Värmepump Luft/Luft vs Luft/vatten

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Funderar på att investera en värmepump. Hur pass bra har luft/vatten pumparna blivit på sista tiden? Vet att luft/luft funkar riktigt bra iaf.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
vi har luft/vtten pump hemma, funkar kanon. dock vilket som är bäst för ditt hus beror på hus huset är utformat och byggt och hur planlösningen ser ut. hos oss så hade vi behövt två luft/luft system för att få bra värme. dels pga stooort hus och dels pga planlösningen.
det jag kan rekomendera är att du pratar med energirådgivaren i din komun. men generellt kan man säga att om du har två eller flera plan som ska värmas och du typ bara har en smal trappa upp till övervåningen i en änden av huset så är nog luft/vatten bäst, har du enplans eller bra "öppet" till övervåning så kan luft/luft fungera bra. men det bör vata öppet i båda sidorna av huset för att luften ska kunna cirkulera.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag har luft/vatten -> golvvärme i bottenplan & vattenelement i övre plan. Vid behöv under den kallaste delen av vintern slår elpatron till. Luft/vatten-pannan är från Nibe.

Kostar 8.500-11.000 kWh per år för 154 m2 i 1½-planhus. Då är det inklusive hushållsel och varmvattenuppvärmning till dusch/bad också.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
det jag kan rekomendera är att du pratar med energirådgivaren i din komun. men generellt kan man säga att om du har två eller flera plan som ska värmas och du typ bara har en smal trappa upp till övervåningen i en änden av huset så är nog luft/vatten bäst, har du enplans eller bra "öppet" till övervåning så kan luft/luft fungera bra. men det bör vata öppet i båda sidorna av huset för att luften ska kunna cirkulera.

Om man har ett vattenburet värmesystem i huset är luft/vatten bäst, om man inte har det är luft/luft bäst.

Så är det väl ändå? :va
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Luft/vatten är väl alltid att föredra. De känns modernare iaf.
Tystare, effektivare och billigare än luft/luft.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om man har ett vattenburet värmesystem i huset är luft/vatten bäst, om man inte har det är luft/luft bäst.

Så är det väl ändå? :va

Utan ett vattenburet system så är luft/vatten ganska så omöjligt så din teori stämmer ganska bra om jag inte har massuppfittat det hela TOTALT!

Pratade med en kompis igår som sa att man inte bör ha TVÅ luft/luft i samma hus, detta lät ju jävligt märkligt :va Har man två våningar så måste det väl fungera alldeles ypperligt med två st?
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Skulle alla dagar byta ut min luft/luft mot luft/vatten...

Som tidigare talare säger är planlösning a och o. I mitt gamla hus som inte har öppenplanlösning fungerar det inte så bra.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Pratade med en kompis igår som sa att man inte bör ha TVÅ luft/luft i samma hus, detta lät ju jävligt märkligt :va Har man två våningar så måste det väl fungera alldeles ypperligt med två st?

Mja, vi har el-element och två luft/luft pumpar. De sitter på varsitt plan. De sitter lite fel till, i mitt tycke, då luften krockar i trappen till nedervåningen. Placerar man aggregaten annorlunda kanske det fungerar bättre.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mja, vi har el-element och två luft/luft pumpar. De sitter på varsitt plan. De sitter lite fel till, i mitt tycke, då luften krockar i trappen till nedervåningen. Placerar man aggregaten annorlunda kanske det fungerar bättre.

Hur hade det fungerat utan den på ovanvåningen då, knappast bättre än hur det är nu eller? Givetvis får man tänka på placeringar, man kanske inte ska sätta dem mot varandra men det är ju kanske svårt att värma upp en ovanvåning med pumpen på den nedre.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Hur hade det fungerat utan den på ovanvåningen då, knappast bättre än hur det är nu eller? Givetvis får man tänka på placeringar, man kanske inte ska sätta dem mot varandra men det är ju kanske svårt att värma upp en ovanvåning med pumpen på den nedre.

hehe, nej att bara köra med el-elementen uppe och pumpen nere vore dumt. Då kan jag lika gärna göra en brasa med hundralappar.

