Vätska i örat

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag som annars brukar vara hälsan själv har nu åkt på någon mysko förkylning som till råga på allt har korkat igen vänstra örat. Enda sättet att höra normalt och slippa känsla av tryck är att luta huvudet antingen åt höger eller framåt.

Jag har aldrig varit med om något liknande och undrar lite.
Kommer det att försvinna av sig självt eller måsta man påbörja någon penicilinkur?
Är inte särskilt sugen på att börja krångla med de närmast onåbara vårdcentralsläkarna..

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Är inte särskilt sugen på att börja krångla med de närmast onåbara vårdcentralsläkarna..
Det kan vara ett lock som går över, men det kan lika gärna vara en vaxpropp. Om det är en vaxpropp är risken stor att örongången blir inflamerad - vilket INTE är roligt. Testa med revaxör eller något liknande preparat och se om det ger med sig. Annars är det lika bra att gå till vårdcentralen. Du skall under inga omständigheter peta i det med tops elelr nåt sånt. Det bara förvärrar saken.

//Rutinerad övronvårdskonsument

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Tackar,
Ska se om jag kan hitta någon revaxör eller motsvarande.
:tummenupp

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Ugluk skrev:
Jag som annars brukar vara hälsan själv har nu åkt på någon mysko förkylning som till råga på allt har korkat igen vänstra örat. Enda sättet att höra normalt och slippa känsla av tryck är att luta huvudet antingen åt höger eller framåt.

Kommer det att försvinna av sig självt eller måsta man påbörja någon penicilinkur?

Varför chansa? Sök läkarhjälp NU! :3freak

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
Gixxer - Rakel
Om du håller för näsan och försöka blåsa, händer det något i öronen då? Om du inte få "luft" ut i öronen är du bara svälld och då knatar du till apoteket och köper slemhinneavsvällande.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Så får jag varje gång jag är förkyld, duscha så varmt och så länge du vågar :p
Slemmet lixom smälter och försvinner :hihi

Har jag fått för mig, det funkar ivf :tummenupp

Diversion

Guest
När du blir förkyld svullnar kanalen mellan halsen och örat, Svullnar den igen helt blir det undertryck i innerörat och vätska kan bildas i örontrumpeten. Besvärligt men går oftast över av sig självt. Har du en riktig inflammation så brukar den också gå över men en penicillinkur är snabbare och säkrare(annars kan det komma igen efter ett par veckor).

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Ugluk skrev:

Har/har haft samma problem som du. Kom hem från en dyksemester 15/2 och hade ont som fan i örat samt att det rann vätska ur det hela tiden. Var även snudd på helt döv på örat. Det som var tvunget att göras var och få det rengjort hos läkaren (de sög ur en massa gegga ur det) och få penicilin, Cortisondroppar och tålamod!

Kommer att ta någon vecka eller så att bli av med skiten!

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Hade precis likadant för nån vecka sen.
Det gick över för mig efter typ 1,5 vecka. :7peta

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Håller med ovanstående, näsdroppar. Eller shoppa rinexin, näsdroppar på tablett som håller lite längre. Vet iofs inte om det är på recept eller receptfrittt. Så länge du inte har ont i örat behöver du varken knalla till vårdcentralen eller tänka på penicillin.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Revaxör, prova det först. Använd _aldrig_ tops eller fingrarna. När du vet hur mycket bakterier du stuffar in i örat gör du aldrig om det - men flit iaf.

Jag själv kör med ljummet (kokat/avsvalnat) vatten med gummituta, dvs spolar själv när jag känner att det är läge.

Jag har gått med infekterad hand nu i SJU veckor. Strep typ A. Heracillin bröt trenden för 2-1/2 vecka sen men jag har fortfarande (stora) sår som håller på att läka (som producerat gult var i mängd). Fick uppsöka Akuten när det var som värst och bakterierna var på väg upp genom armen och ut genom armhålan. Får du in en Strep typ A i örat är det panikbråttom med de förädlade svamparna (dvs antibiotika).

Jag som aldrig brukar vara sjuk. Hm, var ju förkyld 1998, men men... sällan. Enligt läkare och apotekarna är det nu näst intill epidemi på Svinkoppor och Hårsäcksinflammationer. Det senare är det inget man leker med... kan förstöra leder, muskler, senor etc, dvs mjukdelar, PERMANENT.

Ba som info, lixom... spola öronen. Blir du sen inte bättre över natten, ta kontakt med Jourhavande Sköterska. PETA INTE I ÖRAT. BASTA! :fatta! :D

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Veckans lösenord är NÄSSPRAY, hur konstigt det än kan låta. :tummenupp

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har du inte betalt TV-licensen kanske :hihi

...eller var det snigel i ögat det.

Ugluk

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag sköljde med ljummet tvålvatten och det känns lite bättre inbillar jag mig. Fortfarande känns det lite som ett tryck i örat och jag kan inte tryckutjämna genom att hålla för näsan, så då får det bli nässprej då.
Tack för tipsen allihop. :hej

Det är inte radiotjänst som straffar mig.. :fatta!

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ugluk skrev:
Jag sköljde med ljummet tvålvatten och det känns lite bättre inbillar jag mig. Fortfarande känns det lite som ett tryck i örat och jag kan inte tryckutjämna genom att hålla för näsan, så då får det bli nässprej då.
Tack för tipsen allihop. :hej

Det är inte radiotjänst som straffar mig.. :fatta!
Inte nässprej i örat, det är farligt :ajjabajja

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
,,,alternativt att du ber din pojkvän o stoppa in den i rätt hål och
som extra säkerhetsförebyggande även lägga satsen utanför,
gäller ALLA hålen! :tummenupp

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Avelin skrev:
,,,alternativt att du ber din pojkvän o stoppa in den i rätt hål och
som extra säkerhetsförebyggande även lägga satsen utanför,
gäller ALLA hålen! :tummenupp
:rofl :rofl :rofl :rofl

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...