Tjabba
Finns det någon som kan ge ett expertutlåtande på detta?
Jag var ute i lördags kväll och åkte med min kära r1:a som aldrig krånglat i något avseende. Inga missljud eller dylikt under de 300mil jag kört den.
Hojjen har i skrivande stund gått ganska precis 2000mil.
Hur som helst. I lördags kväll åkte jag runt lite i sthlmstrakten, låg på motorvägen i nära varvstoppet på 6:e växel innan jag svängde av motorvägen. Hade då tillryggalagt c:a 2mil motorväg (motorn var varmkörd innan jag åkte upp på motorvägen). Stannar efter motorvägsavfarten för att vänta in mina vänner och hör då något rasslande missljud från växellådan. Åker därför försiktigt iväg för att försäkra mig om att det inte är jag som inbillar mig något. Växlarna går i lika fint som vanligt. lägger i 2:an i c:a 30. Gasar försiktigt upp i 50, lägger i 3:an. När jag nått 70km/h hör jag bara ett skrammel och sedan låser sig bakhjulet. Resultatet blev ett 30meter långt svart spår, en växelpinne som sitter fast och ett framdrev som är stumt.
Jag tog hem eländet på en släpvagn. Det var en kul kväll tänkte jag... Tappade ur oljan dagen efter för att räkna metallbitar, till min förvåning var oljan svart, ingen konstig lukt.
Motorn startade för övrigt med kopplingen intryckt och stödet uppe. Inga missljud under de få sekunder jag vågade ha den igång (givetvis innan jag tömde ut oljan.)
Vad kan ha hänt? Den går inte att rulla alls.
Idag körde jag iväg den till Yamaha Center i Järfälla då MC-varuhuset inte ville åta sig detta under säsong.. märklig service......
Dock så kommer inte yamaha center att titta på grejjerna denna vecka sade dom. De kommer även ringa med prisuppgifter innan dom börjar laga den.
Vad bör jag göra? Vad kan vara fel?
Tacksam för svar
Jag har svårt att vara jätteledsen över det hela då jag lever.. hade det hänt 30-40sekunder tidigare hade jag fått bakhjulslåsning i en betydligt högre fart.... inte lika kul.
Samlade intryck:
Finns det någon som kan ge ett expertutlåtande på detta?
Jag var ute i lördags kväll och åkte med min kära r1:a som aldrig krånglat i något avseende. Inga missljud eller dylikt under de 300mil jag kört den.
Hojjen har i skrivande stund gått ganska precis 2000mil.
Hur som helst. I lördags kväll åkte jag runt lite i sthlmstrakten, låg på motorvägen i nära varvstoppet på 6:e växel innan jag svängde av motorvägen. Hade då tillryggalagt c:a 2mil motorväg (motorn var varmkörd innan jag åkte upp på motorvägen). Stannar efter motorvägsavfarten för att vänta in mina vänner och hör då något rasslande missljud från växellådan. Åker därför försiktigt iväg för att försäkra mig om att det inte är jag som inbillar mig något. Växlarna går i lika fint som vanligt. lägger i 2:an i c:a 30. Gasar försiktigt upp i 50, lägger i 3:an. När jag nått 70km/h hör jag bara ett skrammel och sedan låser sig bakhjulet. Resultatet blev ett 30meter långt svart spår, en växelpinne som sitter fast och ett framdrev som är stumt.
Jag tog hem eländet på en släpvagn. Det var en kul kväll tänkte jag... Tappade ur oljan dagen efter för att räkna metallbitar, till min förvåning var oljan svart, ingen konstig lukt.
Motorn startade för övrigt med kopplingen intryckt och stödet uppe. Inga missljud under de få sekunder jag vågade ha den igång (givetvis innan jag tömde ut oljan.)
Vad kan ha hänt? Den går inte att rulla alls.
Idag körde jag iväg den till Yamaha Center i Järfälla då MC-varuhuset inte ville åta sig detta under säsong.. märklig service......
Dock så kommer inte yamaha center att titta på grejjerna denna vecka sade dom. De kommer även ringa med prisuppgifter innan dom börjar laga den.
Vad bör jag göra? Vad kan vara fel?
Tacksam för svar
Jag har svårt att vara jätteledsen över det hela då jag lever.. hade det hänt 30-40sekunder tidigare hade jag fått bakhjulslåsning i en betydligt högre fart.... inte lika kul.
Samlade intryck: