljetrycksgivare som gav upp, ny kostade 90kr och fanns på hyllan)
Snabb asfalt: 8/10
Snabb grus: 7/10
Snabb offroad: 6/10 (motardhjul)
Försäkringspremie: 10/10 (10 betyder bra, inte hög premie)
Serviceintervall: 3/10 (oljebyte 15h, dock bra mot jämförbara konkurrenter)

Genomsnitt i min betygssättning ca 7/10.

Allmänt intryck: Underbar att köra bana med, fungerar på väg men liten tank gör att man kommer inte mycket mer än 10 mil i stöten. Håller rakt över god kvalitet. Fin att busköra med, för den som vill ägna sig åt sånt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Såg också det där programmet! Var jättespänd vilken som skulle bli etta tills den där förbannade moppen som sålts i typ fjorton miljoner ex och klarade av att släppas från andra våningen och fortfarande gick att starta vann! :confused:

asså... det har ju gått någon serie på discoverychannel.... dom korade någon form av skoter (honda... vad annars) till världens bästa..... dom hade någon form av poängdelning mellan alla dom testade..... såå... där har du det... vill du ha det bästa..... köp en skoter från honda..... vill du ha det näst bästa...
köp en vtr sp-2:tummenupp givetvis honda igen.....

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Det måste ju vara någon typ av Offroadhoj.
Dock är den ju jämförelsevis äckligt seg på gatan jämfört med en sporthoj, men sen är ju inte en sporthoj särskilt snabb i öknen eller i skogen heller.

Det var ju ur den frågeställningen motarden utvecklades. Den hojen som kom runt en bana som innehöll grus, asfalt, hopp, mm fortast...

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory

Det skulle vara kul att se en superduke i en enduroslinga. Jag chansar på ca 2 minuters livslängt på magkåpan och ca 4 minuter på de undre rören. :död

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det var ju ur den frågeställningen motarden utvecklades. Den hojen som kom runt en bana som innehöll grus, asfalt, hopp, mm fortast...

Jag tänkte faktiskt föreslå en motard, sedan kom jag på hur ofta jag har isär min...
Den skulle inte överleva länge på en jorden runt resa tex.

Magkåpan klarar inte två minuter, klarar knappt tröskeln till garaget.:tungan

Var är optimismen? :)

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Enligt enad världspress är det Honda Cub... tillverkad i några miljoner exemplar. I trogen tjänst som Posthoj i bla Australien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CT110
Honda_CT_110_Postie_Bike.jpg

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag tänkte faktiskt föreslå en motard, sedan kom jag på hur ofta jag har isär min...
Den skulle inte överleva länge på en jorden runt resa tex.

Kanske skulle vara en hoj med xt-motorn och motardhjul?

Min TT600S kanske om Jag får på motardfälgar? den är lite trött så fortåka blir svårt men den har öhlinare bak, WP-gaffel, brembrobromsar, stålomspunnet och allt detta orginal, dessutom kan man inte göra slut på den motorn..

Skulle se ut så här nånting...

Bifogat

• bikepics-1317980-800.jpg
    bikepics-1317980-800.jpg
    89.8 KB · Visningar: 303
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...