Värt att öka minne i sin laptop från 4 till 8 GB?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jo.
Har en eMachines E732ZG med 2 st SO-DIMM DDR3 2GB. = 4GB
Kan maximalt ha 8GB eftersom det är 2 slottar för dem och Moderkakan stöder det.

Den har segat ner sig lite med tiden, men det gör ju alla datorer.
Grafikkort är: ATI Radeon HD5470.

Skulle vilja väcka den lite, naturligtvis kan det handla om en total ominstallation (Win7 Home Premium 64), men kan man få den att ge lite mer bara genom att byta RAM?
Verkar ju vara stora skillnader på huruvida det löns eller inte.

Den imponerade lite på mig i början, men nu är den, som alla blir, akterseglad.

Frågan lyder alltså: Äre värt å lägga 3-4 hundra för å dubbla RAM?
Jag vet tyvärr inte hastigheten på de minnen som sitter i...

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Slår du ofta i taket och måste växla ut mycket?
Om du är "normalanvändare" tror jag inte att du får någon faktisk vinst av att dubbla arbetsminnet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Troligen får du ut mer av att byta minnet du har till något som är snabbare, men sen om det är värt det, dvs om bussen på moderkortet mm tillåter snabbare minnen, eller redan nu är i botten för vad minnet klarar av, det är svårt att svara på utan mer info om vad det sitter för grejer i den.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Visst kan du uppgradera minnet till 8GB och få en viss boost men jag misstänker att den inte kommer vara direkt märkbar.

Däremot kan du byta disken till en SSD, då jäklar blir det fartskillnad.

Men en ominstallation och skita i bloatware skulle förmodligen göra burken rapp igen.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Troligen får du ut mer av att byta minnet du har till något som är snabbare, men sen om det är värt det, dvs om bussen på moderkortet mm tillåter snabbare minnen, eller redan nu är i botten för vad minnet klarar av, det är svårt att svara på utan mer info om vad det sitter för grejer i den.
Nja, utöver rena minnesbenchmarks så är skillnaden mellan "snabba" och "långsamma" minnen försumbar.
http://www.tomshardware.com/reviews/ram-speed-tests,1807.html
(gammalt test, men det är inte mycket som har ändrats)

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
Skulle inte satsa på minne, utan snarare SSD. Som någon nämnde tidigare i tråden så använder en normalanvändare ytterst sällan mer än 4GB. Men med en snabb SSD, så blir det liv i den vill jag lova! :D

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Innan du köper ngt alls så ladda hem det fria verktyget IObit Smart Defrag och shejpa upp din befintliga hårddisk.

Det kan ge en förbättring på upp till 40% i prestanda :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Tack, alla vänliga experter.
Lillburken har varit lite av en favorit, eftersom den tagit mer än den bör, t ex (grafikmässigt:) Mafia2, BFBC2, osv.
Nu är den lite sämre på allt. Trots att jag kört underhåll och ser till att det finns bra med plats på HDD.
En SSD är förstås vad man vill ha, men tror knappast det är värt på en så pass billig lapp-topp? (joddel)
Att en rejäl upprensning och ev. ominstallation gör underverk är det ju inget snack om.
Men (återkommer till URfrågan) Om jag gör det, är det då nån märkvärdig skillnad vad gäller tidigarenämnda spel och mina bögiga grafikprogram? Finns det ens någon som helst försvarbar anledning för mig att skaffa på mig lite fler GB i RAM eller är det pärlor för svin?
Som att trimma en CB650 med ett Yoshimura?
Anar att det kan va så.

Hursomhelst, tack för er tid så långt.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Finns det ens någon som helst försvarbar anledning för mig att skaffa på mig lite fler GB i RAM eller är det pärlor för svin?
Som att trimma en CB650 med ett Yoshimura?
Anar att det kan va så.

Snackar vi bara några hundringar så varför inte?
Man kan aldrig få för mycket Ram!:yoparty

En CB650 med ett Yoshimura både ser coolare ut och får tuffare ljud!
Go for it:rock

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Vad är det för "bögiga grafikprogram" det handlar om, och hur använder du de?

RAM-minne är som kameratillbehör - något man inte kan få för mycket av. Din dator kanske inte blir snabbare av mera ram, men det kan ju vara trevligt att ha.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo.
Har en eMachines E732ZG med 2 st SO-DIMM DDR3 2GB. = 4GB
Kan maximalt ha 8GB eftersom det är 2 slottar för dem och Moderkakan stöder det.

