Växellådsolja biltema

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Hej.

Ursäkta för onödig trådstart men behöver svar idag. Ställde frågan i SXV-tråden men då den tråden inte dyker upp som nya inlägg är det ingen som svarar.

Det finns många trådar om biltemas oljor, dock hittar jag ingen info om specifikt deras växellådsolja. Biltema har ingen JASO MA-klassad motorolja så därför har jag beställt SBK Racing's olja till motorn på min SXV. Men däremot så är biltemas växellådsolja 75w90 GL5-klassad, vilket jag fick berättat för mig att man ska ha.

Med andra ord borde det inte vara några problem att peta in biltemas 75w90 transmissionsolja i en racemotor som SXV eftersom den uppfyller GL5 specifikationerna?

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o.../Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/
 
Last edited:
Biltema har ingen JASO MA-klassad motorolja
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

antar att du har separat motor och växellådsolja på dne moppen då, enda du behöver ta hänsyn till isåfall är om du eventuellt har våtkoppling.
kör denhär i lådan på 2-taktarn (med våtkoppling) efter Boris rekomendation, funkar kanon: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Kombiolja-36994/


edit: men varför vill du ha jaso MA olja i motorn om du inte har våtkoppling som delar samma olja? :va
 
Last edited:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/Helsyntetisk-MC-olja-10W40-36958/

antar att du har separat motor och växellådsolja på dne moppen då, enda du behöver ta hänsyn till isåfall är om du eventuellt har våtkoppling.
kör denhär i lådan på 2-taktarn (med våtkoppling) efter Boris rekomendation, funkar kanon: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Kombiolja-36994/


edit: men varför vill du ha jaso MA olja i motorn om du inte har våtkoppling som delar samma olja? :va

Rättar mig själv. Ingen JASO MA-klassad *w-50 eller *w-60 olja :)

Ja det är seperat olja, och varför jag vill ha jaso ma-olja är för att flera sagt att man ska ha det. Ärligt talat vet jag inte varför. :gnissla Har läst att jaso ma-klassningen anger att oljan funkar i våtkoppling.

Hur som helst är motoroljan redan beställd. Vissa säger man kan köra med motoroljan i växellådan också, andra säger att kopplingen slirar och i något fall t.o.m. fått byta kopling p.g.a. "fel" olja. :confused:

Själv är jag bara rädd om motorn och vill inte ta några risker. Någon sa att GL5-olja är att föredra i lådan och därför undrar jag vågar lita på biltemas. I vanliga fall anser jag "olja som olja". :glömdet
 
Tyckte det var konstigt att du skrev att du inte fann några svar i SVX-tråden !!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?114573-Aprilia-SXV

Kolla igen

Hurvida biltemas växellådsolja är pålitlig har inte behandlats i den tråden vad jag har sett eller lyckats googla mig fram hittills.

Vad gäller att köra med motorolja i växellådan har tagits upp många gånger i den tråden men alla säger olika och vissa säger att de fått problem av det, varför jag inte vill göra det.

Därför handlar denna tråden enbart om biltemas växellådsolja är bra, då den har samma klassifiering som castrols olja men med frakt inräknat kostar en tredjedel.
 
Last edited:
Okej

Jag ger mig, det diskuteras flitigt om olika oljor eller samma i låda som motor. Men Biltemas olja det har du rätt i, det såg jag inte där. Men som sagt diskussionen pågår om vad som är bäst - Det var det jag trodde du mena
 
Tror biltemas 75w90 kommer funka dåligt ihop med kopplingen.

Why? Man borde väl kunna förutsätta att en olja som är specad på ett visst sätt, ska kunna fylla samma funktion som andra oljor med samma spec? Eller finns det fler faktorer som inte har med specarna att göra?
 
Om jag nu skulle få för mig att testa denna oljan, samt även testa att köra SBK motorolja i växellådan, och dessa nu inte skulle fungera bra. Märker jag det tydligt så att jag bara får byta, eller finns det risk att nånting havererar eller utsätts för onormalt slitage innan jag märker att det funkat dåligt?
 
öppna manualen till hojen och läs vad du ska ha för olja i lådan, problem solved ;)
 
Är den specad för kopplingen då?

öppna manualen till hojen och läs vad du ska ha för olja i lådan, problem solved ;)

Enligt manualen ska man ha AGIP GEAR SINTH 75W-90, och denna olja är helsyntetisk och API GL5-klassad. Alltså borde Biltemas helsyntetiska 75W-90 API GL5 funka exakt lika bra.

Ändå envisas folk om att köpa Agip eller t.ex. Castrol för 199:- flaskan när biltemas kostar under halva priset. Därav min fråga om oljan är bra eller ej.
 
Ändå envisas folk om att köpa Agip eller t.ex. Castrol för 199:- flaskan när biltemas kostar under halva priset. Därav min fråga om oljan är bra eller ej.

Bra fråga. Har en vän vars BMW R90S nu rullat 47000mil. Han köpte den i början på 1980-talet begagnad, den hade rullat 4000mil. Så han har nu kört 43000mil. Han kör på Biltema 5W-50.
Och han har varit tvungen att borra motorn på hojen två gånger, strax innan 20000 mil och senast vid 38000 mil. Så nu kör han med 2a överdimension på kolvarna.
Tycker man det här är OK kan man köra med Biltema olja. Tycker man det ska vara längre mellan behovet borra cylindrarna och sätta i nya kolvar köper man bättre olja.
Jag har själv kört några 100 mil med Biltema 5W-50 men nu blir det SBK Moto Racing 10W-50 för Biltema har ändrat i specarna på 5W-50. Numera är det < 1% ZDDP zinkdiaklkylditiofosfat
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36917_SDB.pdf
För två år sedan var det 1% < koncentrationen ZDDP < 2,5%, den gamla standarddoseringen av slitageskyddet ZDDP
ZDDPsom numera försvinner ur oljan pga politiska påtryckningar. Fosforn i ZDDP skadar på sikt katalysatorn i fordon med katalysator så katalysatorn inte får förväntad livsländ = 24000mil. :-)
Men i Q8 Moto SBK Racing 10W-50 är det (fortfarande) den gamla goda doseringen. 1-2,5 %
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Så det ska bli en sväng runt SWEDOL för mig med och hämta ut en 20liter dunk Q8 Moto SBK Racing 10W-50.

Tror växellådsoljan från Biltema kommer funka klockrent i din hoj.

Varför betalar många mycket för olja? Jo för de tror ett högt pris är en bättre produkt.
Eller för de inte förstår vad som är skillnaden mellan olja enligt ACEA A3/B3 och enligt ACEA A5/B5
Den ena går köra en MC på om det är rätt viskositet, den andra ger kopplingsslir.
Men ofta lurade enligt det här testet.
Bilolja Mobil 1 3,48 $ tappade 17% av ursprungliglig viskositet på 240 mil (1500miles)
MC-Olja Honda HP4 5,99 $ tappade 34,4% av ursprungliglig viskositet på 240 mil (1500miles)
Ju mindre man kan dessto mer betalar man.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
 
Last edited:
Så mycket tramsiga fantasier folk har om oljor, fyller oljan gällande krav är den helt ok. Och BMWǹ hade definitivt inte gått längre mellan borrningarna på dyrare olja.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top