Tyvärr satt båda pumparna på plats när vi köpte huset och är måttligt sugen på att flytta på något av utblåsen. Funderar på att komplettera med små luftvärmeväxlare i de rum som sitter längst bort från aggregaten.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman som saluför dessa små enheter heter men jag har för mig att firman finns i Marieberg, Örebro. Har papper hemma.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
På tal om'et; vad kostar en 1kWh idag?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Storuman Energi AB Ej miljöavtal
E-Avtal Fast pris 1 år
88,50
Göteborg Energi DinEl AB Miljöavtal
Fast elpris 1 år
88,60
Storuman Energi AB Miljöavtal
E-Avtal Fast pris 1 år/ Vattenkraft
89,10
Elverket Vallentuna El AB Ej miljöavtal
Fast pris 1 år
90,10
Göteborg Energi DinEl AB Miljöavtal
Fast elpris 1 år med Bra Miljöval
90,50

Edit/ Typ nåt sånt, exklusive nätavgift. Ska flytta inom kort och måste teckna elavtal *ingår nu* och jag kommer nog teckna "Fast pris" med Göteborgs energi som då gav mig ett pris på 80 öre/kwh inkl ALLT! Då beräknat på 5000kwh/år vilket kanske är lite lite för oss i en lägenhet men man kan ju börja så.
 
Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kör oxå luft-vatten, 3 år sedan jag köpte ny ctc-panna+pump har väl snart tjänat in den investeringen om man räknar oljekostnaden som jag hade innan. 14000 kw/år med hushållsel 200 kvm i 2-plan.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Har en Ivt luft/vatten, Gick på ca 100k med installation.
Är effektiv ner till -20, sedan går elpatronen in.
Fungerar mycket bra.

Fördelen med luft/vatten är väl att den även värmer varmvattnet till huset.
 

Wize

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Uppland
Hoj
07 KTM
luft-luft är en bra nödlösning om man sitter i en kåk med direkt el.. Har man vattenburet system luft-vatten såklart att föredra..

Har själv haft luft-luft men plockade ner grejerna efter 1år.. Luften blev torr, blåsigt, blev inte varmt på golven längst in i rummen.. Ville barnen stänga sina sovrums dörrar ett tag så blev det kallt där inne direkt.. likaså toa dörren- hur kul är det att ha den stå öppen jämnt :rolleyes:

Nee luft luft är ett komplemet till direkt el...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nee luft luft är ett komplemet till direkt el...

Absolut, och ett jävligt bra komplement :)
Sitter själv och letar efter en luft/luft just nu som ska värma/kyla 20kvm men gärna kunna ha underhållsvärme men det är ju dyrare med en fritidspump än en vanlig stor pump :mad:
Aldrig att jag pyntar 20k EXKL. montering för en pump till en liten jävla stuga, hälften hade varit ok...
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Absolut, och ett jävligt bra komplement :)
Sitter själv och letar efter en luft/luft just nu som ska värma/kyla 20kvm men gärna kunna ha underhållsvärme men det är ju dyrare med en fritidspump än en vanlig stor pump :mad:
Aldrig att jag pyntar 20k EXKL. montering för en pump till en liten jävla stuga, hälften hade varit ok...

Den lilla luftvärmeväxlare jag svamlar om ska enligt spec klara 20kvm (om det inte var mer) och det till ett pris på max 8tusen. Ska kolla mina papper när jag kommer hem.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Den lilla luftvärmeväxlare jag svamlar om ska enligt spec klara 20kvm (om det inte var mer) och det till ett pris på max 8tusen. Ska kolla mina papper när jag kommer hem.

Gör gärna det, enda kravet jag har mer är att den ska kunna kyla också då det är den egentliga funktionen jag är ute efter.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Pratade med en kompis igår som sa att man inte bör ha TVÅ luft/luft i samma hus, detta lät ju jävligt märkligt :va Har man två våningar så måste det väl fungera alldeles ypperligt med två st?

Jag har en Daikin som driver två enheter inomhus, och det funkar utmärkt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top