Den har segat ner sig lite med tiden, men det gör ju alla datorer.
Grafikkort är: ATI Radeon HD5470.

Skulle vilja väcka den lite, naturligtvis kan det handla om en total ominstallation (Win7 Home Premium 64), men kan man få den att ge lite mer bara genom att byta RAM?
Verkar ju vara stora skillnader på huruvida det löns eller inte.

Den imponerade lite på mig i början, men nu är den, som alla blir, akterseglad.

Frågan lyder alltså: Äre värt å lägga 3-4 hundra för å dubbla RAM?
Jag vet tyvärr inte hastigheten på de minnen som sitter i...

Troligen blir prestandavinsten högst försumbar. I alla fall om du är en genomsnittlig användare.
Dock. Om du kör en del photoshop med stora bilder eller om du redigerar film eller liknande så kommer det troligen att märkas i dom situationerna.

Men troligen blir skillnaden inte så stor att du märker något.

Om du tycker att burken blivit segare så är det troligen så att det är dags för en ominstallation. Det brukar behövas efter 1-2 år på dom flesta datorer lite beroende på hur man använder dom och hur mycket segare man står ut med att den är.
Jag märker en tydlig skillnad efter den tiden i varje fall.

Nu kanske det behovet har blivit något mindre med Win7 men försvunnit har det nog inte.

Annars är ju en SSD det bästa du kan göra för prestandan enligt vad jag hört. Redan en ganska lågpresterande SSD gör enorm skillnad i prestandan. Det som tar tid och segar ner datorn är att det tar tid att ladda alla program och drivrutiner som ligger i bakgrunden och dom blir ju med tiden fler och fler. MEd en SSD så går det mycket fortare att ladda upp all skit.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Skit i RAM, byt till SSD istället. Du kommer inte ångra dig.

En SSD har kortare livslängd än vanlig HDD.
Kör du inte med Windows 7 så kan du i värsta fall köra slut på den efter bara några månader (om firmware på SSD:n är kasst skriver).

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör du inte med Windows 7 så kan du i värsta fall köra slut på den efter bara några månader (om firmware på SSD:n är kasst skriver).

Mmm, en SSD klarar bara x antal skrivningar... vid test så framkommer att den kommer framvisa fel efter ca 5år på en SSD som används konstant.

Är den kass efter ett par månader så är det produktionsfel.

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Jag tackar er och sparar pengarna till en eventuell bättre dator i framtiden.
Tack även MACAMI för Iobitlänken, verkar ha spruttat upp gammburken litegrann :)

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1
Skulle inte satsa på minne, utan snarare SSD. Som någon nämnde tidigare i tråden så använder en normalanvändare ytterst sällan mer än 4GB. Men med en snabb SSD, så blir det liv i den vill jag lova! :D

Visst är det så, ökad mängd RAM gör ingen skillnad om det inte används ändå.
Största skillnaden för mig var när jag monterade in en Corsair Force 120 GT.

Jag har själv 16GB i min stationära vilket också är overkill för de flesta. Men visst kan man göra dumheter som att dedikera
8000000 KB till browsern med hjälp av browser.cache.memory.capacity

Last edited:

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1

Framför allt så är dom så små, 1800kr för 120GB är riktigt dyrt.

Men livslängden blir bättre och bättre med medföljande algoritmer som sprider ut skrivningen på disken. Min SSD som används flera timmar dagligen beräknas hålla till 2020 vilken är fullt tillräckligt för de flesta.

Sedan finns det SLC diskar också har har en mycket längre livslängd än MLC diskarna men då är de mycket dyrare också.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Hoj
Honda Africa Twin -99
949kr
http://www.dustinhome.se/ocz-agility-3-25-120gb-ssd-sata-600-mlc-expo/product/5010594231

Tänk även på att du kan använda den i en ev. ny laptop du köper framöver.

Grundfråga, jag märkte stor skillnad mellan 4GB -> 8BG -> 16GB i BFBC2 som du spelade.

Och troligen delar ditt graffekort 1GB från dom 4GB du har, så du har 3GB tillgängligt, vilket är lite.

Visst är det billigt! Själv skulle jag aldrig köpa en OCZ igen någonsin. Har haft extremt stora problem med deras diskar. Köpte en, fick byta 3 ggr för det var olika fel hela tiden, sen fixa dom en ny i en annan serie och även den med stora problem och 2 utbyten innan jag slutligen tog en Inteldisk som har funkat felfritt nu i ett par månader!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...