Växellådsras R1 -03, bakhjulet låste sig!

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
Tjabba

Finns det någon som kan ge ett expertutlåtande på detta?

Jag var ute i lördags kväll och åkte med min kära r1:a som aldrig krånglat i något avseende. Inga missljud eller dylikt under de 300mil jag kört den.
Hojjen har i skrivande stund gått ganska precis 2000mil.
Hur som helst. I lördags kväll åkte jag runt lite i sthlmstrakten, låg på motorvägen i nära varvstoppet på 6:e växel innan jag svängde av motorvägen. Hade då tillryggalagt c:a 2mil motorväg (motorn var varmkörd innan jag åkte upp på motorvägen). Stannar efter motorvägsavfarten för att vänta in mina vänner och hör då något rasslande missljud från växellådan. Åker därför försiktigt iväg för att försäkra mig om att det inte är jag som inbillar mig något. Växlarna går i lika fint som vanligt. lägger i 2:an i c:a 30. Gasar försiktigt upp i 50, lägger i 3:an. När jag nått 70km/h hör jag bara ett skrammel och sedan låser sig bakhjulet. Resultatet blev ett 30meter långt svart spår, en växelpinne som sitter fast och ett framdrev som är stumt.
Jag tog hem eländet på en släpvagn. Det var en kul kväll tänkte jag... Tappade ur oljan dagen efter för att räkna metallbitar, till min förvåning var oljan svart, ingen konstig lukt.

Motorn startade för övrigt med kopplingen intryckt och stödet uppe. Inga missljud under de få sekunder jag vågade ha den igång (givetvis innan jag tömde ut oljan.)

Vad kan ha hänt? Den går inte att rulla alls.

Idag körde jag iväg den till Yamaha Center i Järfälla då MC-varuhuset inte ville åta sig detta under säsong.. märklig service......

Dock så kommer inte yamaha center att titta på grejjerna denna vecka sade dom. De kommer även ringa med prisuppgifter innan dom börjar laga den.

Vad bör jag göra? Vad kan vara fel?

Tacksam för svar :)

Jag har svårt att vara jätteledsen över det hela då jag lever.. hade det hänt 30-40sekunder tidigare hade jag fått bakhjulslåsning i en betydligt högre fart.... inte lika kul.

Samlade intryck: :confused: :va :mad: :huvet

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja en sak är väl säker. Det blir väl till att riva hela motorn.
Gör det själv det kommer att bli tokdyrt annars.
Återkom med vad de har för prisidé
BLir väl 20 000 +

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Tjabba

Finns det någon som kan ge ett expertutlåtande på detta?

Jag var ute i lördags kväll och åkte med min kära r1:a som aldrig krånglat i något avseende. Inga missljud eller dylikt under de 300mil jag kört den.
Hojjen har i skrivande stund gått ganska precis 2000mil.
Hur som helst. I lördags kväll åkte jag runt lite i sthlmstrakten, låg på motorvägen i nära varvstoppet på 6:e växel innan jag svängde av motorvägen. Hade då tillryggalagt c:a 2mil motorväg (motorn var varmkörd innan jag åkte upp på motorvägen). Stannar efter motorvägsavfarten för att vänta in mina vänner och hör då något rasslande missljud från växellådan. Åker därför försiktigt iväg för att försäkra mig om att det inte är jag som inbillar mig något. Växlarna går i lika fint som vanligt. lägger i 2:an i c:a 30. Gasar försiktigt upp i 50, lägger i 3:an. När jag nått 70km/h hör jag bara ett skrammel och sedan låser sig bakhjulet. Resultatet blev ett 30meter långt svart spår, en växelpinne som sitter fast och ett framdrev som är stumt.
Jag tog hem eländet på en släpvagn. Det var en kul kväll tänkte jag... Tappade ur oljan dagen efter för att räkna metallbitar, till min förvåning var oljan svart, ingen konstig lukt.

Motorn startade för övrigt med kopplingen intryckt och stödet uppe. Inga missljud under de få sekunder jag vågade ha den igång (givetvis innan jag tömde ut oljan.)

