Växel går inte i - efter vurpa?

QlimaxinCat

Yngling
Gick med
14 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha DT125R -92
Var med om en mindre vurpa idag och la då hojen (min dt125r) ned på vänster sida. Allt såg bra ut efteråt (har varit med om värre vurpor förut och har alla gånger kunnat åka hem på samma hoj) förutom att växelspaken tryckts in lite så den tog i motorkåpan när man försökte växla upp. Gick dock att växla ned så jag kunde skamset glida hem i 10km/h i första växel.

När jag kommit hem så böjde jag tillbaka växelspaken (gjort detta förr utan problem) men när jag försökte växla ifrån neutralen så hände inget, varken upp eller nedåt. Då det är sent så tänkte jag undersöka lite närmare imorgon.
Det jag undrar är alltså om någon vet vad som kan vara felet. Växelspaken böjdes alltså inåt och sedan när jag böjt tillbaka den så slutade växeln funka i prinicp. Den går att peta upp och ned som förut men den går inte i någon växel just nu. Var börjar jag felsökningen? Är det in i motorn och fiddla runt som gäller?

Tacksam för alla svar. Är rätt okunnig men händig så det ska väl gå att lösa iaf :)
 

QlimaxinCat

Yngling
Gick med
14 Jun 2014
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha DT125R -92
Axeln för växelföraren (som går in i motorn) krokig?

Ser inte så ut, eller kan föraren blivit krokig inuti motorn?

Det känns (notera; känns) som om själva växelspaken nu sitter tajtare in mot motorn. Men kan Växelföraren verkligen tryckas längre in i motorn?:confused: Det sitter ju typ en "utbuckling" precis där föraren går in i motorn så den borde väl inte kunna tryckas in? :va
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det känns (notera; känns) som om själva växelspaken nu sitter tajtare in mot motorn. Men kan Växelföraren verkligen tryckas längre in i motorn?:confused: Det sitter ju typ en "utbuckling" precis där föraren går in i motorn så den borde väl inte kunna tryckas in? :va
Kan den eventuellt göra, beroende på hur det ser ut, men ligger spaken tajtare känns det mer troligt att växelföraren ändrat form och du inte får fullt slag på den.
Testa ta lös växelföraren (borde ju inte va mer än en låsring/mutter, så väldigt snabbt och enkelt) och se om du kan peta i växeln "för hand" med pinnen så du kommer åt att röra den till ändläge först, så kanske du kan lokalisera var bekymmret ligger.

Den borde inte krökas på insidan, rimligtvis.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top