Växellådsolja och Kedja!

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Honda NSR 125 R
Bytte nyligen olja i hojen undrar nu om jag råkade ha iför mycket. Ska man kolla oljan när motorn är igång eller tändningen är av, kanske varmkörd? Väldigt förbryllad!

Hur vet man om man har en oringskedja. Förre ägaren bytte drivpaketet. Vad e de för fördelar med en sån kedja, bättre topp eller vad?
 

Solid snake

Guest
mojs skrev:
Bytte nyligen olja i hojen undrar nu om jag råkade ha iför mycket. Ska man kolla oljan när motorn är igång eller tändningen är av, kanske varmkörd? Väldigt förbryllad!

Hur vet man om man har en oringskedja. Förre ägaren bytte drivpaketet. Vad e de för fördelar med en sån kedja, bättre topp eller vad?


Kolla oljan när som helst, förmodar att du har ett nivåfönster.


Vaddå bättre topp? :va
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
en o-rings kedja håller typ 3ggr så länge,om det nu blir nån märkbar skillnad på effekten så e det isåfall att den tappar effekt.......

Man ser oringar mellan länkarna....
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aa, man får typ 20hk till bara man sätter dit en oringskedja. När du ändå är igång så om du häller i 1 liter t-röd i tanken när du har nästan full tank så den får plats, så ökar effekten lite till, fast bara på topp.























:3freak
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
O-ringskedja är dyrare och håller längre. Sitter små gummipackningar mellan länkarna. Häll ut lite olja om du fått i för mycket då :0) Sitter det ingen nivåskruv(vad fan heter det? :D)?
 

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Honda NSR 125 R
Alltså jag har kollat i nivå fönstret. Men den visar att den är tom när man kör den på tomgång. Har man den av så visar nivå mätaren på max. vilken ska man lita på när tändningen är av eller på?
 

Solid snake

Guest
mojs skrev:
Alltså jag har kollat i nivå fönstret. Men den visar att den är tom när man kör den på tomgång. Har man den av så visar nivå mätaren på max. vilken ska man lita på när tändningen är av eller på?

Har du hällt i tillräckligt?


När motorn är igång så åker oljan runt o har sig, därför nivån sjunker, har du bara hällt i så mycket det ska vara så är det lugnt.

Om oljan försvinner utan att komma tillbaka så får du öppna motorn o byta packboxar.
 

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Honda NSR 125 R
DJM skrev:
aa, man får typ 20hk till bara man sätter dit en oringskedja. När du ändå är igång så om du häller i 1 liter t-röd i tanken när du har nästan full tank så den får plats, så ökar effekten lite till, fast bara på topp.





















:3freak

Vadå menar du att man får 20hk extra vid byte till oringskedja? Så har man 30hk ostrypt, så får man 50hk med oringkedja. Det tycker jag låter orimligt!
 

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Honda NSR 125 R
Den kommer iaf tillbaka när man slår av tändningen.
 

Solid snake

Guest
mojs skrev:
Vadå menar du att man får 20hk extra vid byte till oringskedja? Så har man 30hk ostrypt, så får man 50hk med oringkedja. Det tycker jag låter orimligt!

He´s yankin your chain. :lol

HAHAHA! :lol
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
mojs skrev:
Vadå menar du att man får 20hk extra vid byte till oringskedja? Så har man 30hk ostrypt, så får man 50hk med oringkedja. Det tycker jag låter orimligt!


jo men fan det är så när jag köpte o-rings kedja till min så gick den nästan dubbelt så bra.. fan va gött den gick då :rolleyes:
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den överflödiga oljan försvinner ut i dräneringsslangar. Bara du är säker på att du hällt i tillräckligt är det lugnt.

Du kanske skulle ta en liten kurs i allmänbildning om fordon med kedjor?!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
mojs skrev:
Alltså jag har kollat i nivå fönstret. Men den visar att den är tom när man kör den på tomgång. Har man den av så visar nivå mätaren på max. vilken ska man lita på när tändningen är av eller på?
Man kollar aldrig när mc:n är igång.

Är den varmkörd så låt den stå en minut innan du kollar i fönstret.
Är den kall så är det bara att kolla.
Om du fyller på så vänta en stund så oljan fått rinnan ner.
 

mojs

NSR-med miniblinkare och annat lullull
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Gävle
Hoj
Honda NSR 125 R
Tackar, nu kan slippa oroa sig för att man ska spränga packboxarna?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Som sagt.. när motorn är avstängd som du kollar oljan.. annars drar ju pumpen runt den så ser du inte nivån.. se till att hojen står rakt också..
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top