Fox Racing
Organdonator
Funderar på att investera en värmepump. Hur pass bra har luft/vatten pumparna blivit på sista tiden? Vet att luft/luft funkar riktigt bra iaf.
det jag kan rekomendera är att du pratar med energirådgivaren i din komun. men generellt kan man säga att om du har två eller flera plan som ska värmas och du typ bara har en smal trappa upp till övervåningen i en änden av huset så är nog luft/vatten bäst, har du enplans eller bra "öppet" till övervåning så kan luft/luft fungera bra. men det bör vata öppet i båda sidorna av huset för att luften ska kunna cirkulera.
Om man har ett vattenburet värmesystem i huset är luft/vatten bäst, om man inte har det är luft/luft bäst.
Så är det väl ändå?
Pratade med en kompis igår som sa att man inte bör ha TVÅ luft/luft i samma hus, detta lät ju jävligt märkligt Har man två våningar så måste det väl fungera alldeles ypperligt med två st?
Mja, vi har el-element och två luft/luft pumpar. De sitter på varsitt plan. De sitter lite fel till, i mitt tycke, då luften krockar i trappen till nedervåningen. Placerar man aggregaten annorlunda kanske det fungerar bättre.
Hur hade det fungerat utan den på ovanvåningen då, knappast bättre än hur det är nu eller? Givetvis får man tänka på placeringar, man kanske inte ska sätta dem mot varandra men det är ju kanske svårt att värma upp en ovanvåning med pumpen på den nedre.
Luft/vatten är väl alltid att föredra. De känns modernare iaf.
Tystare, effektivare och billigare än luft/luft.
Nee luft luft är ett komplemet till direkt el...
Absolut, och ett jävligt bra komplement
Sitter själv och letar efter en luft/luft just nu som ska värma/kyla 20kvm men gärna kunna ha underhållsvärme men det är ju dyrare med en fritidspump än en vanlig stor pump
Aldrig att jag pyntar 20k EXKL. montering för en pump till en liten jävla stuga, hälften hade varit ok...
Den lilla luftvärmeväxlare jag svamlar om ska enligt spec klara 20kvm (om det inte var mer) och det till ett pris på max 8tusen. Ska kolla mina papper när jag kommer hem.
Pratade med en kompis igår som sa att man inte bör ha TVÅ luft/luft i samma hus, detta lät ju jävligt märkligt Har man två våningar så måste det väl fungera alldeles ypperligt med två st?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|