Köpte för några år sedan ny dator i delar.
Beställde via ett företags hemsida och fick snällt vänta de goda fyra dagarna det tog att få hem grejerna.
Fyra dagar senare har fortfarande inget paket kommit, så jag ber företaget om kollinummret för att kolla vart mitt paket är. Tre dagar senare svarar företaget på mitt mail och ger mig numret som nu är värdelöst då paketet kommit dagen innan.
Hade beställt en låda med plexiglas på sidan, och därför medvetet valt ett moderkort som enligt företagets hemsida skulle sända med IDE-kablar som var runda och innefattade i ett snyggt skal. Tro inte fan att det fanns några sådana sladdar med. Irriterande, men inte värt att tjafsa för. Skriver dock ett mail till företaget och påpekar detta utan att begära att få några andra, och de svarar att det var konstigt. Inget erbjudande alls om att få nya kablar.
Sätter ihop och allt fungerar bra... i en månad. Efter denna tid uppstår ett bra konstigt fel. Datorn startar om sig själv vid ansträngning (krävande spel).
Filosoferar över orsaker till detta och kommer fram till att antingen minnet eller moderkortet är paj. Lånar andra minnen av en kompis och testar. Felet kvarstod.
Kontaktade nu företaget och beskrev problemet. De sade att det bara var att skicka det till dem så skulle de ersätta mig.
Perfa tänker man och sänder tillbaks moderkortet till dem. Väntar en vecka... inget nytt dyker upp... väntar några dagar till och kontaktar nu företaget för att få reda på vad som hänt med mitt nya moderkort som jag skulle få.
Telefonsamtalet mellan mig, och en person på företaget:
J : 'Hej, jag ringer om mitt moderkort som returnerades till er. Ordernummer ********
F : 'Du får vänta tills ett nytt kommer från tillverkaren. '
J : 'Va? Har ni inte några hemma?'
F : 'Jo, men vi skickade ditt till tillverkaren i taiwan'
J : 'Jaha, varför sänder ni inte mig ett annat?'
F : ' Det tar ett tag för det att komma dit, sen sänder de ett nytt till oss'.
J : 'Jaha, sänd mig ett nytt nu så kan ni behålla det andra'
F : 'Nej, så kan vi ju inte göra. Vi ringer när det nya kommer'
*Nu är jag mäkta förbannad...*
J : 'Sänd mig ett likadant kort bara, eller skall jag behöva ta det med ARN?'
F : 'Tyvärr, du får vänta... Nu måste jag gå, vi har många kunder i butiken, hejdå'
*Klick*
Efter detta tog det ytterligare SEX veckor innan ett nytt moderkort dök upp i brevlådan.
Monterar detta och mumlar och svär allt vad tygen håller att butiksägarens inälvor skall brinna i helvetet. Upptäcker återigen att de utlovade IDE-kablarna inte finns med i kartongen. Påpekar ytterligare en gång via mail till företaget, men får återigen inte ens ett erbjudande om andra.
Vad händer efter ca 2 veckor tror ni? Samma fel uppstår igen.
För att inte riskera något denna gång åker jag personligen till företagets fysiska butik med moderkortet.
Väl framme är det idiotmycket folk i den lilla lokalen som är butiken. Av de som står i kö före mig verkar minst hälften ha någonting att returnera då det inte fungerar.
Kommer efter ca 45 minuter fram till kassan. Tar fram mitt moderkort och kvitton och förklarar läget och den lilla asiatiska tanten i kassan (som lät precis som den jag pratat med i telefon) säger då
- 'Vi skickar det till tillverkaren så kommer ett nytt till dig'.
Bara att höra de orden gör mig förbannad, men jag lyckas hålla mig lugn.
Förklarar att det tog två månader sist och det lär väl vara samma fel på det nya kortet som kommer, så jag vill inte ha ett likadant, utan jag vill byta till ett likvärdigt från en annan tillverkare.
Den lilla tanten ser allmänt förnärmad ut och tittar på kvittona och kollar i kartongen att allt ligger med. Hon tar upp de felaktiga IDE-kablarna som fortfarande är inplastade och oanvända och säger
F: -'Det är fel sladd, inte rätt!'
J: -'Ja, det var likadant förra gången och jag har påpekat detta två gånger, men ni verkar inte ha brytt er om det.'
F: -'Du får komma tillbaka med rätt.'
*Och nu brister det*
J: -'Först tar det TVÅ jävla månader för er att sända mig ett nytt moderkort på garantin, för att ni skickar skiten till TAIWAN, och när jag nu åkt 20 mil för att slippa vänta TVÅ MÅNADER, så försöker du snäsa av mig för att det är fel kablar TROTS ATT TILLVERKAREN INTE LAGT I RÄTT! ORDNA ETT ANNAT MODERKORT!'
*Alla i butiken vänder sig mot kassan, och den lilla kärringen ser allmänt besvärad ut*
F: 'Jag, ja nej vänta här'
*Tanten försvinner in på lagret med moderkortet och kvitton. Kommer tillbaka efter två minuter med ett annat*
F : 'Här är annat. Du får betala 195:- mellanskillnad för att du inte har med rätt saker till det andra'
*Fyra kunder som inte handlat något ställer tillbaka sina varor i hyllan och lämnar butiken*
J : 'Du vet att jag inte kommer ge dig en spänn'
F : 'Varför inte?'
J : 'För att ert företag suger. Ni försöker blåsa kunder och följer inte konsumentköplagen.'
*Ytterligare en kund går*
F : 'Jaja, ok, men då gäller ingen garanti på detta kortet'
*Nu strömmar folk ut och det är bara jag och en polare kvar och de kunder som skall lämna tillbaka saker*
J : 'Garantin gäller tills ett år från första köptillfället gått, så skriv nu ut ett kvitto så jag kan lämna det här skithålet och aldrig mer komma tillbaka'.
*Tanten ger mig onda ögat och onda örat och onda magen och skriver ut ett kvitto*.
Efter mycket tjat fick jag grejer som fungerade, och kommer aldrig mer i hela helvetet att handla på den butiken.
Jag hänger inte ut någon på ett allmänt forum, men vill ni veta vilket företag det var så dra ett pm.
Oj... Detta blev långt. Hoppas ni orkade läsa.