Väst till Öst - En weekend-resa

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja eftersom helgen verkar bjuda på fint väder, jag är ledig och tjejen är iväg på jobb så tänkte jag dra iväg från västkusten genom skåne och blekinge för att sedan se öland.

Nu vill jag ha lite tips på vart man ska köra, vad man ska se och vart man kan bo. Tänkte packa med mig mitt tält.
Åker förmodligen fredag vid lunchtid så första stoppet beror på hur mycket det finns att se i skåne. Tar det lång tid så tänkte jag stoppa kring karlskrona.

Seså fyll på med tips illa kvickt!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ställ in din GPS på att undvika allt utaom de minsta vägarna. Sätt en punkt på Öland dit du ska, och sen väljer du "kortaste vägen".

Då blir det kringelikrok. DU har ju en hoj som dessutom passar bra för ändamålet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jaha igår kom jag hem igen.

Rutten blev först Halmstad-Ystad via diverse små samhällen. Laholm, örkelljunga och höör bland annat.
Första nattstoppet var tänkt i karlskrona men gav upp vid Ales stenar och sov på Löderups strandbads camping.
110 riksdaler för tält med mc. Som hittat!

Dag 2 körde jag utmed kusten upp till Öland. Gjorde stopp lite överallt; i simrishamn (där jag lyckades välta hojen :p), kivik, och en snabb sväng in i karlshamn. Tältade sedan på en fin liten camping precis vid havet i Färjestaden. Talluddens tror jag det hette. Nära till kajen där det fanns några restauranger.
Mer än dubbelt så dyrt som Löderup men en fin camping med separat badbassäng och minigolfbana och med mycket trevlig personal. Fick lämna min dator på laddning i receptionen medans jag åkte en sväng så jag kunde chilla i tältet med en film på kvällen :) För att inte tala om att jag fick rota runt i deras garage för att hitta en platta till stödet eftersom jag glömde min hemma :huvet

Dag 3 började med en snabb sväng till Borgholm men där var säsongen i det närmaste över och gatorna ganska öde så jag gjorde helt om och körde den dödstråkiga 25:an tvärs över landet tillbaka till Halmstad.

Allt som allt en mycket trevlig liten resa med kanonväder hela tiden och helt okej vägar.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bra med trevliga småturer. Hoppas att inte hojen for illa när du välte den. Gjort samma sak denna sommar för första gången någonsin. Glömde låset i främre bromsskivan..... :rodnar

Men en gång är ingen gång och två gånger är en gongong.....

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bra med trevliga småturer. Hoppas att inte hojen for illa när du välte den. Gjort samma sak denna sommar för första gången någonsin. Glömde låset i främre bromsskivan..... :rodnar

Men en gång är ingen gång och två gånger är en gongong.....

Ja jag gillar att dra iväg sådär. Gillar även att tälta när det är fint väder. Är en speciell känsla att rulla in på campingen och gå och peta lite med tältpinnar :)

Nej faktum är att jag lyckades inte hitta ett enda märke på hojen. Vetifan vad framändan la sig på för inte ett märke på någon kåpa. Bak satt ju boxarna som tog upp kraften fint :) Var dessutom stillastående den välte med mig på så någon vidare fart fick den inte upp.
Skulle ut från en parkeringsficka och hade fullt styrutslag samtidigt som jag la ner hojen lite för att köra iväg när jag råkade släppa kopplingen lite snabbt och fick kärringstopp = nerlägget var lite för mycket att hämta upp igen :crash

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...