Vad kan ha hänt? Den går inte att rulla alls.

Idag körde jag iväg den till Yamaha Center i Järfälla då MC-varuhuset inte ville åta sig detta under säsong.. märklig service......

Dock så kommer inte yamaha center att titta på grejjerna denna vecka sade dom. De kommer även ringa med prisuppgifter innan dom börjar laga den.

Vad bör jag göra? Vad kan vara fel?

Tacksam för svar :)

Jag har svårt att vara jätteledsen över det hela då jag lever.. hade det hänt 30-40sekunder tidigare hade jag fått bakhjulslåsning i en betydligt högre fart.... inte lika kul.

Samlade intryck: :confused: :va :mad: :huvet

ÅÅÅÅÅÅ nej nu blir man ju nojjig.... Min har rullat 2200mil nu.... Shit me hehe..
Har ju redan rasat en hel motor på min gixxer 750 2002:a...

Säger ju bara försök göra det själv eller kolla om du hittar någon som har det som hobby att meka med motorer. Kommer kosta multum om de ska göra det + stå med material.

Leta beg vägellåda med så några mil som möjligt på alla mc demonterings firmor som finns. Tror det borde finnas några ute nu. En R1 2003:a är ju inte den ovanligaste hojen precis.

Tror inte det är ett så svårt jobb för en kille som mekat lite gran med hoj motorer. Du borde nog komma under 10 papp om du har tur...

här har dom en komplett motor för 19k ... ring och kolla om du kan få köpa växellådan... De tar även inbyte på din defekta motor. Så har du tur så...

http://www.spinnin-wheel.se/

///Micke

Last edited:

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
CBR 954 -02 :)
har inte Yamaha 5 års garanti eller är den import, i vilket fall jävligt tråkigt specielt nu när det fina vädret är g, hoppas du får i ordning på hojen.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
har inte Yamaha 5 års garanti eller är den import, i vilket fall jävligt tråkigt specielt nu när det fina vädret är g, hoppas du får i ordning på hojen.

Jo vid 2004:års modeller. Inte under och inte ens när de är uttagna 2004. Kollade upp detta då min är uttagen 2004.

///Micke

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
Maila bike i trollhättans mc-demontering och hör om dom har en hel motor i lager. Förmodligen får du en beggad motor billigare än vad renoveringen kommer att kosta!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men ska du inte plocka isär växellådan själv och titta vad som hänt? Så många delar är det ju inte i den ändå och med en sprängskiss och mekhandbok kommer man väldigt långt.

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
Tack för alla svar med bra tips.
Felet är ju ganska ovanligt verkar det som. Har även varit i kontakt med Yamaha Motor Scandinavia AB för att höra mig för, de hade inte heller hört talas om detta fel. I mina öron känns det livsfarligt. Hade det varit en volvo som fått bakhjulslåsning så hade jag haft en ny bil igår. Men vi får se vad yamaha föreslår. Är även därför den för tillfället står på en auktoriserad Yamma-verkstad. Om det inte går att lösa på ett fördelaktigt sätt så hämtar jag hem cykeln och kör den till en kille jag fått rekommenderad. Hoppas på att kunna åka till midsommar igen. Får se om det blir med samma motorblock eller inte :S

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
uppdatering:
Igår ringde jag Yamaha Center i Kallhäll där cykeln står.. de har fortfarande inte tittat på hojjen. Kanske kan börja i slutet på denna vecka men troligtvis nästa.. blir visst ingen hoj på midsommar :'(

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
uppdatering:
Igår ringde jag Yamaha Center i Kallhäll där cykeln står.. de har fortfarande inte tittat på hojjen. Kanske kan börja i slutet på denna vecka men troligtvis nästa.. blir visst ingen hoj på midsommar :'(

Surt!:(
fan sånt där får ju inte hända!:gnissla

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
precis. det FÅR inte hända att bakhjulet låser sig. att ingreppen blir slitna så att växlarna hoppar ur kan vara farligt också. men detta är nästan garanterat en elak krock om man inte råkar åka rakt fram på en tom väg i låg fart, som jag gjorde (tack för det!)

bfd

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
Yamaha R1 02
precis. det FÅR inte hända att bakhjulet låser sig. att ingreppen blir slitna så att växlarna hoppar ur kan vara farligt också. men detta är nästan garanterat en elak krock om man inte råkar åka rakt fram på en tom väg i låg fart, som jag gjorde (tack för det!)
Yepp, du hade flyt.:näsblod Håll oss uppdaterade bara så fort du får reda på felet. Är det samma låda på 02-03?:gnissla

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
02 och 03 är helt identiska motorcyklar.

Har fått beskedet att Yamaha står för alla delar på goodwill. Jag får dock betala arbetet själv, å eftersom den måste lagas på en yamahaverkstad blir det 650kr/timmen inkl moms.

Landar väl lik förbannat på 15lappar :S

Men nästa vecka är den klar :D :D :D

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
Som ni kan läsa i inlägget ovanför så står yamaha för delarna. Detta borde betyda att dom vill bibehålla ett gott rykte och god kontakt med sina kunder.. Synd att detta inte håller hela ledet ut. Verkstaden som jag har cykeln stående hos, Yamaha Center i Kallhäll (Sthlm) har nog den sämsta service jag hittills stött på i dessa sammanhang. Lämnade in cykeln för en månad sen (4juni 2007). Sen dess har dom hunnit skruva isär cykeln och ta lite kort som dom skickat till Yamaha för att rådgöra om vem som skulle ta kostnaden. I fredags för en vecka sedan meddelades yamaha center om vem som skulle betala. Idag, en vecka efter beskedet har dom inte ens lyckats beställa hem nya delar. Dom har inte ens bokat in när dom ska åtgärda hojjen... Jag ruttnar på detta. Mitt i säsongen!

Jag vet inte hur många timmar som gått åt till att riva, men jag betalar ju arbetet. Dom påstod att det skulle ta en heldag minst att montera ihop den sen. Är det rimligt? Kostar ju trots allt 650kr/h, så alla timmar jag kan spara in på är väl värda pengarna :)

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
Om 45 minuter hämtar jag cykeln.. 15-16tusen trodde dom att arbetet skulle kosta. Tycker det låter dyrt. 23timmar kostar 15000kr.. Enligt bikeproject-tråden om växellådsreparation på R1 så ska det ta två mandagar om man är lite van att skruva. En mekaniker på en yamaha-verkstad borde ju räknas in i den kategorin av människor.. Märk väl att min nota endast är på arbetskostnad, Yamaha betalar ju delarna. Det komiska är att Jag hade kunnat få det billigare och BETYDLIGT snabbare åtgärdat på annan väg utan gratis delar.. suck.. 8veckor har det gått sen jag lämnade in cykeln..
Återkommer med exakt pris senare.

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
ööö va va felet då?

i övrigt..låser vx lådan kan man prova och rycka upp den baklänges...men givetvis så måste felet kollas.

sam

ekblom

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2006
Hoj
BMW S1000RR 2010
Tja igen.
Nu har jag ängligen hämtat cykeln. Har även konstaterat att jag aldrig mer kommer ha med yamaha center i kallhäll att göra. dåligt kundbemötande och inte ens en ursäkt när dom varit så gravt försenade och klantat bort en stor del av säsongen plus hela min semester.. :(
Dock fick jag en positiv överaskning, notan slutade på 10timmar (6800kr). När han gav mig priset måste han ha räknat med delarna också, dom var ju gratis i mitt fall.
Det var 4 drev som var trasiga och behövde bytas. Så delarna kostade ju en hel del. Sen behövs ju även en del packningar, nån ny bult, olja etc.

Sam1: Som du kan läsa var det mycket trasigt, bakhjulet satt helt stumt. Gick inte att få växellådan att röra sig en mm. åt något håll.

mvh
johan

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
-
off topic

säg att man kör 200 och bakhjulet låser sig. går det att klara det om vägen är spikrak?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept